۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۳۳۲۹۶
حجت الاسلام میرسید:

جهاد تبیین، گفتن ناگفته‌هاست

جهاد تبیین، گفتن ناگفته‌هاست
استاد حوزه و دانشگاه گفت: تبیین یعنی ناگفته‌ها را گفتن و نامشخص‌ها را مشخص کردن، تکرار مکررات سودی ندارد و به قول معروف چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

اشاره: امروزه شاهد جدال بین حق و باطل هستیم، دشمنان با تمام امکانات و ابزار یک جنگ شناختی، ترکیبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی علیه ما به راه انداخته اند. جنگی بی سابقه که در طول تاریخ نمونه نداشته است و تا زمانی که دین و نهادهای دینی وجود دارد دشمن دست بردار نیست. از این رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با روحانی جانباز آزاده حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن میرسید گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

رسا ـ  نقش طلاب در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی چیست؟

در رابطه با جنگ ترکیبی دشمن هر چه سخن کمتر و عمل بیشتر شود بهتر است، ما باید نسبت به جنگ ترکیبی دشمن آگاهی کامل پیدا کنیم، شناخت نسبت به اصل فاجعه یکی از معضلاتی است که در حوزه علمیه به آن پرداخته نمی شود.

تبین یعنی گفتن ناگفته‌ها

رسا ـ  چرا در حوزه علمیه شناخت کافی در رابطه با جنگ ترکیبی وجود ندارد؟

بخشی از حوزه علمیه، از سیاست و دخالت در امور کشور خارج شده است و و وقتی روحانی از گردونه سیاست خارج شود و فهم سیاسی نداشته باشد نقش خود را در جامعه نمی تواند ایفا کنند و در برنامه‌های کلان حوزوی این مسائل به صورت کامل گنجانده و توجه نشده است، برخی از جریان ها در حوزه‌های علمیه اصل انقلاب را زیر سوال می‌برند.

متاسفانه بدنه سیاست‌گذاران نظام با حوزه علمیه ارتباط چندانی ندارد، در رسانه ها فقط تعداد محدودی از روحانیون فعالیت می‌کنند و به عنوان نماینده کل حوزه علمیه قم معرفی می‌شوند؛ نمایندگانی که از حوزه علمیه به مجلس شورای اسلامی می‌روند باید در حد اجتهاد باشند تا بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند.

رسا - طلاب در جهت جهاد تبیین در جامعه اسلامی چه فعالیتی باید داشته باشند؟

فاقد شئ نمی‌تواند معطی شئ باشد و کسی که چیزی ندارد نمی‌تواند آن را به دیگری بدهد؛ باید برای طلاب آموزش تخصصی جهاد تبیین گذاشت تا با آمادگی کامل وارد جامعه اسلامی شوند. آگاهی‌بخشی در حوزه ها باید وجود داشته باشد تا به جامعه القا شود، فقط با دعوت از نخبگان حوزه و مسئولین برای تبیین جنگ ترکیبی به دلیل اینکه محدودیت هایی که در بیان مطالب وجود دارد، آگاهی لازم به دست نمی‌آید، تبیین یعنی ناگفته ها و نامشخص ها را گفتن و مشخص کردن و تاریکی ها را روشن کردن، تکرار مکررات سودی ندارد، به قول معروف چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

آیا حوزه علمیه برای اینکه نسبت به جوانان گرفتار فضای مجازی و نسل کهن‌سال فراری از فضای مجازی نباید برنامه داشته باشد؟ این مسائل با شعار حل نمی‌شود و برای آگاهی بخشی در حوزه های علمیه باید کار کرد. در حوزه مدیران باید یک مسئولیت داشته باشد زیرا با یک دست یک هندوانه بیشتر برداشته نمی‌شود، انسان‌های کارآمد زیادی در گوشه و کنار حوزه علمیه داریم که تقوای آنها اجازه نمی‌دهد خودشان را معرفی کنند و میتوان از آنها استفاده کرد.

ارسال نظرات