۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۲۲۹۴۱

معرفی مختصر اعضای جدید شورای عالی حوزه علمیه‌ خراسان

معرفی مختصر اعضای جدید شورای عالی حوزه علمیه‌ خراسان
طی حکم رهبر معظم انقلاب، اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، طی حکم رهبر معظم انقلاب، «اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است» منصوب شدند.

در این خبر به معرفی مختصر اعضای جدید شورای عالی حوزه علمیه خراسان می پردازیم.

آیت‌ الله سید احمد علم‌الهدی، در دهم شهریور سال ۱۳۲۴ شمسی در شهر مقدس مشهد چشم به جهان گشود و از سال ۱۳۳۸ شمسی در حوزه علمیه مشهد به تحصیل مقدمات و ادبیات عرب مشغول گردید و پس از طی دوره ادبیات، صرف و نحو و معانی و بیان در محضر ادیب نیشابوری دوم، دروس فقه و اصول را در حضور اساتیدی همچون حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مرتضی شاهرودی و فیض گنابادی گذراند و دروس خارج را نیز نزد استادانی چون حضرات آیات میلانی، وحید خراسانی و فلسفی فرا گرفت.

آیت ‌الله سید احمد علم‌الهدی، در ضمن تحصیل به فعالیت‌های تبلیغی و مبارزاتی علیه رژیم پهلوی اشتغال داشت و بارها توسط ساواک دستگیر و ممنوع‌المنبر شد و بعد، با استقرار نظام اسلامی، مسئولیت کمیته انقلاب در منطقه ۱۰ تهران را بر عهده گرفت.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع)، عضو شورای آموزش عالی وزارت علوم، امام جمعه شهر مقدس مشهد، نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان از جمله سمت‌هایی است که آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی بر عهده داشته است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در سال ۱۳۶۱ در کنار آیت الله مهدوی کنی و آیت الله باقری اقدام به تاسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام نمود و به مدت ۲۳ سال به عنوان هیئت علمی و در سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه فعالیت داشت و به تربیت شاگردان زیادی پرداخت که اکنون بسیاری از آنان در سمت های مهم و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت هستند.

آیت الله سید مصباح عاملی، فرزند ابوطالب در سال ۱۳۳۰ در مشهد به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی حوزه در دروس عالی حوزه شرکت کرده و از محضر استادان برجسته‌ای همچون حضرات آیات امام خامنه ای، مرتضوی، فلسفی، اشکذری، رضازاده و... بهره‌مند شد.

این روحانی مبارز به نحو فعال و چشمگیری در دوران انقلاب حضور داشت و در کنار رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و در راستای اندیشه‌های امام خمینی(ره) مبارزات سیاسی را پی‌گرفت.
آیت الله عاملی تاکنون چندین دوره کفایتین آخوند خراسانی را در حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدریس نمود و شاگردان زیادی را تربیت کرد.

همچنین بیش از دو دهه ریاست نهضت سوادآموزی خراسان را عهده‌دار بود و نیز می توان به مدیر مسئولی مجله علمی پژوهشی «پژوهش های اجتماعی اسلامی» اشاره کرد.

فعالیت به عنوان مدیر حوزه علمیه خراسان از سال ۱۳۹۴ تا کنون(۱۴۰۱) از جمله دیگر کارنامه آیت الله عاملی می باشد.

حجت ‌الاسلام و المسلمین مروی، فروردین ۱۳۳۷ در محله پایین خیابان (خیابان نواب صفوی) شهر مشهد متولد شد. پس از گذراندن دروس ابتدایی در مدرسه عسگریه، بنا به توصیه و علاقه وافر پدر وارد حوزه علمیه این شهر شد و بخشی از دروس مقدمات را در مدرسه علمیه نواب و مدرسه علمیه آیت‌الله میلانی خواند. سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی به حوزۀ علمیۀ قم رفت و در مدرسۀ آیت‌الله العظمی بروجردی (مدرسۀ خان) مشغول به تحصیل شد. از جمله استادان وی در دورۀ سطوح میانی فقه و اصول می‌توان به مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌ آبادی، مرحوم آیت‌الله صالحی مازندرانی، مرحوم آیت‌الله وجدانی فخر، برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی اعتمادی اشاره کرد.

همچنین، حجت ‌الاسلام و المسلمین مروی تا سال ۱۳۶۸ در حوزۀ علمیۀ قم از محضر دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات وحید خراسانی و شیخ جواد تبریزی بهره برد و پس از عزیمت به تهران، از دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و حاج آقا مجتبی تهرانی کسب فیض کرد و در این مدت به تدریس دروس حوزوی در مدارس علمیۀ تهران نیز اشتغال داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی از همان اوایل دوران رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در سال ۱۳۶۸ و تا پایان سال ۱۳۹۷ (حدود ۳۰ ‌سال) در کنار رهبر معظم انقلاب، به عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و همزمان مسئول دفتر معظم‌له در قم مشغول به خدمت بوده و در فروردین ۱۳۹۸ با حکم ایشان، به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

آیت‌الله مهدی مروارید سال ۱۳۲۵ در مشهد مقدس دیده به جهان گشود. پس از طی دوره ابتدایی، وارد حوزه علمیه مشهد شد، علوم و دانش دینی را نزد پدر بزرگوار خود فراگرفت و نزد استادان نام‌آوری همچون حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین حاج شیخ مجتبی قزوینی، وحید خراسانی، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، سیدان، مجتهدی سیستانی، حجت هاشمی خراسانی، مهدوی دامغانی، صالحی و البته پدر خویش تلمذ کرد.

در کارنامه علمی این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، هجرت به نجف برای ادامه تحصیل مشاهده می‌شود که در این مرحله نیز از محضر حضرت امام خمینی(ره) و شهید سید محمدباقر صدر و نیز آیت‌الله سیستانی کسب دانش و فیض کرد.

آیت‌الله مهدی مروارید هم اکنون به تدریس درس خارج و تفسیر قرآن اشتغال دارد و کتاب‌هایی مانند بحوث فی مبانی علم الرجال، شرح المکاسب المحرمه و... تألیف کرده‌است.
پس از سال ها تحصیل در حوزه های نجف و قم به مشهد بازگشت و آغاز به تدریس رسائل، مکاسب و کفایه نمود. هم اکنون اشتغال به تدریس درس خارج و تفسیر قرآن دارد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، متولد دهستان شهرستان گناباد در سال ۱۳۲۳ است. دروس ابتدایی را در همان روستا فرا گرفته و سپس برای مدتی محدود به حوزه علمیه گناباد رفت و حدود سال ۱۳۴۸ وارد حوزه علمیه مشهد شد و نزد اساتید برجسته حوزه علمیه، دروس سطوح ۱ و ۲ و ۳ را گذراند و در سطوح عالیه از محضر اساتید برجسته ای همچون آیت الله رضازاده و آیت الله مرتضوی و آیت الله فلسفی بهره برد.

همچنین از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در دروس مکاسب، نهج البلاغه، تفسیر و... بهره برد و در کنار ایشان و در راستای منویات و اندیشه های انقلابی شان مبارزات سیاسی را پی گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه، امام جمعه موقت شهر مشهد، عضو و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان است و در گذشته نیز علاوه بر عضویت در شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، به مدت ۲۷ سال رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بود.

حجت ‌الاسلام و المسلمین محمد مروارید از خانواده علم و دانش و متولد ۱۳۳۰ در مشهد است. پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسنعلی مروارید به خاطر داشتن مراتب بالای علم و تقوا به مروارید علم و عمل مشهور است.

حجت ‌الاسلام و المسلمین مروارید سطوح مقدماتی را نزد استادانی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله فاضل‌لنکرانی و صالحی، گذراند و البته علاوه بر تلمذ در محضر پدر، از حضور حضرات آیات مرتضی حائری، وحیدخراسانی و فلسفی در مشهد بهره برد. همچنین در مسجد شیخ انصاری در شهر نجف بحث فقه (کتاب بیع) را نزد امام خمینی(ره) گذراند و اساتیدی دیگری همچون حضرات آیات عظام خویی و سیستانی را درک کرد.

حجت ‌الاسلام و المسلمین محمد مروارید حضور در راهپیمایی های انقلاب و درک فعالیت های انقلابی در مشهد را در کارنامه خود دارد.

وی از سال ۱۳۵۹ تا کنون به شرح لمعه، رسائل،‌ مکاسب، کفایه اشتغال داشت و سپس درس خارج را در دانشگاه علوم اسلامی رضوی آغاز کرد که تا کنون با بیش از ۱۷ سال سابقه ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای با ایمان و دوستدار خاندان پاک پیامبر اکرم(ص) به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه مشهد مقدس شد و پس از مدتی تحصیل در آن دیار، به شهر مقدس قم هجرت کرد و از محضر بزرگانی چون «آیت‌الله صالحی» و «اعتمادی» بهره‌های علمی برد.
حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت یزدی پس از علم‌اندوزی در قم، دوباره به زادگاه خویش بازگشت و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.

مؤسس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) در مقطع سیکل، دیپلم و بالاتر از دیپلم (از سال۱۳۸۲ تاکنون)، مؤسس مرکز علمی تربیتی الهدی ویژه خواهران با رویکرد تربیتی و تحکیم خانواده (از سال ۱۳۸۹ تاکنون)، مؤسس مدرسه الهادی ویژه دانش‌آموزان (از سال ۱۳۹۴ تاکنون)، استاد تمام طرح صالحین استان خراسان رضوی و معاون آموزش حوزه علمیه خراسان (از سال ۸۶ تا ۱۳۸۷) و نیز عضویت در کمیسیون فرهنگ و اخلاق، عضویت در کمیسیون تخصصی فرهنگی آستان قدس رضوی و عضویت در شورای مرکز رسیدگی به امور مساجد، از سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

ارسال نظرات