۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۲۵۹۲۰

نشست علمی «کندوکاو در نظام موضوعات زیارت پژوهی» برگزار شد

نشست علمی «کندوکاو در نظام موضوعات زیارت پژوهی» برگزار شد
خراسان رضوی - سومین نشست پژوهشی المزار با موضوع کندوکاو در نظام موضوعات زیارت پژوهی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور دکتر شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، معاونت پژوهش و انجمن علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی، در راستای نشست‌های پژوهشی «المزارِ»، سومین نشست المزار را به موضوع «کندوکاو در نظام موضوعات زیارت‌پژوهی» اختصاص داد و میزبان دکترسیدحسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی شد.

از آنجایی که زیارت، یکی از مهمترین مولفه‌های سرنوشت‌ساز در مشهد در طول تاریخ بوده است و در دورۀ معاصر نیز شاهد گسترشِ کمی و کیفی آن بوده‌ایم وی در این نشست به ارائۀ نظام موضوعات پژوهشی در حوزۀ زیارت با تاکید بر مطالعات اجتماعی زیارت پرداخت.

در این جلسه مسئله زیارت از ابعاد مختلف با طرح مصداق مورد بررسی قرار گرفت از بعد نهاد اقتصادی مسائل وقف، نذر و وجوهات شرعی، از بعد فرهنگی، ملی و دینی و از بعد نظری، فقهی و حدیثی و مرز و نزاع با سلفی ها مطرح شد

از بعد سیاسی، مسائل بین الملل، حقوقی و مدیریتی بقاع متبرکه و از بعد هنر، معماری کاشی کاری و آیینی و از بعد جامعه شناسانه، کنش اجتماعی بررسی شد.

مباحثی همچون نهاد های اجتماعی بحث مهم مدیریت زیارت در کشور، زیارت مساله مهم تمدن های بزرگ حتی در ادیان و آیین های دیگر و نیز شمول زیارت از مبنایی ترین تا اجرایی ترین امور در ادامه این جلسه مطرح شد.

در بخشی دیگر از این نشست علمی به زیارت در مفهوم سنت که دارای بارعمیقی است و شامل مسائل فلسفی، معرفتی، دینی واجتماعی و فرهنگی می شود، اشاره شد.

در ادامه مقایسه زیارت با میراث مطرح شد که زیارت از جهت پیوند با گذشته و استمرار حیات، متفاوت و کامل تر از میراث عنوان شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات