۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۷۲۵۹۰۶
آیت الله فاضل لنکرانی در گفت و گو با رسا:

حکم محاربه از نظر فقها روشن است و رسانه ها باید آن را به اطلاع همگان برسانند

حکم محاربه از نظر فقها روشن است و رسانه ها باید آن را به اطلاع همگان برسانند
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: حکم محارب از مباحث روشن فقهی است و در کتب متعدد در خصوص آن بحث شده است و اینجا رسانه باید این مباحث را به اطلاع همگان برساند.

آیت الله فاضل لنکرانی در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی معاصر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار 25سال سابقه پژوهش و تحقیق در زمینه های فقهی دارد و در زمینه های تخصصی مانند فقه امنیت، فقه پزشکی، فقه رسانه، فقه خانواده و سایر رشته های فقهی به طور فراوان کار کرده است.

وی در خصوص نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر، افزود: پیام روشن این نمایشگاه، بالندگی و پویایی فقه و حوزه است؛ آنچه که نظام جمهوری اسلامی یا نظام بشری از جهت فقهی به آن نیاز دارد در حوزه کار شده و می توان مشاهده کرد و حوزه در این زمینه ها زحمت‌ها کشیده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: قضاوتی که بعضی از روی جهل و نادانی می کنند و ادعا می کنند نسبت به 40 سال پیش حوزه علمیه هیچ تفاوتی نکرده است کاملا خطاست. باید بیایند و این نمایشگاه ها را ببینند؛ و مشاهده کنند که حوزه از زمان جلوتر است؛ ابعادی که دین باید ورود پیدا کند در مراکز فقهی حوزه دیده می شود و این از برکات حوزه پس از انقلاب است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در پژوهش حوزوی، معرفی نشدن آن ها است، گفت: رسانه ها و صداوسیما به صورت دقیق، پژوهش های حوزوی را به مراکز علمی داخل و خارج از کشور معرفی نکردند و اگر این ها معرفی شود می بینیم که قضاوت ها صحیح خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به مباحث مطرح شده در خصوص قضیه حکم محارب خاطرنشان کرد: در همین قضیه محاربه ضابطه بسیار روشن است که فقها و علمای بزرگ، نظرات خود را گفته اند اما باید رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند. اینگونه نیست که مباحثی مانند محاربه و مرتد روشن نباشد؛ قبلا می گفتند بحث غنا و موسیقی در فقه روشن نیست اما در حال حاضر پژوهش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و نقطه ابهامی باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه در خصوص محارب در کتب فقهی از قدیم الایام حکم روشن بوده است، اظهار داشت: حوزه وظیفه خود را انجام داده است و رسانه باید آثار و پژوهش‌های حوزه ‌ها در این زمینه را به جامعه معرفی کند.

ارسال نظرات