۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۳۵۸۴۳
در یک کرسی علمی انجام گرفت؛

تحلیل ادله فقهی «تعلق حق فرزند آوری به زوجین»

تحلیل ادله فقهی «تعلق حق فرزند آوری به زوجین»
در یک کرسی علمی ادله فقهی تعلق حق فرزند آوری به زوجین توسط اساتید حوزه علمیه مورد تحلیل قرار گرفت و آراء مربوط به آن بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کرسی علمی «تحلیل ادله فقهی تعلق حق فرزند آوری به زوجین» به همّت گروه فقه و اصول پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های ترویجی و تخصصی در سالن جلسات این پژوهشکده برگزار شد.

در این کرسی علمی حجت الاسلام داوود بصارتی پژوهشگر حوزه خانواده و فرزند آوری به عنوان ارائه دهنده و حجج اسلام محمد رضا کدخدایی پژوهشگر حوزه زن و خانواده و جلال عراقی پژوهشگره حوزه فقه و سبک زندگی به عنوان ناقد به نقد سخنان بصارتی پرداخت.

حجت الاسلام بصارتی اظهار داشت: بحث تعلق حق فرزند آوری به زوجین از مسائل مبتلا به و مورد نیاز در جامعه است.

وی گفت: به مقتضای اطلاق عقد نکاح،گروهی قائل هستند حق فرزند آوری متعلق به زوج و گروهی دیگر قائل هستند متعلق به زوجه است ولی ما معتقدیم دیگاه جامعی وجود دارد و آن تعلق حق فرزند آوری به زوجین به عنوان حق مشترک است.

وی ضمن نقد و بررسی ادله گروه اول و دوم، دیدگاه جامع را اثبات کرد و گفت : به مقتضای اطلاق عقد نکاح دائم ، نصوص شرعی و فهم عرفی از عقد نکاح، تعلق حق فرزند آوری به زوجین قابل اثبات است.

در ادامه ناقد اول حجت الاسلام محمد رضا کدخدایی اظهار داشت از ابتدا مشخص کنید مباحث شما طبق چه مکتب اجتهادی دنبال شده است؟ مکتب اجتهادی نجف یا مکتب اجتهادی قم؟ وی گفت : بسیاری از مفاهیم مانند حق، تکلیف، حکم، غایت، با تفکیک محسوس و به شکل دقیق به کار گرفته نشده است.ایشان معتقد بودند ذهن جوّال مخاطب جهت اقناع شدن در این بحث دلایل قانع کننده ای را می طلبد.

در ادامه ناقد دوم حجت الاسلام جلال عراقی اظهار داشت جا داشت استاد بحثی از تعریف حق در لغت و اصطلاح و تعریفی از تکلیف هم ارائه می کرد و از رابطه حق و تکلیف بحث میکردند زیرا ممکن است پرسشگری سوال کند که آیا اساسا زوجین نسبت به فرزند آوری صاحب حق هستند یا نسبت به آن تکلیف دارند؟

وی افزود: یکی از ادله ی نویسنده در تعلق حق فرزند آوری به زوجین فهم عرف است در صورتی که ایشان مشخص نکردند منظورشان از عرف، کدام عرف و متعلّق به چه زمانی است.

ارسال نظرات