۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۲۸۸۱۵
آیت الله رجبی:

طرح ولایت نتیجه یک عمر تلاش علمی و فکری علامه مصباح است

طرح ولایت نتیجه یک عمر تلاش علمی و فکری علامه مصباح است
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت طرح ولایت به تبیین ضرورت ها و ظرفیت های این طرح پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی در اجلاسیه تبیین ضرورت‌ها و ظرفیت‌های میدانی مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با تبریک به مناسبت دهه فجر و ورود امام خمینی (ره) به ایران و با تشکر از اقدامات حوزه علمیه و معاونت تهذیب در بیان اهمیت طرح ولایت اظهار داشت: وقتی که علامه مصباح در سال 54 بعد از تاسیس موسسه گزارشی خدمت امام بردند، حضرت امام (ره) فرمودند که «کار خوبی است و توسعه بدهید و تا من زنده هستم خودم هزینه اش را می دهم» و بعد هم بعد از مدت کمی حضرت امام (ره) نماینده ای را فرستادند که پیگیر توسعه موسسه شود و علامه مصباح گفتند الان در بین سال هستیم و سال بعد ان شاء الله انجام خواهد شد و خود حضرت امام (ره) پیگیر واگذاری زمین برای ساخت موسسه بودند و خطاب به تولیت آستان حضرت معصومه (س) گفتند که این زمین باید در اختیار این موسسه باشد.

وی افزود: علامه مصباح فرمودند طرح ولایت از 50 سال قبل شروع شده به این معنا که این طرح، نتیجه تلاش تمام عمر علمی و فکری ایشان بوده است چون همین محتوا در منابع نقلی موجود بوده اما ایشان توانستند آن را به صورت نظام واره تبیین کنند و خود علامه مصباح گفته بودند که من  در کنار بیت الله الحرام از خدا خواستم به من عمر بدهد که دو کار انجام بدهم یکی اینکه متن فلسفه اسلامی را تدوین کنم که نتیجه اش شد کتاب آموزش فلسفه و دیگر این که مجموعه نظام فکری اسلام را بنویسم که نتیجه اش شد کتاب معارف قرآن.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به ابعاد معرفت گفت: این طرح ولایت و به طور کلی معرفت، ابعاد مختلفی دارد و قرآن کریم درباره شیوه به دست آوردن این معرفت، بر تفکر برهانی تاکید می کند و قرآن خودش را برهان می داند و به لحاظ متعلق معرفت، معرفت قرآنی به صورت ویژه مورد عنایت قرار گرفته است.

وی افزود: ما اگر بخواهیم جامعه یا طلاب عزیزمان را در این مسیر درستی که انتخاب کرده اند، پایدار نگه داریم، باید آن ها را با این مبانی فکری به شیوه برهانی و بر اساس تفکر آشنا کنیم و تلاش کنیم تا ساختار شخصیتی آن ها را شکل دهیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: این طرح ولایت طرحی است که اولا بر اساس تفکر و برهان شکل گرفته و برای زیربنایی ترین مسائل، یک مبنای عقلانی و فکری دارد و متاسفانه در زمانه ما و به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا و ارتباط زیاد جامعه ما با فضای مجازی، جوانان ما از تفکر فاصله گرفته اند و این گونه نیست هر سخنی را که می شنوند یا می خوانند به آن فکر کنند و بر اساس فکر و اندیشه تصمیم بگیرند که البته این وظیفه ما است که فکر و اندیشه صحیح را انتشار بدهیم و این خلأ را پر کنیم.

آیت الله رجبی در تبیین شخصیت علامه مصباح ابراز داشت: مقام معظم رهبری فرمودند علامه مصباح استاد فکر بود، این یعنی تمام حرکات ایشان بر اساس اندیشه و فکر بود هم آثارشان آمیخته با فکر بود و هم اقداماتشان و طرح های وی بر اساس فکر و اندیشه بود و علاوه بر آن، علامه مصباح فکر انگیز بود یعنی آثار ایشان انسان را به فکر وا می دارد و می توان گفت یکی از تفاوت های وی با سایر موارد مشابه این است که فرد را به فکر وا می دارد. مثلا در تحلیل جریان عاشورا، تفاوتی بین کتاب آذرخش و ما بقی آثار در این زمینه مشاهده می شود، در شرح زیارات و ادعه نیز همینطور است زیرا این شروح، انسان را به فکر فرو می برد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های طرح ولایت همین فکر انگیز بودن است زیرا هم خود محتوا برهانی است و هم فرد را به تفکر و اندیشه برهانی عادت می دهد و طلاب یاد می گیرند که در تعامل با دیگران باید با فکر عمل کنند که این مهم به خصوص برای نسل جوان ما یک ضرورت است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تصریح بر تمایز این طرح با سایر موارد مشابه گفت: این طرح مبتنی بر زیربنایی ترین مبانی فکری است زیرا از معرفت شناسی شروع می کند که یک قدم قبل از مبانی اعتقادی ماست که این یک ویژگی است که پیوند می دهد بین اعتقادات ما و سایر معارف دینی ما و اگر دقت کنیم خیلی از کتاب های عقائد ما این مبانی دینی را خوب عرضه می کنند اما پیوند این ها با نظام سیاسی و اجتماعی و اخلاق را بیان نمی کنند که این مهم در طرح ولایت محقق می شود و این بسیار ارزشمند است که یک مجموعه منسجم و نظام واره را به محصلین اعطا می کند چرا که کسانی که می خواهند در این مسیر حرکت کنند، لازم است نظام مند باشند و پیوند بین معارف را حفظ کنند.

وی با بیان ضرورت عرضه یک نظام فکری برای مبانی اسلامی بیان داشت: امروزه دوره عرضه نظام های مختلف است مثل نظام حقوقی و اقتصادی و... ما اگر بتوانیم مبانی خود را به صورت نظام مند عرضه کنیم، به خوبی برتری آن بر دیگر نظام ها مشخص و اثبات می شود اما اگر نظام مند نباشد، نمی تواند در برابر نظام مند ها رقابت کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به بیان چند ویژگی ممتاز طرح ولایت پرداخت و اظهار داشت: ویژگی دیگر طرح ولایت این است که روزآمد و ناظر به شبهات روز است بلکه شاخص ها و معیارهایی را در اختیار انسان قرار می دهد که بتواند شبهات آینده را نیز پاسخ بدهد.

وی ادامه داد: در مقام عمل نیز که این طرح برای همه اقشار مختلف کشور برگزار شده از مدیران تا نخبگان و دانشجویان و .. هیچ دوره ای نبوده که بعد از پایان دوره، مسئولین و شرکت کنندگان از ممتاز بودن و اثرگذاری این دوره سخن نگفته باشند که یک کتابی نیز در این زمینه قرار است منتشر شود.

آیت الله رجبی در پایان با اشاره به ویژگی هویت سازی طرح ولایت گفت: در واقع می توان گفت این طرح، طرح ولادت است نه طرح ولایت زیرا باعث می شود شرکت کنندگان در این طرح، هویت خود را پیدا کنند زیرا این طرح تفکر عقلانی را به وضوح نمایان می کند و کسانی که این دوره را یاد گرفته اند به خوبی می توانند در مقابل شبهات پاسخ گو باشند و ان شاء الله این طرح بیشتر مورد توجه مدیران مدارس علمیه قرار بگیرد.

ارسال نظرات