۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۲۹۴۰۷

دستور رهبر معظم انقلاب چگونه سبب اجرای یک مأموریت مهم در صنعت نفت شد؟

دستور رهبر معظم انقلاب چگونه سبب اجرای یک مأموریت مهم در صنعت نفت شد؟
رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب: حضرت آیت الله خامنه ای پس از رصد نیازهای حوزه پالایشگاهی کشور و زنجیره‌های ارزش افزوده صنعت نفت، دستورات ویژه‌ای در زمینه تعریف مأموریت‌های جدید حوزه نفت صادر کردند که سبب گره گشایی اساسی در این زمینه خواهد شد.

این هفته کلنگ یک پروژه بزرگ 2.2 میلیارد یورویی در پالایشگاه بندرعباس به زمین زده شد.

این پروژه که به «طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه نفت بندرعباس» موسوم شده قرار است تا ظرف 42 ماه سبب قطع تولید نفت کوره به عنوان محصولی کم ارزش در فرآیند پالایش نفت و تبدیل آن به کُک اسفنجی شود. کُک اسفنجی محصولی با ارزش در فرآیند تولید آلومنیوم و فولاد در کشورمان است که اکنون سالانه میلیون‌ها دلار برای واردات آن هزینه می‌شود.

در این پروژه که کار ساخت آن بر اساس دانش بومی در پالایشگاه بندرعباس آغاز شده، عملا فرآیند تولید نفت کوره که محصولی کم ارزش در این پالایشگاه است، متوقف و روزانه تا 120 هزار بشکه نفت کوره در فرآیندی پالایشگاهی به کُک اسفنجی تبدیل می‌شود.

دقت نظر رهبر انقلاب به حوزه نفت

رییس پالایشگاه بندرعباس، این پروژه را محصول حمایت‌های ویژه مقام معظم رهبری از دانش داخلی و اتکای به توان نیروهای متخصص کشورمان در عرصه صنعت نفت می‌داند و می‌گوید: این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف نه تنها سبب خودکفایی در کشور شده بلکه گشایش‌های عظیم علمی را به دنبال داشته که رشد ارزش افزوده پالایشگاهی را موجب شده است.

به گفته وی، با اجرای طرح تولید کُک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس، نیاز کشور به این محصول رفع و حتی امکان صادرات آن با ارزش بالایی فراهم می‌شود.

رهبری درباره کُک اسفنجی دستور ویژه دادند

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، با تبیین افق پیش‌روی صنعت نفت کشور، حل مشکل تحریم فولاد ایران و رسیدن به فرمول تولید کُک دستور رهبری بود.

 علی آقا محمدی در جریان سفر به هرمزگان در این باره اظهارداشت: تولید کُک سوزنی را به پالایشگاه‌های شازند و اراک سپردیم و تولید کک اسفنجی نیز به عنوان ماموریتِ پالایشگاه نفت بندرعباس تعریف شد که با تلاش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کک اسفنجی در بندرعباس بودیم.

آقامحمدی تاکیدکرد: اینکه این سطح از تکنولوژی به داخل منتقل شده است مسئله‌ی بسیار مهمی است چرا که پیش‌تر وقتی برای اولین بار تولید کک اسفنجی یا الکترود گرافیکی مطرح شد کسی جرات نمی‌کرد قولی برای تولید دهد اما امروز شرکت‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت نفت به راحتی از تولید این محصولات سخن به میان می‌آورند.

باید سود طرح‌های نفتی را به سمت پژوهش سوق دهیم

وی عنوان‌کرد: خوشبختانه موفقیت‌ها در این طرح‌ها نشان داد که ما توانایی و دانش تامین نیازهای خود را داریم و باید سود طرح‌های نفتی خود را به سمت پژوهش، توسعه و نوآوری حرکت دهیم و در این باره الزام ایجاد کنیم‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان‌کرد: ما ظرفیت تولید نفت در کشور را تا حدود ۷.۴ میلیون بشکه داریم و ملزم هستیم که به این میزان تولید کنیم چرا که امروز نمی‌توان سخن از ۳ میلیون و ۴ میلیون به میان آورد چراکه کشورها در حال توسعه‌ی تولید خود هستند در بحث نیاز به گاز باید ظرفیت خود را به حداکثر تولید برسانیم و در رقابت با رقبا پیش بیفتیم.

به گزارش فارس، تولید کُک سوزنی و کُک اسفنجی در پالایشگاههای کشورمان عملا به توسعه صنعت فولادی کشور نیز به عنوان یکی دیگر از محورهای مهم اقتصاد کشور و تأمین کننده ارز منجر خواهد شد که ضمن اشتغال، نیازهای ارزی را نیز مرتفع خواهد کرد.

اکنون هرمزگان با ظرفیت پالایش روزانه حدود 800 هزار بشکه، یکی از قطب‌های مهم پالایشگاهی کشور به حساب می‌آید که بیش از 60 درصد تولید بنزین کشور را بر عهده دارد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات