۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۳۲۱۷۱
امام جمعه موقت کاشان:

یاد مرگ از ویژگی‌های انسان عاقل و آینده نگر است

یاد مرگ از ویژگی‌های انسان عاقل و آینده نگر است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: پیامبراکرم(ص) می‌فرماید، انسان عاقل، زرنگ و زیرک، آینده نگر و باهوش کسی است که بیشتر به یاد مرگ و آماده آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار پنجشنبه شب در جلسه یادبود امام راحل و شهدای پایگاه ملامحسن فیض کاشانی و درس‌هایی از قرآن هیات مهتدون کاشان، گفت: خداوند مهم ترین لوازم ایمان را در سوره مبارکه حمد قرار داده است.

وی از یاد آخرت به عنوان یکی از لوزام ایمان که در هدایت انسان بسیار موثر است نام برد و افزود: اعتقاد به معاد و یاد معاد در هدایت انسان بسیار تأثیرگذار است و برای همین آیه «مالک یوم الدین» پیوسته به یاد مرگ باشید را در قالب یکی از آیات سوره مبارکه حمد قرار داده است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های انسان عاقل، آینده نگری است و برای آینده دنیا و حتی برای آخرت خود برنامه ریزی دارد و بهشت و جهنم را نیز در نظر دارد.

وی با اشاره به اینکه شجاع بودن به زور بازو و قدرت بدنی بالا نیست، افزود: شجاع‌ترین و قوی‌ترین و عاقل‌ترین مردم کسی که برهوای نفس خود غلبه کند و خود را کنترل کند، از این رو مبنای قرآن نیز در هدایت انسان بر تغییر فکر انسان است تا او را هدایت کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید، انسان زرنگ و زیرک و باهوش کسی است که بیشتر به یاد مرگ باشد و آماده مرگ باشد، از این رو در نماز نیز روزی ۱۰ مرتبه با گففتن «مالک یوم الدین» پیوسته به یاد مرگ باشیم تکرار می‌شود.

وی افزود: کاروان مرگ هر روز در مقابل چشم انسان در حرکت است تا انسان به یاد مرگ و معاد قیامت باشد، از این رو در نماز روزی ۱۰ مرتبه سوره حمد خوانده می‌شود و روزی ۱۰ مرتبه در سوره حمد تذکر داده می‌شود تا پیوسته به یاد مرگ باشید.

امام جمعه موقت کاشان گفت: امیرمومنان(ع) آمادگی برای مرگ را نیازمند انجام واحبات، پرهیز از گناهان و داشتن ارزش‌های اخلاقی و خوش اخلاقی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه انسانی که همیشه به یاد مرگ باشد هیچگاه از مرگ ترس و هراس ندارد و خودش را آماده مرگ می‌کند، افزود: خداوند بر انسان منت گذاشته و مرگ را برایش در نظر گرفته است و اگر انسان از مرگ ترس و هراس دارد برای این است که مرگ را نمی‌شناسد و از مزایای مرگ آگاه نیست.

وی ادامه داد: مرگ برای مومن مانند کندن لباس کثیف و پوشیدن لباس تمیز و پاره کردن قل و زنجیر و تبدیل آن‌ها به فاخر‌ترین و گران‌ترین لباس‌ها و خوشبوترین لباس‌ها و بهترین مرکب‌ها و بهترین منازل است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات