۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۳۶۸۸۲
حجت‌الاسلام مجتهدزاده:

لایحه حجاب و عفاف باید نقشه راه صد ساله نظام باشد

لایحه حجاب و عفاف باید نقشه راه صد ساله نظام باشد
حجت‌الاسلام مجتهد زاده برخی مشکلات لایحه حجاب و عفاف را برشمرد و گفت: این لایحه باید نقشه راه نظام اسلامی برای صد سال آینده باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر مجتهدزاده مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور در مناظره علمی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که عصر امروز در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد دغدغه مردم ایران درباره لایحه حجاب را به دلیل وجود عفت در درون ملت ایران عنوان کرد و گفت: حجاب میوه عفت است و کسی که عفت دارد اهل بهشت است.

وی با بیان خاطره‌ای از مادر بزرگش در سال 1318 که شهیده عفاف و حجاب است اظهار داشت: سنگری هست که دشمن در صدد است تا این را فتح کند و پس از این ارزش‌های دیگری را از بین ببرد.

حجت الاسلام مجتهدزاده با بیان سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «حجاب یک ضرورت شرعی است و هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد، این را همه باید بدانند، نه جای خدشه و نه جای شبهه‌ای وجود دارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود» ابراز داشت: حضرت آقا کشف حجاب را نه تنها حرام شرعی بلکه حرام سیاسی عنوان کردند که در اینجا ما باید بایستیم و مقابله کنیم.

وی برای تبیین اهمیت حجاب به سخنانی از انقلابی الجزایری درباره کشف حجاب و گشوده شدن راه برای استعمارگران استناد کرد و تصریح کرد: لایحه حجاب و عفاف از نظر کلیات قابل قبول نیست.

مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور دلایل قابل قبول نبودن لایحه حجاب و عفاف را اینگونه توضیح داد: برای تصویب یک قانون باید به اسناد بالادستی نگاه کنیم؛ سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از این اسناد بالا دستی است؛ سیاست‌های کلی نظام که عزیزان تدوین کننده قائل هستند که این سیاست‌ها را در نظر گرفته‌اند، در زمینه قضا زدایی و کاهش عناوین مجرمانه در نظر گرفته‌اند.

حجت الاسلام مجتهدزاده افزود: این بخشنامه نیست بلکه قانون است، نقشه راه نظام برای صد سال آینده چیست؟ ما سیاست‌های نظام درباره امور قضایی را داریم، اما استراتژی نظام نسبت به حجاب و عفاف توجه نشده است.

وی در نتیجه حرام شرعی بودن کشف حجاب آن را جرم عنوان کرد و گفت: اگر این مسأله جرم باشد هنجار نیست، هنجارها بسیار گسترده است و اینجا ذکر کرده است که هنجارهای اجتماعی از قبیل، یعنی مثال زده است؛ یعنی شما باید از این قانون موادی را استخراج کنید که دیگر هنجارهای اجتماعی هم در آن باشد.

مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور درباره تعزیر گفت: در تعزیر حاکم تشخیص می‌دهد که فرد مجرم است و مجازاتش چه باشد؛ ماده 18 مجازات اسلامی وقتی قاضی می‌خواهد حکم صادر کند، انگیزه مرتکب و وضعیت روانی وی حین ارتکاب جرم را ملاحظه کند؛ دوربین هوشمندی که جریمه می‌کند امکان دارد خطا کند؟ آیا می‌تواند عمد بودن آن را تشخیص دهد؟‌ به هیچ وجه با دستگاه نمی‌توان این کار را انجام داد؛ با ضابط هم نمی‌توان این کار را انجام داد بلکه حاکم شرع باید باشد.

وی با اشاره به بخش اقدامات مرتکب پس از ارتکاب جرم اظهار داشت: بنای قانون‌گذار اصلاح انسان‌ها است، حال باید دید فرد بعد از انجام جرم چه کرده است.

مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور ادامه داد: هر چه تعریف دارد باید در قانون تعریف شود؛ پوشش تعریف دارد و باید تعریف شود؛ برهنگی، آمر به معروف، ضابطین قوه قضائیه و دیگر واژگان باید تعریف شود.

وی در نکته‌ای دیگر از کلیات به حذف آمرین به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و گفت: ماده 7 و 8 به گونه‌ای ناظر به هم تدوین شده است که هر پرونده شکایت متقابلی دارد؛ این در حالی است که در جاهایی مانند ماده 45 آیین دادرسی کیفری داریم که مشاهده مردم و ضابطان دادگستری و حتی تمام شهروندان می‌توانند اقدامات لازم را برای جلوگیری فرار متهم و از بین بردن آثار جرم انجام دهند.

وی برخورد با افراد خاطی در کنار گرفتن فیلم و عکس را راهکاری برای مقابله مردم با کاشفان حجاب راهکار مناسبی عنوان کرد و افزود: البته اینجا باید کسانی که فیلم و عکس می‌گیرند تنها این موارد را در اختیار ضابطان قضایی قوه قضائیه قرار دهند.

این نشست در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا به آدرس: میدان مفید، خیابان بهشت، بعد از بوستان جنت، پلاک95، در حال برگزاری است و هم‌اکنون از طریق کانال آپارات خبرگزاری رسا به نشانی aparat.com/rasa_news بصورت زنده پخش می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
هر چه بیشتر مناظرات علمی و بررسی های علمی بیشتر باشد مشکلات اجرای قانون کمتر خواهد شد ان شاالله
0
0