۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۳۷۱۶۲
رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی:

چالش های موجود در حوزه حکمرانی رفع شود

چالش های موجود در حوزه حکمرانی رفع شود
بختیاری در همایش حکمرانی متعالی، مردمی بودن و دینی بودن را دو عنصر اصلی حکمرانی دانست و بر رفع چالش های موجود در حوزه حکمرانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حسن بختیاری رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی(ره) در همایش حکمرانی متعالی خراسان رضوی که با حضور جمعی از صاحب نظران، پـژوهشگران و مسئولان، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، مدیران ارشد و موثر در حوزه حکمرانی متعالی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در حوزه حکمرانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری مبنای فعالیت‌‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سوی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی(ره) تلاش ویژه ای در زمینه تولید محتوا و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه در حوزه پژوهشی حکمرانی متعالی تولید محتوا است چرا که امروز بیشتر محتوای‌های این حوزه برگرفته از ادبیات غربی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مردمی بودن و دینی بودن دو عنصر اصلی حکمرانی متعالی است، اظهار کرد: حکمرانی فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع در راستای دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزش‌ها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است.

بختیاری با اشاره به اینکه در حقیقت حکمرانی متعالی همان حکمرانی اسلامی است، افزود: بر اساس تعریف حکمرانی تنظیم قوانین و فرآیند‌هایی که بر سبک سیاست‌گذاری و نحوه نقش‌آفرینی کنشگران در فرآیند سیاست‌گذاری و اعمال قدرت تاثیر گذار بخشی از وظایف حکمرانی است.

رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی(ره) عدم شفاف سازی، کامل نبودن نهادها و دستگاه‌های مورد نیاز، نبود ارتباط حکمرانی ملی و محلی، ضعف سیاست‌گذاری در حکمرانی از جمله چالش‌ها در حکمرانی محلی برشمرد.

وی افزود: حکمرانی متعالی مبتنی بر یک نظام ارزشی الهی همچون اسلام برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی مردم در یک حوزه جغرافیایی و یا حوزه‎های گسترده‌تر است.

بختیاری با بیان اینکه در حکمرانی متعالی، حکومت از آن خداوند متعال است، تصریح کرد: مهمترین شاخصه در حکمرانی متعالی، داشتن مولفه تعالی در همه حوزه‌های حکمرانی است.

ارسال نظرات