۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۲۹۱۲۰

نگاهی به فعالیت های انقلابی حجت الاسلام طاهری، روحانی مبارز لرستانی

نگاهی به فعالیت های انقلابی حجت الاسلام طاهری، روحانی مبارز لرستانی
حجت الاسلام سید تاج الدین طاهری از روحانیون مبارز لرستانی است که همواره گامهای مؤثری در روشنگری و بصیرت‌افزایی اقشار مختلف جامعه برداشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا در لرستان، روحانیون در طول تاریخ ایران اسلامی همواره نقش مهمی در ارشاد و هدایت مردم و رهبری انقلاب‎های مردمی داشته‌اند.

در استان لرستان وجود بیش از ۵۳ شهید روحانی نشانگر نقش مهم و مؤثر قشر روحانی در صحنه‌های مختلف انقلاب اعم از مبارزه با طاغوت، دوران دفاع مقدس و مبارزه با خط نفاق و همچنین تربیت و پرورش جوانان است.

در جریان مبارزه با رژیم طاغوت روحانیون و طلاب بسیاری در استان لرستان نقش‌آفرینی داشتند که از جمله آنها می ‎توان از شهیدان سیدنورالدین و سیدفخرالدین رحیمی، محمد کشوری، عبدالحسین مبشر، علی‌عباس حسین‌پور، روح‌الله کمالوند، محمدتقی روحانی شاهیوند، آیت‌الله مرتضی بروجردی، محمدحسن شریف‌طبع(قنوتی)، جهانبخش گودرزی، یعقوب نظام‌الاسلامی، محمد بروجردی، مصطفی انصاری، عبدالوهاب فتح‌اللهی، محمد توکلی یاد کرد.

یکی دیگر از از این روحانیون مبارز استان لرستان حجت الاسلام سید تاج الدین طاهری است.

سیدتاج‌الدین طاهری، یک شهریورماه ۱۳۳۰ در روستای سراب چنگایی خرم‌آباد در خانواده‌ای سادات به دنیا آمد و بعد از سال‌ها در جریان انقلاب با همراهی روحانیون مبارز لرستانی به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت.

این مبارز لرستانی دوران ابتدایی خود را در مدرسه مولوی روستای چنگایی و دوران دبیرستان را در دبیرستان ملک‌الشعرای بهار گذراند و سرانجام در سال ۱۳۴۰ مقلد آیت‌الله‌العظمی بروجردی شد.

در سال ۱۳۴۱ به تشویق پدر و مادرش راهی حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد و تحصیلات علمی خود را در محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سیدنورالدین رحیمی، شیخ عباس فرج‌الهی، آیت‌الله سیدمصطفی موسوی خرم‌آبادی، شیخ علی داوری، آیت‌الله شیخ محمدتقی مجلسی و همچنین آیت‌الله شیخ اسدالله مدنی، آیت‌الله هاشم نیازی گذراند.

حجت‌الاسلام طاهری از روز اول نهضت تا پس از شهادت آیت‌العظمی بروجردی از طریق علمایی همچون آیت‌الله شیخ روح‌الله کمالوند، آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی و آیت‌الله علامه طباطبایی با امام خمینی(ره) در ارتباط بود.

وی پس از آغاز نهضت سال ۱۳۴۵ که اولین سال تبلیغی‌اش بود به منطقه زاغه رفت و اولین اقدام وی انتشار رساله امام خمینی(ره) و جمع‌آوری رساله شریعتمدار بود که در آن زمان ساواک و ژاندارم بسیار وی را تهدید می‌کردند ولی چون منطقه‌ای که وی در آن مستقر بود هوای بسیار سرد داشت و برف‌گیر بود، اعضای ساواک نمی‌توانستند برای دستگیری وی به منطقه بروند.

این مبارز دوران انقلاب پس از شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی به‌دلیل مشارکت در برگزاری مراسم هفتم مرحوم مصطفی خمینی در حوزه علمیه توسط ساواک دستگیر و به شهربانی برده شد و با وجود اینکه نام این روحانی مبارز به همراه آیت‌الله سید فخرالدین رحیمی در لیست اعدامی‌ها بود و گفته بودند این دو روحانی به وسیله شیخ مهدی قاصی از سرمایه‌داران لرستان اسلحه در اختیار مردم می‌گذارند و لرستان را علیه پهلوی مسلح کرده‌اند، اما حکم اعدام این دو نفر اجرا نشد چراکه رژیم می‎ترسید با اعدام این دو نفر آشوبی در لرستان به پا شود.

حجت‌الاسلام طاهری، وقتی شاه فرار کرد و قرار شد پرواز انقلاب شروع شود و امام(ره) از پاریس به تهران هجرت کنند به ‌دلیل اینکه رژیم طاغوت جلوی پرواز امام را گرفته بود به‌همراه سایر روحانیون معترض یک هفته در دانشگاه تهران تحصن کرد.

از افتخارات این روحانی مبارز لرستانی این است که جز اولین روحانیونی بود که همراه با آیت‌الله مطهری، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله شهید مفتح از نزدیک با امام خمینی(ره) در محل اسکان ایشان، ملاقات کرد./9451/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات