۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۳۲۲۱۱
حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح کرد؛

تأثیر اعمال والدین بر تربیت فرزندان

تأثیر اعمال والدین بر تربیت فرزندان
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه گفت: نصیحت و موعظه در خانه بسیار اثرگذار نیست بلکه باید والدین اهل عمل باشند و فرزندان عمل آنها را ببینند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در حرم زینبیه اصفهان، با بیان اینکه تربیت دینی در خانه و خانواده می‌تواند هم برای والدین و هم برای فرزندان محقق بشود، گفت: فرزندان دنباله‌ها و آثار وجودی ما هستند و در مقابل آنها مسؤولیت داریم و باید به هر صورت مراقب تربیت آنها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه افزود: بعضی بچه‌ها پدر و مادر دارند ولی گویی یتیم هستند، چرا که والدین توجهی به تربیت آنها ندارند، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید مراقب خانواده خود باشید که به جهنم نروند، پیامبر اکرم(ص) در این خصوص به جابربن عبدالله انصاری می‌فرماید ابتدا والدین باید اهل عمل باشند تا بتوانند به فرزندان و اهل خود نیز توصیه کرده و آنها را تربیت کنند.

وی با بیان اینکه هرکسی که می‌خواهد مربی باشد اول از همه باید خودش اهل عمل باشد، اظهار کرد: اخلاق و عمل و عرفان قبل از اینکه خواندنی و شنیدنی باشد دیدنی است و انسان وقتی کسی که اهل عمل و اخلاق است را ببیند بسیار اثر خواهد گرفت. نصیحت و موعظه در خانه بسیار اثرگذار نیست بلکه باید والدین اهل عمل باشند و فرزندان عمل آنها را ببینند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: علامه مجلس نیم ساعت در هفته خانواده خود را جمع می‌کرد، برای آنها روایت می‌خواند و موعظه و روضه خوانی می‌کرد، بسیار هم اثرگذار بود اما ایشان در طول هفته اهل عمل بودند که آن مدت زمان کوتاه اثرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه تصریح کرد: اینکه والدین مذهبی هستند اما فرزندان آنها مذهبی نیستند به این دلیل است که در خانه اخلاق و رفتار دینی ندارند، در کشورهای اسلامی یکی از معایب ما این است که ادعای ما زیاد است اما در اخلاق و رفتارمان طبق ادعایی که داریم نیستیم.

وی دروغ را از معایب رایج در جامعه به ویژه در میان بعضی کسبه عنوان کرد و گفت: والدین برای هدایت و تربیت فرزندان خود ابتدا باید خودشان اهل عمل باشند، بچه‌های ما آنچنان می‌شوند که ما هستیم نه آنچنان که دل ما می‌خواهد، قرار نیست بچه ها چیزی که ما نشدیم و آرزو داشتیم بشویم باشند.

استاد حوزه علمیه فراهم آوردن زمینه‌های تربیتی در خانه و خانواده را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود: از پیش از ازدواج و انتخاب همسر تا موقع انعقاد نطفه باید به همه مسائل تربیتی و دینی توجه داشت، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند به محض اینکه فرزند شما به دنیا آمد در گوش او اذان و اقامه بگویید تا شیطان به او دیگر ضرر نزند. همانطور که واکسن به بچه برای مقاوم شدن بدن او می‌زنند این اذان و اقامه به صورت روحی بچه را واکسیناسیون می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره نقش روزی حرام در انحرافات انسان در زندگی، تصریح کرد: کسب حرام و روزی حرام به روی فرزندان انسان و تربیت آنها نیز اثرگذاری بسیار دارد و یکی از عوامل مشکلات تربیتی در خانواده‌ها است، روزی حلال فیضی است که واسطه آن اهل بیت(ع) هستند اما اگر روزی حرام باشد واسطه فیضی برای آن وجود ندارد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات