۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۳۰۱۶۲
نماینده ولی فقیه در کاشان مطرح کرد؛

جایگاه تکریم عالم در مبانی دینی

جایگاه تکریم عالم در مبانی دینی
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه تکریم عالم در حیات یا ممات همانند احترام و تکریم خداوند است، گفت: همنشینی با عالم همانند همنشینی با پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در یکصد و یکمین مراسم سالگرد آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی، گفت: سخت کوشی در زندگی، بی رغبتی به دنیا و عشق به ولایت سه ویژگی ملا حبیب الله شریف کاشانی بود.

وی سخت کوشی و ابداع و خلاقیت در تألیف را یکی از ویژگی‌های این عالم بود برجسته دانست و افزود: تألیف یکصد و شصت کتاب توسط این عالم برجسته در دورانی که ابزار نگارش و کتابت به مانند امروزنبوده کاری سخت و طاقت و فرسا است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی دین را به عنوان یک مجموعه کامل از اعتقادات «اصول دین»، اخلاق و احکام «فروع دین» می‌بیند، اظهار داشت: ملا حبیب الله در هر سه زمینه تألیف دارد.

وی با با اشاره به اینکه آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی دین را کامل شناخته و با تالیفات خود به دیگران رسانیده است، گفت: ایشان کتاب اعتقادات صدوق و دعای جوشن صغیر را شرح داده و در تولّی و تبرّی شرح دارد و در تبرّی نیزکتاب شرح دعاء صنمی قریش را دارد.

به گفته وی آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی در بحث ولایت به خوبی فعالیت کرده است و دعای کمیل، زیارت عاشورا و وارث، صحیفه سجادیه، قصیده حمیری که برای امام زمان (عج) است را شرح دارد و در بحث امامت نیز فضایل ائمه را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه این عالم برجسته در نفی بابیت تالیف دارد گفت: ایشان در زمینه اخلاق، هم اخلاق عرفانی و هم در رابطه با دعا‌هایی که حالات عرفانی دارند مانند شرح اسماء الحسنی، دعای جوشن کبیر هم تألیفات دارد و کسانی که اهل فن هستند می‌دانند تالیف هر کدام از این کتاب‌ها نیازمند تخصص می‌خواهد.

وی ادامه داد: ایشان در موضوعات اصول و فقه، موسیقی و غنا، حج و نماز و همچنین اسرار عبادات از جمله اسرار روزه گرفتن، در رابطه با نماز عبادی و سیاسی امام جمعه و عیدین نیز تألیفاتی دارد که بیانگر نگرش کامل و جامع ایشان به دین است.

به گفته وی آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی در کنار کتاب‌های اخلاقی، شرح حال علما را نوشته است و مناجات‌های خمسه عشر، مناجات ذاکرین را شرح داده است.

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، تکریم عالم در حیات یا ممات همانند احترام و تکریم خداوند است، افزود: همنشینی با عالم همانند همنشینی با پیامبر اکرم(ص) است و همنشینی با پیامبر اکرم(ص) مانند کسی است که با خداوند همنشین باشد.

وی بی رغبتی به دنیا را یکی از ویژگی‌های آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی دانست و گفت: ملا حبیب الله شریف کاشانی در ۱۶ سالگی به اجتهاد رسید و در گلپایگان از محضر زین العابدین گلپایگانی استفاده می‌کند و با وجود اینکه ملا زین العابدین بیمار بود، ملا حبیب الله شریف کاشانی نتواست درس فقه و اصول را او بگیرد، اما به ملا حبیب الله سفارش کرد تا مراوده با دنیا طلبان را ترک کند و دل و قلب خود را به خدا مشغول کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی یادآور شد: در وصیت نامه ملا حبیب الله شریف نوشته شده است نداشته‌های من قابل شمارش نیست و ارثی به غیر از کتاب هایم و مقداری قرض که برای ادای آن به خدا توکل دارم./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات