۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۳۴۲۵۰

پاسخ به سؤالات و شبهات دانش آموزان از سوی نماینده ولی فقیه در کاشان

پاسخ به سؤالات و شبهات دانش آموزان از سوی نماینده ولی فقیه در کاشان
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی ضمن حضور در جمع دانش آموزان به تعدادی از شبهات و سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی صبح امروز در نشستی با دانش آموزان در پاسخ به این سوال که «در قرآن حرام بودن شراب به صراحت ذکر نشده است»، گفت: منبع احکام اسلام تنها منحصر به قرآن نیست و تفسیر اهل بیت و پیامبر نیز منابع دینی ما را تشکیل می‌دهند، در قرآن اصل نماز‌های پنج گانه ذکر شده است، اما تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده است، بنابر این منبع احکام ما تنها قرآن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که ما عقل داریم و با عقل می‌توان احکام را درک کرد و نیاز به رساله نیست، افزود: اسلام به عقل بسیار اهمیت می‌دهد، امام کاظم(ع) می‌فرماید ما دو رسول داریم، رسول باطنی که همان عقل است و عقل مهم است، اما جزئیات را عقل درک نمی‌کند، اصل وجود خدا را عقل ثابت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: عقل اصل معاد را ثابت می‌کند و این که به دین نیاز داریم را عقل ثابت می‌کند، اما به جزئیات دسترسی ندارد، از این رو قرآن می‌فرماید بدون تعلیم الهى امکان آگاهى از امور را ندارید.

وی افزود: عقل می‌گوید خدا را عبادت و نعمت‌های خدا شکر کنیم، اما چگونگی انجام عبادت از جمله حج را عقل دسترسی ندارد و نیاز به وحی است و رسول ظاهری که صد و بیست و چهار هزار پیامبر هستند و سیصد و سیزده نفر از پیامبران رسول هستند و پنج نفر از آن‌ها دارای عزم راسخ هستند که به آن‌ها اولوالعزم می‌گوئیم و سرآمد همه آن‌ها پیامبر اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خدا را چگونه توان ثابت کرد و آیا جهان خدا دارد گفت: در این باره پاسخ‌های فراوانی در قرآن و کتاب‌های استدلالی آمده است، آیت الله مصباح در کتاب اصول عقاید، خدا را از طریق عقل اثبات کرده و حتی اگر اشخاص بی دین هم بخوانند برای آن‌ها قانع کننده است.

وی با اشاره به اینکه برهان نظم نیز برای اثبات آفریننده ساده و کامل است، افزود: همه اذعان داریم که لوازم خانگی سازنده دارد، آیا این عالم با چنین نظم دقیق و با عظمت و با وجود زمین و ماه و خورشید که چنین منظم و دقیق کار خود را انجام می‌دهند آیا می‌تواند بدون سازنده باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان در پاسخ به این سوال که چرا پیروان مسیح به بهشت نمی‌روند، گفت: خداوند انبیا را با سلسله مراتب فرستاد و هر کدام معارفی را بیان کردند، اما کامل‌ترین دین، دین پیامبر اسلام است.

وی افزود: زمانی که نبوت حضرت موسی تمام شد و حضرت عیسی آمد وظیفه یهود مسیحی شدن بود و زمانی که پیامبر اسلام آمد یهودیان و مسیحیان وظیفه داشتند مسلمان شوند، اما اگر دین به آن‌ها رسید و مسلمان نشدند کافر هستند، بنابراین اگر دین به کسی نرسیده باشد حکم آن متفاوت است.

به گفته وی در هر دوره‌ای وظیفه داریم به آخرین پیامبر ایمان بیاوریم ،از این رو وقتی دوره یهود و مسیح به پایان رسید تمام انسان‌ها مسلمان شدند و ایمان به پیامبر اسلام آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که از کجا متوجه شویم بهشت و جهنم وجود دارد و دلیل معاد چیست، گفت: برهان ساده‌ای است، دنیا ظرفیت عذاب انسان‌های قاتلی همچون صدام را که ۲۵۰ هزار نفر را به شهادت رسانیده را ندارد و از سوی دیگر دنیا ظرفیت پاداش انسان‌های خوب مانند ائمه یا امام خمینی (ره) و حاج قاسم را ندارد بنابر این مکانی برای انسان‌های خوب که به پاداش واقعی و انسان بد به عذاب واقعی خود برسند باید باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که خدای مهربان چرا انسان را به جهنم می‌برد، اظهار داشت: خداوند برای این که انسان به سعادت برسد دستوراتی داده است و قران دستورالعمل‌هایی دارد و پیامبر، ائمه معلمانِ و مفسران اهل بیتی قرآن هدایتگران ما هستند، از این رو عقل و پیامبر و امامان می‌گویند دستورات دینی را انجام دهیم، اما برخی انسان‌ها نافرمانی می‌کنند و برخی دیگر از احکام الهی تبعیت می‌کنند.

به گفته وی اگر آن‌هایی که دستورات دینی را انجام نمی‌دهند و آن‌هایی که از احکام الهی تبعیت می‌کنند هر دو به بهشت بروند این بر خلاف عدالت خداوند است و خدا مهربان است، اما بنده خدا با اختیار خودش کاری می‌کند که به جهنم برود.

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا انسان سال‌ها باید نماز و عبادت تکراری انجام دهد افزود: نماز تکرار نیست بلکه با هر نماز واجب و مستحبی که اقامه می‌شود به درجه و ایمان انسان اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: خواندن نماز شب سبب می‌شود ۹ صف ازفرشتگان که تعداد آن‌ها قابل شمارش نیست به او اقتدا کنند و بعد از تمام شدن نماز نیز خداوند به تعداد فرشتگانی که به او اقتدا کردند درجه انسان را بالا می‌برد ضمن اینکه ثواب نماز جماعت قابل محاسبه نیست و انسان با نماز به تدریج به اوج می‌رسد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات