۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۷۲۹۳۷۶
حجت‌الاسلام وحیدی منش در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

انقلاب اسلامی ایران، مردمی‌ترین انقلاب جهان است

انقلاب اسلامی ایران، مردمی‌ترین انقلاب جهان است
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مردم هم در پیروزی انقلاب و هم در پیشبرد روند و تداوم انقلاب در ابعاد مختلف حضور داشتند.

اشاره: دهه‌ی فجر مثل خیلی از چیزهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک پدیده‌ی منحصربه‌فرد است در تاریخ شناخته شده‌ی ما. این، شعار نیست؛ این درست عین واقعیت است، با مطالعه و با تدبر. چرا منحصربه‌فرد است؟ همه‌ی انقلابهای دنیا، از وقتی که جریان انقلابها و حضورهای مردمی در تاریخ ثبت شده است، سالگردهائی داشتند و دارند. اینی که این سالگردها به وسیله‌ی همان عامل و عنصری تجلیل بشود و به یاد مانده بشود که اصل آن حادثه را به وجود آورد، این در تاریخ نظیر ندارد. ببینید انقلابهائی که از آنها چندین سال اثری باقی بود و تحولاتی که یاد آنها در ذهنیت جامعه‌شان باقی ماند - حالا بعضی از انقلابها و تحولات اجتماعی بعد از مدتی بکل از بین رفت و یاد آنها هم فراموش شد - مثلاً فرض بفرمائید انقلاب اکتبر شوروی که ده‌ها سال وجود داشت، یا یک خرده ضعیف‌تر از آن، انقلاب کبیر فرانسه و همچنین بقیه‌ی این تحولاتی که یا به وسیله‌ی انقلابهای مردمی یا شبه انقلابهای مردمی به وجود آمد، در سالگرد آنها - لااقل در سال سوم و چهارم - دیگر خبری از متن مردم نیست، مردم حضور ندارند؛ سالگرد انقلاب را به صورت یک حرکت تشریفاتی انجام میدهند؛ یک عده‌ای از مسئولین میآیند، میایستند؛ احیاناً رژه‌ی نیروهای مسلح و یک تعدادی هم تماشاچی.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه علی وحیدی منش، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رفت تا با وی پیرامون  ایام الله دهه فجر، حماسه پرشکوه مردم که مشت محکمی بر دهان دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به گفت‌وگو بپردازد.

رسا ـ حضور مردم در دهه فجر انقلاب اسلامی و راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن چه پیام‌هایی برای جهانیان خواهد داشت؟

مردم ایران در 44 سال پیش یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های دنیا را رقم زدند. هیچ انقلابی به اندازه انقلاب اسلامی ایران، در آن مردم مشارکت نداشتند. مردم هم در پیروزی انقلاب و هم در پیشبرد روند و تداوم انقلاب در ابعاد مختلف حضور داشتند. به این جهت است که می‌توانیم بگوییم که انقلاب ایران، یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌ها بوده است. ما در هشت سال جنگ تحمیلی حضور مردم را مشاهده کردیم. تحمل مردم در مواجهه با تحریم‌های دشمنان را ملاحظه کردیم. بصیرت و آگاهی مردم را در مقاطع مختلف دیدیم و می‌بینیم مردم با جان و دل خواستار تداوم و دنباله‌رو این انقلاب برای رسیدن به اهداف بلند آن هستند.

این انقلاب یک انقلاب مردمی بود، حرکت خود را با مردم ادامه داد و تداوم این حرکت قطعا با مردم خواهد بود. با توجه به دشمنی‌های بیگانگان نسبت به انقلاب، از آمریکای استعمارگر تا صهیونیسم و عرب‌های وابسته به استکبار و قرون وسطایی، نظر مشترکی دارند؛ اما مردم همچنان پای انقلاب هستند.

آنچه باعث می‌شود انقلاب بتواند همچنان در برابر دشمنی‌ها تداوم و حرکت داشته باشد، در کنار لطف خداوند، حمایت‌های مردم است. مردم هرساله در ایام دهه فجر و به‌ویژه 22 بهمن با آرمان‌های انقلاب تجدید میثاق می‌کنند  و نشان می‌دهند با آگاهی و هوشیاری انقلاب را انتخاب کرده‌اند. انتخاب آن‌ها از احساسات نبوده؛ چرا که در این صورت احساسات می‌تواند بعد از روزها و سال‌ها فروکش کند. مردم نشان دادند انتخابی کاملاً هوشیارانه، آگاهانه و عالمانه داشتند. بصیرتی که مردم نمونه‌اش را در فتنه اخیر با صف آرایی در مقابل دشمنان در دفاع از انقلاب نشان دادند، در این عرصه قوی‌تر خواهد شد؛ چون مردم با انگیزه قوی‌تر و با شور و نشاط بیشتر و با دلبستگی فراوانی که نسبت به انقلاب دارند، این دفعه احساس می‌کنند که حضور آن‌ها بیش از پیش لازم است  و به نظر من مردم حضور فوق العاده بیشتری خواهند داشت.

رسا ـ علت افزایش تحرکات و دشمنی‌های جریان‌های معاند در داخل کشور در این روزها با صدور انواع بیانیه‌ها و جلسه‌ها چیست؟

انقلاب اسلامی در آستانه44 مین سالگرد خود قرار دارد. در واقع این موضوع برای دشمنان بسیار یأس‌آور است. دشمنان تصور نمی‌کردند انقلاب تداوم پیدا کند. آن‌ها از روزهای اول می‌گفتند این انقلاب سقوط خواهد کرد. اگر کسی شرایط آن روز را ملاحظه کنند، آنها زیاد تصور غلطی نداشتند. کل دنیا دشمن ایران بود. انقلابیون تجربه حکومت داری نداشتند. مشکلات زیاد بود؛ از منافقین، تجزیه طلب‌ها، کودتاچیان و انواع و اقسام مشکلات بگیرید تا آغاز جنگ تحمیلی که ظن آن‌ها را قوی‌تر می‌کرد. حتی صدام تصور می‌کرد چند روزه پیروز می‌شود و در میدان آزادی با خبرنگاران مصاحبه می‌کند.

دشمنان فکر نمی‌کردند انقلاب حیات خود ادامه دهد؛ اما باقی ماند، تنومندتر شد و ریشه آن ‌در جان و دل مردم رسوخ کرد و توانست در عرصه‌های مختلف با نشان دادن کارآمدی به اهداف خود برسد و اهداف بلند مدنظر را محقق سازد. این برای دشمنان جای تعجب بود. انقلابی که شعار و هدف خود را کاملاً متفاوت و متعارض با دنیای سکولار و متناقض غرب مطرح کرده بود. انقلاب اسلامی،  بعد از هشت سال جنگ پیروز شد و غربی‌ها فهمیدند یک دشمن تمدنی قوی پیدا کرده‌اند.

به‌ویژه بعد از سقوط شوروی دل نگرانی‌های بیشتری برای غربی‌ها پدید آمد. آن‌ها فکر کردند با سقوط شوروی می‌توانند نظم نوین جهانی و نظام تک قطبی را شکل دهند؛ اما انقلاب اسلامی ایران قوی‌تر شده بود. تنها مانعی که باعث جلوگیری از اهدف غربی‌ها می‌شد، انقلاب اسلامی بود که توانست با نفوذی که در میان ملت خود و ملت‌های منطقه و جهان ایجاد کند، شعار دین خواهی، خواهی و اسلام خواهی را دوباره به دنیا عرضه نماید. این زنگ خطر بزرگی برای غربی‌ها بود که تمدنی سکولار داشتند.

بنابراین در همین زمان مسأله برخورد تمدن‌ها توسط هانتینگتن بعد از سقوط شوروی مطرح شد. او به غربی‌ها هشدار داد یک تمدن بزرگی که حیات دارد و در حال بالنده شدن است، باید متوقف شود. از این به بعد تمام نقشه‌های دشمنان در راستای همان اهداف قبلی که داشتند که در حقیقت جلوگیری از تداوم پیدا کردن انقلاب بود را با جدیت بیشتری دنبال کردند.

اگر پیش از این غرب دشمنی به نام شوروی داشت، از این به بعد دشمنی به نام ایران اسلامی پیدا کرده بود. آن‌ها نقشه خودشان را برای تضعیف این نظام به کار گرفتند. غرب انواع و اقسام تحریم‌ها و توطئه‌ها را در پیش گرفتند. وقتی هم که در سال‌های اخیر مسأله هسته‌ای و برجام و نکات دیگری را دنبال کردند و به اهداف خودشان نرسیدند، در واقع این فتنه را ایجاد کردند. این فتنه هم جزو آخرین نقشه‌هایی بود که به ذهن آن‌ها خطور کرد.

دشمنان با تمام قوا و لشکریان شیطانی خودشان که ماهیت فتنه گری داشتند به صحنه آمدند. آنها نقشه‌های خود را از طریق بستر فضای مجازی دنبال کردند و کاری کردند که از نوع جنگ نرم و جنگ ترکیبی بود. اگر آغاز دشمنی آن‌ها از نوع سخت و نیمه سخت بود؛ اما در آخرین برخورد جنگ نرم یا یک جنگ ترکیبی و فراگیر را در پیش گرفتند.

هسته اصلی این جنگ، جنگ شناختی بود که تلاش کردند از طریق فضای مجازی ذهنیت ملت ایران را نسبت به انقلاب منفی کنند یا تغییر بدهند. آن‌ها می‌خواستند نقاط قوت انقلاب را تضعیف و نقاط ضعف را بزرگ نمایی کند. به همین جهت تا حدودی در ذهنیت اقلیتی از مردم رسوخ کردند. فتنه اخیر در همین راستا بود.

آن‌ها فکر غلط کردند و تصور کردند که توانستند ذهنیت حداکثر یا بخش عظیمی از مردم را تغییر بدهند؛ اما نظام اسلامی برخورد هوشمندانه‌ای با فتنه انجام داد و توانست فتنه را جمع کند. کسانی که فریب خورده بودند هوشیار شدند و هسته‌های اصلی فتنه را دستگیر کردند. غربی‌ها برای کسانی که سرمایه گذاری کرده بودند و سال‌ها برای تربیتشان وقت گذاشته بودند؛ اما انقلاب توانست آن‌ها را جمع کند. با پایان این فتنه اخیر در واقع دوباره پیروزی بزرگی نصیب انقلاب اسلامی شد. این فتنه یک فتنه اکبر و پیروزی آن نیز یک پیروزی بزرگ بود.

دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند از طریق این فتنه ایران و انقلاب را نابود و به طور کلی مستهلک کنند. در واقع انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب توانست به پیروزی فوق العاده بزرگی دست پیدا کند که ابعاد آن بزودی روشن خواهد شد.

رسا ـ هر انقلابی ریزش‌ها و رویش‌هایی دارد، خوشبختانه رهبر انقلاب نیز اشاره فرمودند که بخش قابل توجهی از دهه هشتادی‌ها در مراسم اعتکاف امسال شرکت داشتند، این حضور پرشور نوجوانان دهه هشتادی را حامل چه نکته‌ای می‌دانید؟

انقلاب اسلامی انقلابی مردمی است. دهه 40 و 50 انقلاب را به پیروزی رساندند، دهه شصتی‌ها آن را تداوم بخشیدند، دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها نیز بعد از دفاع مقدس در آن شرکت کردند. دشمن بعد از جنگ تحمیلی به ویژه در دهه هشتاد دنبال این بود که با جنگ شناختی و جنگ نرم که فوق العاده خطرناک و آسیب زا بود.

متأسفانه فضای مجازی در سال‌های اخیر در اختیار دشمن قرار گرفت. عملاً ما هیچ حاکمیتی در فضای مجازی نداشتیم و کاملا در اختیار دشمن بود. عامل کرونا نیز عامل مضاعفی برای وارد شدن بیشتر جوانان به این عرصه بود تا بیشتر در معرض تیرهای دشمنان قرار بگیرند. مجموع اقدامات دشمن فوق العاده شدید و سنگین بود. آن‌ها فکر کرده بودند توانستند به دنبال این تهاجم سنگین، جوانان را از انقلاب جدا کنند.

البته کوتاهی مسؤولین و سپردن فضای مجازی به دشمن باعث تا بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان درگیر آسیب‌های بسیار سهمگین این فضا شوند. البته حقیقت این بود که هر چند بخش اعظم جوانان آسیب دیدند؛ اما از آنجایی که انقلاب ما مردمی بود، کاملاً در اختیار دشمنان قرار نگرفتند. در این فتنه بخش قابل توجهی از مردم هوشیار شدند که در معرض جنگ شناختی دشمن نرم قرار دارند.

برخورد فوق العاده خردمندانه نظام و رهبر انقلاب در روزهای اخیر در آستانه 22 بهمن با این عفو گسترده‌ای که در شرایطی رقم خورد. نظام از موضع قدرت این عفو را انجام داد که نهایت محبت و احترام برای آن‌ها بود که پیام متقابلی از جانب مردم هم خواهد داشت. مردم مسلمان و متدین هستند، اعتراضی هم دارند بیشتر برای این است که چرا آن طور که باید دین در جامعه پیاده نمی‌شود.

مردم و دهه هشتادی‌ها متوجه شده‌اند که بایستی مانند پدران و پدربزرگشان که این انقلاب را به وجود آورده‌اند، می‌بایست به‌عنوان وارث این ثروت فوق العاده گرانبها باشند و از آن در هر شرایطی حفاظت و مدیریت کنند و نیز در راه رسیدن به اهداف بلند این نظام اسلامی، اهتمام حداکثری به خرج بدهند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات