۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۲۸۶۱۵

رهبر معظم انقلاب خواندن این کتاب را به همه بانوان توصیه کردند + لینک

رهبر معظم انقلاب خواندن این کتاب را به همه بانوان توصیه کردند + لینک
کتاب «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری در ۲۲۴ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده که، چاپ نودم آن نیز به تازگی منتشرشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری توسط انتشارات سوره مهر به تازگی چاپ نودم آن روانه بازار نشر شد. این اثر نگاهی دارد به جهان زنان مسلمانی که در غرب زندگی می‌کنند، چالش‌هایی که با آن مواجهند و نگاه‌های متفاوت و گاه نادرست غربی‌ها در قبال اسلام و زنان مسلمان.

«خاطرات سفیر» طی سال‌های گذشته با اقبال خوب مخاطبان همراه شده است. کتاب، روایتی است از دوران دانشجویی شادمهری در فرانسه که کم‌کم وارد فضای جدیدتری می‌شود. تعامل شادمهری به عنوان یکی از دانشجویان این دانشگاه با دیگر دانشجویان از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف، مسیر کتاب را از خاطرات شخصی خارج کرده و تجربه‌ای از حضور زن مسلمان در دل فرهنگ غرب را روایت می‌کند.

نگاهی به «خاطرات سفیر»؛ دانشجویی که اندازه یک مرکز فرهنگی کار کرد

نویسنده در بخش‌های مختلف کتاب به بحث‌های اعتقادی و تجربه‌اش از گفت‌وگو با ادیان و فرهنگ‌های مختلف می‌پردازد؛ موضوعی که گاه ادامه‌دار شده و ممکن است به دلیل خشک بودن بحث‌ها، خستگی مخاطب را به همراه داشته باشد. با این حال، آنچه به نظر می‌رسد «خاطرات سفیر» را برای مخاطب امروز جذاب کرده، تفاوت نگاه نویسنده کتاب به موضوع حضور زن مسلمان در فرهنگ غرب است.

شادمهری پیش از آنکه خاطراتش را در قالب کتاب منتشر کند، از تجربیاتش در وبلاگش گفته بود؛ آن هم در دوره‌ای که وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌گردی یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌ها و مراجع مخاطبان در فضای مجازی بود. واکنش شخصیت‌های مختلف حاضر در کتاب و پس از آن استقبال از مطالب شادمهری در وبلاگش، یک نکته مهم، پرتکرار اما مغفول را یادآوری و گوشزد می‌کند.

مخاطب پس از خواندن بخش‌های مختلف کتاب به این نتیجه می‌رسد که ساکنان غرب شناخت دقیق و درستی از اسلام ندارند. شادمهری در گفت‌وگویی با تسنیم در این‌باره می‌گوید: تصویری که رسانه‌های غربی از اسلام برای مردم اروپا درست می‌کنند، از این جهت است که مردم از اسلام و مسلمانان بترسند.

غرب به این تصور نیاز دارد و اگر در این راه موفق نشود و کج‌فهمی از اسلام ایجاد نکنند، مردم بسیاری به سمت اسلام گرایش می‌یابند. این تصور شخصی من است، یافته من از زندگی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که به سبب کارهای پژوهشی مدتی در آنجا زندگی کرم، این است که نیاز مردم اروپا برای اینکه مسلمان شوند یا حتی خدا را بشناسند و خداپرست شوند، زیاد است. دلیلش هم این است که آنها سال‌های سال است تمام آن تصوری را که ما از آزادی داریم، تجربه کرده‌اند و اگر الآن هم مقاومتی درباره مسائل اعتقادی نشان می‌دهند، از سر ندانستن است.

به گفته وی؛ بخش اعظم این واکنش از سر عناد نیست، چون آنها چیزی درباره اسلام نمی‌دانند که بخواهند دشمنی خاصی داشته باشند. این موضوع را درباه مردم عادی می‌‌گویم، نه در سطح سیاستمداران و دولتمردان. آنچه که مردم عادی از اسلام می‌دانند و به آنها معرفی شده بسیار تاسف‌آور است.

رهبر معظم انقلاب در دیداری خواندن این کتاب را به همه بانوان توصیه کردند. کتاب طی سال‌های گذشته از جمله آثار پرفروش انتشارات سوره مهر بوده و در صدر فروش آثار قرار داشته است. سوره مهر پس از این اقبال، کتابی را نیز با محوریت مطالب این کتاب برای نوجوانان نیز منتشر کرد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب می توانند به نشانی تارنمای اینجا مراجعه کنند.

ارسال نظرات