۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۲۹۷۷۹
محمد تقی فهیم، داور این دوره جشنواره فیلم فجر؛

با توجه به جو سازی های موجود، جشنواره حال و هوای خوبی داشت

با توجه به جو سازی های موجود، جشنواره حال و هوای خوبی داشت
فهیم، داور این دوره جشنواره فیلم فجر، با ابراز خوشحالی از بهبود کیفیت محتوای فیلم ها، و نزدیک شدنشان به سبک زندگی عموم مردم، حال و هوای جشنواره امسال را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به همت موسسه فرهنگی-رسانه  ای محمد حسین فرج نژاد، نشستی با عنوان «هوای سینمای ایران» با سخنرانی محمد تقی فهیم، یکی از داوران این دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

محمد تقی فهیم با ارزیابی مثبت حال و هوای جشنواره فجر امسال، به بیان تفاوت های روند برگزاری امسال اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به  حوادثی که در کشور بوجود آمده بود و فعالیت رسانه های خارجی علیه جشنواره، کمی حال و هوا متفاوت بود، اما استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت، فقط کمی ترکیب جمعیت تغییر پیدا کرده بود.

وی در خصوص بخش فیلم اولی ها  در جشنواره، فیلم ساز اولی ها را امید آینده سینما خواند و اظهار داشت: تقریبا از دوره سی ام این بخش به جشنواره اضافه شد؛ و قدمی خوبی برای کشف استعداد هنرمندان جدید است؛ خصوصا که، فیلم ساز های باتجربه و قدیمی نشان دادند، دیگر حرف خاصی برای گفتن ندارند.

این منتقد سینما، با تاکید بر افول کارگردانان شاخص ما، دلیل اصلی کم فروغی شان را جدا افتادگی از جامعه و مردم دانست و تصریح کرد: به نظر من مهم ترین دلیل بی کیفیت شدن فیلم های فیلم سازان قدیمی کشور، تغییر طبقه و محیط زندگی شان و دوری از مردم عادی و واقعیت های جامعه است؛ عوامل دیگری، چون مطالعه کم و نقش داشتن پول های هنگفت دولتی در روند ساخت هم موثر است اما  مهم ترین دلیل همان است که بیان شد.

محمد تقی فهیم، با انتقاد از ورود پول های دولتی به فیلم سازی، به مقایسه فرآیند ساخت فیلم در ایران و کمپانی های فیلم سازی دنیا پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه با ورود پول های دولتی، فضایی به وجود آمده که، سود در ساخت فیلم است نه در فروش! یعنی شخص ابتدا دستمزد خود را می گیرد و کاری به مقدار فروش فیلم ندارد؛ این اتفاق سبب می  شود از کیفیت فیلم ها کاسته شود، اما در کمپانی های بزرگ فرآیند به گونه ای است که فیلمی که ساخته می شود، حتما باید بازگشت سرمایه داشته باشد و به همین دلیل فیلم های با کیفیتی ساخته می شود.

داور چهل یکمین جشنواره فیلم فجر، با اذعان به پایین بودن کیفیت فیلم های ژانر دفاع مقدس، به تبیین ضعف های این نوع فیلم پرداخت و ابراز داشت: تنها ژانری که به واقعیت های جامعه بسیار نزدیک است، همین فیلم های دفاع مقدس است، اما عموم فیلم های امسال رنگ و بویی از دفاع مقدس نداشتند، در قهرمان پروری و  میزان سن ضعیف داشتند به طوری  که بیشتر شبیه کپی فیلم های غربی بود.

وی در ادامه  به بهبود کیفیت محتوای فیلم ها در خصوص امید آفرینی  اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امسال، خدارو شکر، عموم فیلم ها در زمینه امید آفرینی ایفای نقش کردند و از فیلم های خشک و سیاه  تقریبا خبری نبود، فیلم ها رو به قصه گویی آورده بودند و در غالب فیلم ها دو جبهه ی خیر و شر وجود داشت؛ همچنین قصه فیلم ها به سبک زندگی عموم مردم نزدیک تر شده بود.

محمد تقی فهیم، در تشریح کیفیت فیلم های این دوره افزود: محتوای قوی و خوب، در جذب مخاطب بسیار اثر دارد، اما اینکه از چه فرمی برای انتقال مفاهیم استفاده شود کم اثرتر از محتوای خوب نیست؛  اکثر فیلم ها دچار اشتباهات فرمی هستند و این موضوع سبب ریزش مخاطب خواهد شد.

این پیشکسوت فیلم سازی، مشکل سینمای ما را غرب زدگی و به تبعش عدم جذب مخاطب دانست و افزود: فیلمی که در ایران ساخته می شود باید یک درام سرگرم کننده با سبک زندگی ایرانی باشد، تا بتواند مخاطب را به سینما بکشاند؛ اما متاسفانه  به سبب تلقید از فرم و محتوای غربی، مخاطب از فیلم های ساخته شده احساس رضایت نمی کند؛ فیلم باید با دل مخاطب ارتباط بگیرد.

ارسال نظرات