۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۲۵۶۴۵
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) عنوان کرد؛

مجازات اسلامی بازدارنگی می‌آورد

مجازات اسلامی بازدارنگی می‌آورد
ذاکری گفت: مجازات اسلامی هم برای خود افراد و هم برای دیگران می‌تواند درس عبرت بوده و بازدارنده باشد.

محمدرضا ذاکری عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به بازدارندگی جرم ها اظهار داشت: بازدارندگی در ارتباط با یک جرم و بزه است که معمولاً از بِزه از افراد زیر ۱۸ سال سخن به میان می‌آید و از بعد ۱۸ سال از آن به جرم اطلاق می شود.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که اگر هم در مرحله قبل از ۱۸ سالگی بزهکاران، نیازمند تأدیب و به کار بردن روش های بازدارندگی است، باید اعمال شود و اگر بعد از سن قانونی نیز لازم باشد، باید این کار انجام بگیرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: این مسئله، هم برای خود افراد و هم برای دیگران می تواند درس عبرت باشد؛ چنان که خداوند در قرآن کریم می فرماید «اگر کسی مرتکب جرمی شد باید او را تازیانه و اعدام کنند» و از طرفی نیز توصیه شده است که افراد جامعه صحنه مجازات افراد را مشاهده کنند که در این مشاهده نوعی جنبه بازدارندگی برای دیگران وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: کیفر هایی که برای افراد چه در زیر سن تکلیف قانونی و چه بعداز سن تکلیف قانونی تعیین شده است، قطعا بازدارندگی هایی دارد و یک امر تکمیلی بوده و نیازی نیست که حقوقدانان این را اعتبار ببخشند.

ذاکری در پایان خاطرنشان کرد: بازدارندگی در مسئله تربیت نیز چنین است؛ زیرا زمانی که گفته می شود تربیت صحیح و راه درست را به افراد معرفی کنید به این خاطر است که افراد از موانع و عواقب نامطلوب کارها نیز اطلاع پیدا کنند و مربی نیز چالش ها و فراز و نشیب‌های مسیرها را به افراد آموزش دهد؛ چرا که وظیفه مربی تنها ارائه مسیر نیست؛ بلکه بیان انحرافات، آفات و موانع رسیدن به هدف را نیز به افراد آموزش می دهد.

ارسال نظرات