۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۷۳۷۰۵۵
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

اعمال و فضیلت شب و روز عرفه

اعمال و فضیلت شب و روز عرفه
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شب عرفه به عنوان شب خاص عبادت خداوند یاد شده است، گاهی با یک دعای خالصانه گره‌های کور زندگی انسان باز و مشکلات او حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در درس گفتاری مجازی، با بیان اینکه شب و روز عرفه از شب‌ها و روزهای استثنایی سال است، گفت: شب عرفه به عنوان شب خاص عبادت خداوند یاد شده است و اگر کسی در این شب بیدار باشد و به عبادت خدا مشغول باشد ثواب 170 سال عبادت در نامه اعمال او ثبت خواهد شد.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: دعاهایی هم برای عرفه وارد شده بخصوص دعای نسبتا مفصلی که در مفاتیح الجنان وارد شده که دعای بسیار ویژه‌ای است که بنده فکر می‌کنم اسم اعظم پروردگار در این دعا آمده است به نحوی که اگر کسی باتوجه این دعا را بخواند حتما خواسته او داده خواهد شد و خداوند را به نام اعظمش صدا می‌زند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گاهی با یک دعای خالصانه گره‌های کور زندگی انسان باز و مشکلات او حل خواهد شد، اظهار کرد: در شب عرفه افضل اعمال زیارت امام حسین(ع) است، یعنی اینکه کربلا مشرف بشوند اما اگر کسانی محروم هستند در همان منزل خودشان سلامی را به سید الشهدا(ع) بدهند و اگر مایل باشند زیارت عاشورا را بخوانند.

وی ادامه داد: روز عرفه هم بسیار مهم است و خداوند در این روز بندگان خود را دعوت به عبادت و بندگی کردن کرده است، روز عرفه روزی است که شیطان بسیار خار و ذلیل و خیلی خشمناک است، بخاطر اینکه می‌بیند بندگان خدا در اثر عبادت در حال تقرب به خداوند و استفاده از رحمت الهی هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: شب عید فطر گفته شد اگر کسی از این رحمت های الهی استفاده نکند دیگر امیدی به رحمت خدا نداشته باشد مگر اینکه عرفه را درک کند و منظور از عرفه روز عرفه است و در این روز اشخاص می‌توانند از وسعت رحمت الهی استفاده ببرند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اینکه انسان باید نیازهای خود را از خداوند متعال طلب کند، گفت: اعمال زیادی برای روز عرفه وارد شده است، یکی غسل کردن به نیت غسل روز عرفه است، زیارت امام حسین(ع) از دیگر مستحبات روز عرفه است، اعمال دیگری که برای روز عرفه توصیه شده است پس از نماز ظهر و عصر دو رکعت نماز زیر آسمان در جایی که سقفی ندارد است و پس از دو رکعت نماز اعتراف به گناهان در پیشگاه خداوند است تا خداوند او را از گناهان پاک کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دعای معروف عرفه دعایی است که امام حسین(ع) در کنار جبل الرحمه سرزمین عرفات خواندند و مرسوم است که همه این دعا را در روز عرفه می‌خوانند. شخصی از امام صادق(ع) پرسید که آیا خداوند به زائران امام حسین(ع) پیش از حجاجی که در عرفات وقوف کردند توجه می‌کند؟ امام صادق(ع) فرمودند بله این چنین است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات