۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۷۲۴۵۳۷
کاردار سابق سفارت ایران در لبنان:

برکاتی که مقاومت دارد سازش ندارد

برکاتی که مقاومت دارد سازش ندارد
سیدافقهی به تبیین تقابل راهبرد آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: برکاتی که مقاومت دارد، سازش ندارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سیدهادی سیدافقهی، کاردار سابق سفارت ایران در لبنان در همایش ملی «حوزویان بصیر» که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان و با حضور اساتید، مبلغان و طلاب بسیجی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: آمریکا برای کشورهای خاورمیانه نقشه ای به نام خاورمیانه بزرگ و یا خاورمیانه جدید طراحی کرده است که به واسطه آن، کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، عربستان، سوریه، عراق و ترکیه به چند بخش تقسیم و کشورهای کوچکی را تشکیل می‌دهند.

وضعیت تعامل آمریکا با جهان

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان، وضعیت تعامل آمریکا با جهان را در سه لایه بیان کرد و افزود: آمریکا بعد از اینکه ترامپ سر کار آمد، دست به اقدامات عجیبی زد و تعامل آمریکا با کل دنیا، منطقه غرب آسیا و کشور جمهوری ایران قابل توجه بود، به طوریکه بحث اغتشاشات اخیر بخش کوچکی از سطح درگیری ما با آمریکا است.

سیدافقهی افزود: ترامپ در دوران ریاست جمهوری آمریکا علیه تمام معاهده‌ها، قوانین و کنوانسیون‌ها اعلان جنگ کرد. خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، خروج از یونسکو، خروج از کنوانسیون سازمان ملل و غیره از دیگر اقدامات ترامپ بود. در زمان آقای ترامپ، اتحادیه اروپا با آمریکا درگیر شد.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا در غرب آسیا، گفت: اعلام قدس به عنون پایتخت یکپارچه ابدی اسرائیل، الحاق سرزمین‌های اشغالی و ارتفاعات جولان سوریه به رژیم صهیونیستی، طرح معامله قرن برای نابودی فلسطین، قطع کمک‌های آمریکا به آژانس کمک به آوارگان فلسطینی و عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب از جمله اقدامات آمریکا در غرب آسیا بود.

هدفگذاری‌های آمریکا برای تحقق خاورمیانه بزرگ/ منظومه دینی- رسانه ای آمریکا در خاورمیانه

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان به هدفگذاری‌های آمریکا برای تحقق خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و در این باره، تجزیه کشورهای منطقه بر اساس دین، مذهب، نژاد و قومیت، حفظ استمرار حیات و اقتدار رژیم صهیونیستی، گسترش هژمون آمریکا در منطقه غرب، آسیا و شمال آفریقا؛ تسلط آمریکا بر ذخایر و منابع انرژی منطقه و مقابله و سرکوب خیزش‌های اسلامی مورد حمایت ایران را مورد توجه قرار داد.

سیدافقهی افزود: آمریکا برای رسیدن به این هدفگذاری‌ها سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده است. در منطقه ما یک منظومه نظامی دارد و لشکر کشی کرده است  و قراردادهای نظامی با کشورهای مختلف بسته است، همچنین آمریکایی منظومه اقتصادی در منطقه دارد، در کشورهایی که صادرکننده نفت هستند، اشراف دارد و قیمت‌ها را تنظیم می‌کند.

وی در ادامه به تأسیس پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: آمریکا ۴۰ پایگاه نظامی در منطقه ما تأسیس کرده است، در مجموع تمام شش کشور جنوب خلیج فارس، پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار دادند. علاوه بر منظومه نظامی، آمریکا یک منظومه سیاسی در منطقه خاورمیانه دارد و با برخی کشورها از جمله مصر و اردن هم پیمان است.

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان، منظومه دینی- رسانه ای آمریکا در خاورمیانه را مهمترین منظومه آمریکا در این منطقه دانست و افزود: مجموعه ای از علما در منطقه هستند که جنایت‌های آمریکا را در منطقه توجیه و تطهیر می‌کنند؛ در رابطه با رسانه‌ها نیز بی بی فارسی در فتنه ۸۸ تأسیس شد، اینترنشنال، منوتو، بی بی سی العربیه و صدای آمریکا از جمله منظومه رسانه ای آمریکا هستند که هزینه اکثر اینها توسط عربستان تأمین می‌شوند و هم اکنون به اتاق جنگ ترکیبی، جنگ رسانه، جنگ شناختی و جنگ اطلاعاتی و نظامی تبدیل شدند.

فعالیت ۴۰ هزار اتاق اندیشه ورزی در آمریکا

سیدافقهی در ادامه به تقابل راهبرد آمریکا در ایران اشاره کرد و یادآور شد: آمریکایی‌ها در پنج بخش علیه ایران توطئه می‌کنند، کاخ سفید رئیس جمهور و وزارت تابعه و همگی تمام قد در مقابل ایران ایستادند، کنگره آمریکا که از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تشکیل شده علیه ایران فعالیت می‌کنند. اتاق‌های اندیشه ورزی از دیگر مکان‌های فعال آمریکا علیه ایران است. همچنین لابی‌های صهیونیستی و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی که حدود ۱۳ نهاد علیه ایران کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: آیا هیچ گاه تصور می‌کردید یک سلبریتی علیه کشور و هموطن خود موضع بگیرد؟ دشمن در این راستا سرمایه گذاری کرده و حمایت می‌کند؛ در آمریکا ۴۰ هزار اتاق اندیشه ورزی وجود دارد که فعالیت می‌کنند و ما هم باید در این عرصه فعال باشیم.

اقدامات آمریکا علیه ایران

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان به اقدامات آمریکا در سطح ایران اشاره کرد و گفت: این اقدامات که توسط بایدن هم ادامه می‌دهد، شامل خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تحمیل ۱۲ شرط برای بازگشت به میز مذاکره، به راه انداختن جنگ روانی، شناختی، جنگ مذاکره، جنگ نفتکش‌ها و جنگ اقتصادی، تروریست خواندن سپاه پاسداران، نفوذ و تخریب در داخل ایران از طریق جاسوسان و همچنین عملیات نظامی (شهادت سردار سلیمانی و تجاوز به حریم هوایی) می‌شود.

سیدافقهی با بیان اینکه آمریکا برای توافق جدید هسته ای با ایران، ۱۲ شرط گذاشته است، عنوان کرد: آمریکا برای توافق جدید ۱۲ شرط گذاشته که مهم‌ترین آنها عبارت است از اینکه ایران باید به آژانش، گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته ای ارائه کند، ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایت‌های خود در سرتاسر کشور بدهد. ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را متوقف کند. ایران باید شهروندان آمریکایی و متحدان ما را که در ایران زندانی هستند، آزاد کند، ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه نظامی خود پایان دهد.

وی با بیان اینکه اگر کشوری قوی باشد، دشمن جرئت حمله ندارند، اظهار داشت: امروز دستاوردهای محور مقاومت به جایی رسیده که ترامپ می‌گوید هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم اما همه طرح‌های ما شکست خورد و علت آن، ایران است.

آمریکا به دنبال مذاکره نیست

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان بیان کرد: عربستان دو روز پیش ۴۵ شهروند سعودی را گردن زد، اما کسی حرفی نزد، آن وقت دختری در ایران به مرگ طبیعی از دنیا می‌رود و همه آه و فغان می‌کنند. اینها از کدام حقوق بشر حرف می‌زنند؟.

سیدافقهی تصریح کرد: آمریکا حتی با شرکای اروپایی خود اختلاف دارد، آمریکا به دنبال مذاکره نیست، بلکه به دنبال چیز دیگری است؛ بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، اگر مذاکره را به آنها واگذار کردیم، به آنها موشک و پهباد دادیم و به همه خواسته‌های آنها هم تن دهیم، تازه خواسته اصلی آمریکا آن زمان مطرح می‌شود و آن، جدایی دین از سیاست است، آنها در این باره سناریو دارند.

وی با اشاره به پیش فرض‌های مواجهه ایران با آمریکا، عنون کرد: سه پیش فرض وجود دارد، یا با آمریکا وارد جنگ شویم، یا مذاکره کنیم و یا در مقابل تحریم‌ها مقاومت کنیم؛ پرواضح است که سومین گزینه بهترین گزینه است، بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، هزینه سازش و تسلیم در مقابل آمریکا به مراتب بیشتر از مقاومت است.

کاردار سابق سفارت ایران در لبنان با تصریح بر اینکه برکاتی که مقاومت دارد، سازش ندارد، افزود: احتمال جنگ آمریکا با ایران در حد صفر است، مذاکرات هم به جایی نمی رسد، بحث محور مقاومت در این عرصه بسیار بااهمیت است.

سیدافقهی در پایان یادآور شد: در بعد سیاسی منطقه ای، اولویت با بهبود روابط ایران با کشورهای همجوار است که اخیرا سیر تعامل دولت‌های کشورهای همجوار با ایران را شاهدیم، همچنین طی ماه‌های اخیر، توافقنامه‌های تجاری کلان با کشورهای مختلف صورت گرفته است.

ارسال نظرات