۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۳۴۶۰۷

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی برگزار می‌شود

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی برگزار می‌شود
خراسان - اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، به‌همت دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری نهادهای علمی، با معرفی آثار برگزیده در ۶ محور برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری رسا در خراسان، حجت‌الاسلام علی رحمانی، دبیر چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: این مراسم پنجشنبه ۲۸اردیبهشت، در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی با سخنرانی مراسم حجج اسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهدی علیزاده، رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزیدگان این جشنواره در ۶محور معرفی شده و منتخبان، کمک‌هزینه کار پژوهشی به مبلغ ۸۰میلیون ریال، دریافت کرده و شایستگان تقدیر نیز کمک‌هزینه ۵۰میلیون ریالی دریافت می‌کنند که در آینده نیز با واگذاری پروژه‌های پژوهشی به این برگزیدگان از آن‌ها حمایت‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه به بیان گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اغلب آثار مربوط به حوزه سبک زندگی در سال‌های آغاز دهه نود ترجمه آثار غربی بود و تناسبی با جامعه و فرهنگی اسلامی‌ایرانی نداشت، برنامه جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی تصویب شد که به‌دنبال شناسایی و تقویت تفکری باشد که با فرهنگی دینی و ملی جامعه ما سازگار باشد.

حجت‌الاسلام رحمانی تصریح کرد: دبیرخانه چهارمین دوره این جشنواره از راه ارتباط با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی و نیز رصد هوشمند پایگاه‌ها و وبگاه‌های مرتبط با حوزه نشر، به ۶هزار عنوان کتاب دسترسی پیدا کرد که از این تعداد ۴۰۰ اثر سازگار با محورهای ۹گانه جشنواره کتاب سال بود که پس از تماس با ناشران ۳۲۴ اثر توسط دبیرخانه دریافت شد و در ارزیابی مقدماتی ۹۲ اثر واجد صلاحیت ورود به چرخه ارزیابی تفصیلی شد.

وی ادامه داد: در این مرحله ۳۴ نفر از متخصصان ملی در حوزه سبک زندگی با دبیرخانه همکاری کرده و به ارزیابی پرداختند و ۲۴ عنوان کتاب سازگار با ۶ محور تأیید شد که در ادامه در ارزیابی نهایی توسط ۶ نفر از اساتید کشوری، آثار برگزیده در اختیار دبیرخانه قرار گرفت و برگزیدگان در روز اختتامیه معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد:‌ در کنار این اقدام، تلاش شد از آثار دریافت‌شده در زمان‌های مناسب نمایشگاه‌هایی برپا شود که سه نمایشگاه تاکنون برگزار شده و با دریافت کتاب‌های مربوط به سه دوره قبل و این دوره، همزمان با اختتامیه نمایشگاه دیگری از مجموع آثار برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام رحمانی در پایان گفت: پژوهشگران متفرقه در موضوعات موردنیاز جامعه فعال هستند که باید برای پیوند میان ایشان و مجموعه‌های علمی تلاش بیشتری صورت گیرد و این جشنواره تلاش کرده جریانی را بین آن‌ها ایجاد کند و تاکنون موفقیت‌هایی نیز در این زمینه کسب کرده است.

در ادامه دکتر بلال شاکری، دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، گفت: با توجه به فقدان مبانی نظری و فکری مرتبط با حوزه سبک زندگی اسلامی‌ایرانی دبیرخانه تلاش کرد از راه ارتباط با مراکزی آموزشی، حوزوی، دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها به برپایی نشست‌ها و میزگردهای ترویجی و تخصصی اقدام کند که در این راستا مراکز عالی بزرگی در سطح کشور همکاری کردند مثل دانشگاه تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دانشگاه فردوسی، حوزه علمیه قم، پژوهشکده اسلام تمدنی و غیره در قالب شناسایی مسائل مرتبط به برگزاری این برنامه‌ها پرداخت و هشت نشست تخصصی برگزار شد.

وی افزود: زمانی که از ۶هزار اثر در حوزه سبک زندگی، ۴۰۰ اثر، مرتبط شناخته شد، خلأ مفهوم‌شناسی در این زمینه احساس شد که باید مورد توجه جدی پژوهشگران قرار گیرد و در این زمینه میزگرد تخصصی با عنوان مفهوم‌شناسی سبک زندگی با حضور حجج اسلام والمسلمین پارسانیا، محمدسعید مهدوی کنی، مجتبی الهی خراسانی و نیز دکتر قراملکی و دکتر جمیله علم‌الهدی برگزار شد.

وی ادامه داد: همچنین کرسی تخصصی ارزیابی ایده علمی روش‌شناسی سبک زندگی اسلامی برگزار شده و دومین کرسی با موضوع بررسی نقش مناسک دینی در تقویت اصول و مبانی سبک زندگی همزمان با اختتامیه برگزار می‌شود.

در ادامه دکتر محمدرضا دکتر قائمی نیک، دبیر علمی چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، در این نشست گفت: پیش‌بینی می‌شد که آثار حوزه سبک زندگی که مفهومی بین‌رشته‌ای است دچار افت‌وخیزهای زیادی باشد که از ۹محور، سه محور سبک زندگی و هویت اسلامی‌ایرانی، سبک زندگی و سلامت و آموزش و نیز سبک زندگی و زندگی شهری اثر برگزیده‌ای نداشت و در بعضی محورهای دیگر هم فقط عنوان شایسته تقدیر داریم.

وی با بیان اینکه در آثاری که سعی در رویکردهای ایرانی اسلامی داشته‌اند ضعف منبع و محتوا مشهود است و این حوزه نیز مثل بسیاری از حوزه‌های دیگر نیازمند اجتهاد و تولید علم به‌معنای دقیق کلمه است، گفت: باید توجه کنیم که تولید محتوا و آثار فاخر در این موضوع، پدیده‌ای معاصر است و فرآیند دشوار و راهی ناهموار دارد که پژوهشگران باید با دقت بالاتری در این زمینه وارد شوند و امیدواریم این جشنواره منشأ اثری درباره توجه جدی‌تر به سبک زندگی باشد که در بیانیه گام دوم نیز آخرین توصیه از توصیه‌های هفت‌گانه بود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات