۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۲۶۵۵۰
مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌ عنوان کرد؛

«تربیت اعتقادی وتربیت معیشتی-اقتصادی» محور سومین دوره طرح پودمانی تعالی اساتید

«تربیت اعتقادی وتربیت معیشتی-اقتصادی» محور سومین دوره طرح پودمانی تعالی اساتید
حجت الاسلام رهنما گفت: هدف گیری کلان اندیشه فکری و الهی ارائه از سوی معاونت تهذیب برای سومین دوره «طرح پودمانی تعالی اساتید» تربیت اعتقادی و تربیت معیشتی -اقتصادی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید رهنما مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سومین دوره «طرح پودمانی تعالی اساتید حوزه» در مدرسه علمیه چهارباغ امام صادق(ع)، اظهار داشت: یک دغدغه مهمی از ابتدای آغاز این طرح مورد توجه معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه بود، مبنی بر اینکه طرح بتواند نرم افزار تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه شود.

وی با بیان اینکه طبیعتاً تحقق این ادعا، احتیاج به یک کار مطالعاتی و عملیاتی زمان بر دارد، گفت: تعیین سازه محتوایی طرح تعالی اساتید، ثمره بالغ بر ۵۰۰ نفر- ساعت مباحثات و گفت‌وگوهای کارشناسی است.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه عنوان کرد: این طرح محکمات، مجهولات و متشابهاتی دارد که نیاز به تعریف و تبیین آنها است، همچنین این طرح در مسیر رشد و تعالی خود بوده ولی بی ثبات هم نیست.

تربیت متوازن طلبه، هدف از اجرای «طرح تعالی اساتید»

وی تصریح کرد: بهره گیری از تُراث تربیتی سلف حوزه‌های علمیه که به عنوان یک سند افتخار محسوب می‌شود، اصل جدایی ناپذیری این دوره‌های پودمانی است، همچنین محوریت قرآن و سیره اهل بیت در مسیر تربیتی و گزاره‌های علمی از دیگر اهداف «طرح پودمانی تعالی اساتید» است.

حجت الاسلام رهنما خاطرنشان کرد: پررنگ کردن سیره و الگوی تربیتی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک صاحب نظر برجسته و استخراج صحیح الگوهای تربیتی عالمان از دیگر اهداف مدنظر در این دوره است.

وی با تأکید بر اینکه طلاب نباید رشد کاریکاتوری و نامتوازن داشته باشند، گفت: از محکمات دیگر طرح تعالی اساتید حوزه‌های علمیه، رشد و تربیت متوازن است، براین اساس آنچه در میدان اجرای طرح اتقاق افتاده این است که به ابعاد مختلف طلبه به صورت متوازن توجه کنیم و به آنها پاسخ دهیم.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: سرفصل‌های مختلفی تعیین برای این دوره تعریف شده و از مبانی به مسائل خواهیم رسید و آن مسائل را در دوره مطرح می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲ دوره گذشته طرح تعالی، به مبانی و کلیات تربیتی و طرح پرداخته شد، یادآور شد: سرفصل‌های مختلف در رابطه با ۱۴ ساحت تربیتی و راهبرد سلوک مجاهدانه در کل دوره تعریف شده که به مرور به همه آنها می‌پردازیم.

حجت الاسلام رهنما یادآور شد: نگاه ما امتداد تربیت در مسایل اجتماعی و تربیت متوازن است، نه متجزی و درباره نظام تعلیم وتربیت و فلسفه تربیت، پرونده ما در ۲ دوره گذشته پرداختن به کلیات طرح بوده است.

وی افزود: اما هدف گیری کلان اندیشه فکری و الهی ارائه از سوی معاونت تهذیب در این دوره، تربیت اعتقادی و تربیت معیشتی -اقتصادی است که همواره مباحث اقتصادی برای طلاب جز مشکلات بوده، ولی طی این سال‌ها فشار طاقت فرسایی در زمینه معیشت بر طلاب آمده است.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، اتخاذ مبنا از نگاه تعلیمی و تربیتی در این عرصه را ضروری دانست و عنوان کرد: ما از چند زاویه به این موضوع نگاه می‌کنیم که بخش نخست، مبانی معیشت مومنانه است.

وی ادامه داد: برخی مدل‌های عملی معیار در زمینه معیشتی را نیز در این طرح بررسی و فرا می‌گیریم که امروز برخی از علما حرف‌ها و نکته‌هایی در زمینه معیشت مومنانه دارند که به صورت عملی در سیره زندگی خود هم پیاده کرده‌اند.

حجت الاسلام رهنما خاطرنشان کرد: حضور افرادی که تجربیات موفقی در تأمین معیشت ذیل زی طلبگی داشته‌اند از دیگر سرفصل‌ها در این دوره خواهد بود، همچنین الگوی حل مسئله از دیگر محورهای مدنظر در این طرح است که در دوره مرحله بعدی به میزبانی حوزه علمیه مشهد به آن می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: مسائل نو پدید میدان، از جمله متغیرهایی است که در دوره تربیتی ما موثر است، به عنوان مثال مسایل معیشتی و سرعت تغییرات نسلی از جمله مسائل نوپدید است که باید در لوای طرح تعالی به آن بپردازیم، حاکمیت فضای مجازی و کشف مسایل جدید در میدان از دیگر اهداف خواهد بود.

مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه متذکر شد: حرکت به سمت تخصصی شدن و نقطه زنی دوره‌ها برای حل مسائل و نیازها از ضروریات است، چرا که عمدتا به اساتید اخلاق و تربیتی این ایراد را وارد می‌کنند که فقط به کلیات می‌پردازند و به صورت جزئی ورود نمی‌کنند.

وی افزود: ما در حوزه اندیشه و نظام فکری طلبه، به استاد تخصصی و در عرصه‌های مختلف تربیتی به مربیان تخصصی نیازمند هستیم.

ارسال نظرات