۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۳۱۸۲۷
حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح کرد؛

دلسوزی پیامبر اکرم و ائمه اطهار برای مؤمنین

دلسوزی پیامبر اکرم و ائمه اطهار برای مؤمنین
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه گفت: پیوند میان مؤمنین عمیق‌ترین و اصیل ترین پیوندها است و آنقدر محکم است که نمی‌توانند نسبت به درد و مشکلات یکدیگر بی تفاوت باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه در حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) در اصفهان، با بیان اینکه از بین بردن پیوندهای محبوب و مقدس خدا در جامعه از توطئه‌های شیطان است، گفت: پیوند افراد خانواده، فامیل و مؤمنین با یکدیگر از جمله پیوندهایی است که شیطان آنها را دوست ندارد و به دنبال از بین بردن آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه افزود: پیوند میان مؤمنین عمیق‌ترین و اصیل ترین پیوندها است، خداوند متعال خمیرمایه و گِل مؤمنین را از گِل بهشتی قرار داده است و بنابر روایات مؤمنین پیوند بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، پیوند مؤمنان آنقدر محکم است که نمی‌توانند نسبت به درد و مشکلات یکدیگر بی تفاوت باشند و این یک ابزار برای محک انسان است.

وی با بیان اینکه کسی که احتکار و گران فروشی می‌کند نشان دهنده این است که ایمان ندارد که نسبت به درد دیگران بیخیال است، اظهار کرد: کسی که به هرنحوی از کار خود برای مردم کم می گذارد یعنی درد مردم را ندارد. اما ممکن است کسی حتی نتواند کاری برای مردم انجام بدهد اما واقعا از مشکلات مردم ناراحت می‌شود و بیخیال مردم نیست، حداقل برای مردم و رفع مشکلات آنها دعا می‌کند و این نشان دهنده ایمان شخص است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برای مردم به این صورت بودند و بی قرار مردم بودند و غصه می‌خوردند برای مردم و مشکلات آنها و حتی گاهی پیامبر اکرم(ص) برای مردمی که اهل هدایت نبودند گریه می‌کردند چرا که دوست نداشتند کسی جهنمی بشود و اهل عذاب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به زحمات پیامبر اسلام(ص) برای هدایت و رستگاری امت اسلامی، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) بسیار دلسوز برای مردم بودند تا جایی که خداوند در قرآن کریم به ایشان می‌فرماید چرا انقدر دل می‌سوزانی برای مردم و ما قرآن را نازل نکردیم که تو خودت را به سختی بیاندازی. ایشان برای همه مردم دلسوز بودند و حتی برای غیر مسلمانان دلسوزی می‌کردند تا جایی که برای یهودی که به ایشان جسارت می کرد و مریض شده بود دلسوزی کردند و به عیادت آن شخص در ایام بیماری‌اش رفتند و آن شخص با این کار ایشان مسلمان شد.

وی با تأکید بر دلسوزی ائمه اطهار (ع) برای مردم در همه امور دنیوی و اخروی، خاطرنشان کرد: سیره اهل بیت(ع) این بوده است که بی قرار مردم بوده‌اند. قرآن کریم می‌فرماید کسانی که بی قرار هستند به دیگران می‌رسند ولی خودشان هم نیاز دارند. مؤمن برای سنجش خود باید ببیند چقدر از درد دیگران درد خواهد داشت و دغدغه دیگران را دارد.

استاد حوزه علمیه به شادی مؤمنان با شادی اهل بیت(ع) و حزن آنها با حزن اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند هیچ مؤمنی نیست که درد بکشد مگر اینکه ما هم با او درد بکشیم، هیچ مؤمنی نیست که دعا بکند مگر اینکه ما هم برای او آمین بگوییم و هیچ مؤمنی نیست که سکوت کند مگر اینکه ما برای او دعا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه جلوه‌ای از رابطه امام و امت میان مؤمنین نیز وجود دارد، اظهار کرد: اولین دلیلی که مؤمنین برهم حق پیدا می‌کنند همین است، منشأ حقوق میان مؤمنین این است که یک رابطه واقعی میان آنها وجود دارد، همین منشأ است که این حق مؤمنین بر گردن یکدیگر را ایجاد می‌کند و اگر مؤمنین حقوق یکدیگر را رعایت کنند ولایتمداری آنها بیشتر خواهد شد./1304/

ارسال نظرات