۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۷۳۴۳۹۳
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

نگاه آیت الله صافی گلپایگانی به مهدویت، نگاهی فعال و مسئولانه است

نگاه آیت الله صافی گلپایگانی به مهدویت، نگاهی فعال و مسئولانه است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین واعظی، برخی نکات مورد توجه اندیشه آیت الله صافی در مهدویت را، مواجهه فعال و مسئولانه با مسئله انتظار دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به بخشی از کتاب امامت و مهدویت حضرت آیت الله صافی، به تبیین موضوع انتظار پرداخت و گفت: در کتاب ایشان آمده‌‌: «مسلمان همیشه به سوی آینده می نگرد و‌ هر وضعی که موجود باشد، اگر چه نسبتا خوب و عادلانه باشد او را قانع نمی کند؛ نشستن و تماشاگر صحنه های تباهی شدن هرگز در اسلام جایز نیست». این سخنان چند نکته قابل توجه دارد، یکی از این نکات، مواجهه فعالانه و مسئولانه با مسئله انتظار است. 

وی یکی دیگر از نکاتی که این عالم فرزانه به آن توجه داشته را، راضی نبودن به وضع موجود، حتی وضع نسبتا خوب و عادلانه دانست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان این سوال که عدالت در فقه چه جایگاهی دارد و فقه در مقوله عدالت چه وظیفه‌ای را می‌تواند بر عهده بگیرد، ادامه داد: عدالت در فقه امامیه در سه فضا مطرح شده به‌طوری‌که تصدی برخی از مناصب اجتماعی  مانند منصب قضا و امام جمعه و...،منوط به‌شرط عدالت شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی افزود: قاعده عدل و انصاف و قاعده عدالت و نفی ظلم موضوعات دیگری است که فقها در خصوص آن‌ها بحث کرده‌اند؛ اما باید گفت در تمام این سه فضا عدالت در خدمت فرآیند فقهی قرار می‌گیرد؛ اما این بحثی‌ که حضرت آیت الله صافی مطرح می کنند، بحث کارکرد فقه در فضای استقرار عدالت و وضعیت نسبتا خوب است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از عدم پیامد سنجی اقدامات اجرایی کشور ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه بعداز انقلاب نه‌ حوزه و نه دانشگاه  فعالیت های اجرایی کشور را پیامد سنجی نکردند که در تحقق عدالت چه آثاری دارد.

وی برون‌رفت از وضع موجود به وضع مطلوب‌تر را نیازمند به چند نوع آگاهی و دانش از جمله دانش توصیفی و تبیینی عنوان کرد.

ارسال نظرات