۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۴۹۶
پ
رييس كميسيون حمل و نقل شوراى شهر تهران گفت:در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم.

سید جعفر تشکری هاشمی رييس كميسيون حمل و نقل شوراى شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تأکید بر اینکه اینروزها، آلاینده غالب هوای تهران که از حد مجاز عبور کرده، ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون است که منشاء عمده آن فعالیت‌هایانسانی در حوزه صنعت است، اظهار كردءبیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکیمانند موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی و دیزلی است.

وی با اشاره به اینکه عمده آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که در این میان، موتورسیکلت‌ها وخودروهای فرسوده، بیشتر اثرگذاری را در تولید ذرات معلق دارند، گفتبه دلیل گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینه‌های تعمیر ونگهداری آنها، بخش قابل توجهی از شهروندان با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که درتشدید آلودگی هوا مؤثر است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم، تصریح کردماتا مادامی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر باشیم و تا مادامی که خدمات حمل و نقل عمومی قادر نباشد کهدارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند، به مراتب بیشتراز بودجه‌ مورد نیاز برای نوسازی آنهاست،  يادآور شدعلاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی مانند هزینه‌های هنگفت تعطیلی‌هایاجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.

عضو شوراى شهر تهران گفتاگر سرجمع این موارد را اندازه‌گیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینه‌ای است که باید برای جایگزینیموتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای استاندارد و باکیفیت به جای خودروهای آلاینده و فرسودهسرمایه‌گذاری کنیم، تصمیم گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند که اگر با استدلال دلسوزی برای صاحبان این‌گونه وسایلاز مسئولیت خود طفره بروند، بالاجبار باید چندین برابر این مبالغ را در بخش درمان و ضرر و زیان ناشی از کاهش ظرفیت‌های کاری وبهره‌وری اقتصادی هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت مستقیم آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، با  تأکید بر اینکه قانونهوای پاک، فصل‌الخطابی است که در آن تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها در این حوزه روشن شده است، افزودنباید به اینکه کمیتهاضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها یا تعطیلی مهدهای کودک و مدارستصمیم‌گیری کند، دلخوش باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ذکر این نکته که قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها،وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و ...، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده که اگر آنها انجام نشوند و صرفاً به بحث‌هایشکلی پرداخته شود، شرایط تغییر نخواهد کرد، خاطرنشان کردقانون برای این وضع شده تا هر نهادی، مسئولیتی را که برای جلوگیریاز انتشار آلاینده‌ها بر عهده‌اش گذاشته شده را به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسه‌ای نیز برگزار نشود، کارها بهشکل درست دنبال می‌شود و پیش می‌رود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
پرطرفدارترین