۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۳۰۱۸۶
آیت الله حسینی بوشهری:

فقها اگر بخواهند در موضوعات سیاسی دخالت کنند باید موضوع شناسایی شود

فقها اگر بخواهند در موضوعات سیاسی دخالت کنند باید موضوع شناسایی شود
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت موضوع شناسی احکام فقهی گفت: فقها اگر بخواهند در موضوعات سیاسی دخالت کنند باید موضوع شناسایی شود مانند قضیه مشروطه که اختلافی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در نخستین آیین تجلیل از برترین آثار پژوهشی موضوع شناسی فقهی که عصر پنجشنبه در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، گفت: در آثار محقق اردبیلی مشاهده شده که خود به پژوهش در رابطه با موضوعات مورد ابتلاء می پرداخت تا بتواند در موضوعات فقهی حکم مربوطه را صادر کند.

وی با تشکر از دست اندرکاران مؤسسه موضوع شناسی فقهی به خصوص حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده اظهار داشت: در کتب فقیهانی که خود دست به تحقیق برده اند تا موضوعات را بشناسند روند این مهم توضیح داده شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بررسی آثار موضوع شناسی فقهی حوزه های علمیه اظهار داشت: در بین 17هزار کتاب، مقاله و پایان نامه مجموعه ای محدود به این مرحله رسیده اند که برگزیده و شایسته تقدیر شوند؛ برخی از آثار از مایه لازم برخوردار نیست و این امر به علت نبود سفارش است زیرا با سفارش، کار متقن تر انجام می گیرد بنابراین لازم است که در خصوص برخی موضوعات از جانب مؤسسه سفارش هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم در خصوص موضوعات جدید کار بیشتری صورت بگیرد زیرا در زمانه امروز حتی اگر انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت و حتی اگر دنیای امروز نیز وجود نمی داشت، موضوعات گذشته فقها نیاز به بررسی مجدد داشت؛ اگر فقیه بخواهد در موضوعات سیاسی دخالت کند باید موضوعات شناسایی شود برای مثال موضوع مشروطه که یک موضوع سیاسی بود بین فقها اختلاف به وجود آورد.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: در فرض تعارض بین موضوعات باید چه کرد؟ برای مثال ماهی اوزون برون مورد اختلاف بوده که آیا فلس دارد یا خیر و این امر توسط فقها به عرف واگذار شده است اما آیا این دقت ها در تشخیص موضوع نقش دارد یا خیر؟ پاسخ به این سؤالات بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه افتخار می کنم در حوزه ای زندگی می کنم که شخصیت های اهل قلم، اهل تحقیق و اهل پژوهش حضور دارند، گفت: امروز مجلات مختلف، مجموعه ها، مؤسسات و... مشغول به انجام کارهای بزرگی هستند؛ زمانی که بنده به حوزه علمیه قم آمدم فقط یک نشریه مکتب اسلام وجود داشت اما امروز صدها نشریه و مجله علمی مشغول به کار هستند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: مراجع به استقبال مؤسسه موضوع شناسی آمدند اما باید کار متقن باشد و گاه خود موضوع نیاز به اجتهاد دارد و با کارهای دم دستی این اجتهاد حاصل نمی شود. باید کار تحقیقاتی زیادی انجام بگیرد تا ما به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه برخی از موضوعات بسیار ضروری هستند و باید نسبت به آن ها هر چه سریع تر تحقیقات کافی صورت بگیرد، عنوان کرد: هیچ موقع نباید دقت را فدای سرعت کنیم البته برخی موضوعات فوریت دارد؛ مسائل بانکداری امروز مورد ابتلاء نظام است؛ در یک فراخوانی وزارت خانه های مختلفی موضوعاتی را فرستادند تا حکم آن را مشخص کنیم اما در مواردی خود موضوع احتیاج به بررسی های زیاد داشت.

ارسال نظرات