۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۷۳۵۸۰۸
مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه رضوی مطرح کرد؛

از احیای امر اهل بیت تا پاسخ به نیازهای آستان قدس رضوی

از احیای امر اهل بیت تا پاسخ به نیازهای آستان قدس رضوی
دکتر عباس زاده از برگزاری موفق دوره تصحیح نسخ خطی خبر داد که جلوه ای از احیای امر اهل بیت در زمینه میراث مکتوب اسلامی است و از سوی دیگر پاسخگوی نیاز آستان قدس خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، دکتر عباس زاده، مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه در گفت و گویی پیرامون برگزاری موفق دوره تصحیح نسخ خطی در این نهاد علمی فرهنگی گفت: طول دوره به مدت ۱۲ جلسه بود که برای آشنایی دانشجوهای دانشگاه علوم اسلامی رضوی با این موضوع در نظر گرفتیم بر این اساس ثبت نام از گروه های مختلف انجام شد و با توجه به شرایط استاد، دوره فشرده به صورت دو جلسه در روز و به مدت ۶ روز برگزار شد.

وی افزود: مرکز التراث الاسلامی وابسته به عتبه عباسیه با همکاری دانشگاه رضوی و آقای دکتر حسن آبادی، بخش نسخ خطی سازمان کتابخانه ها که این نسخ خطی را در اختیار قرار دادند، اقدام به برگزاری دوره تصحیح نسخ خطی داشتند.

اشتغال در زمینه تصحیح نسخ خطی

مدیر گروه زبان و ادبیات عرب بیان داشت: با استعداد ها در این زمینه شناسایی و آموزش های تخصصی ادامه خواهد داشت تا نفراتی را برای تصحیح نسخ به عتبه عباسی و آستان قدس رضوی معرفی کنیم.

وی افزود: پس از آموزش های تخصصی، کارهای در اولویت تحت اشراف اساتید کار تصحیح و مقابله آن انجام و برای چاپ آماده می شود.

دکتر عباس زاده بیان داشت: زمان برگزاری اختتامیه بعدا اعلام می شود و نفر برتر با هزینه عتبه عباسیه به زیارت عتبات عالیات مشرف می شود و گواهی مشترک برای شرکت کنندگان با تایید مرکز التراث عتبه عباسیه، سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد و نیز دانشگاه علوم اسلامی رضوی صادر خواهد شد که گواهی ارزشمند و معتبری است.

پاسخ به نیازهای آستان قدس

مدیر گروه زبان و ادبیات عرب بیان داشت: امیدواریم با ایجاد این فضا و با چنین حرکاتی در راستای احیای امر و همچنین احیای میراث مکتوب اسلامی و شیعی که جلوه ای از جلوه‌های احیای امر اهل بیت است و همواره مورد تاکید تولیت معزز بوده، گام برداریم.

وی افزود: این اقدام را در حقیقت در راستای پاسخگویی به نیازهای آستان قدس رضوی و عمل به رهنمودها و مطالبات ارزنده و سازنده تولیت محترم می دانیم.

دکتر عباس زاده گفت: این قبیل کارها زمینه شکوفایی علمی برای دانشجویان و طلاب و محترم را پدید آورده و از سوی دیگر زمینه همکاری و هم افزایی بیش از پیش میان عتبات عراق و آستان قدس رضوی را فراهم می‌کند.

وی افزود: امیدواریم با این حرکت مشترک از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و همچنین عتبه عباسیه شاهد آینده خوب و روشنی در عرصه تحقیق این میراث باشیم.

مدیر گروه ادبیات عرب بیان داشت: در دوران گذشته علما با مجاهدت‌های فراوان علمی خودشان آثار گرانسنگی را بر جای گذاشتند پس از عالمان، مردانی وارد میدان شدند و کوشیدند که میراث مکتوب آنها را صیانت کنند و به دست ما برساند و امروزه ما وظیفه خودمان می‌دانیم که این آثار را از پستوی کتابخانه‌ها بیرون بیاریم و به جهان بشریت و جهان اسلام معرفی کنیم.

وی افزود: بنابراین به همان میزان که تلاش‌های علما  در تالیف ارزنده بوده و مجاهدت ها و سخت کوشی ها و تلاش ها و جانفشانی های دیگران برای صیانت و حفظ و انتقال این میراث ارزنده به نسل‌های آینده شایسته تقدیر است، امروز احیای این آثار هم به همان میزان ارزنده و مقدس و وظیفه ما است.

ایجاد رشته نسخه شناسی

دکتر عباس زاده بیان داشت: طرح توجیهی رشته نسخه شناسی و سند شناسی با همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی آماده شده و پیگیری آن در مراحل اجرایی قرار دارد.

وی افزود: سرفصل های این طرح که امریه تولیت محترم را دارد تدوین شده و آماده ارسال به وزارت علوم است تا هر چه سریعتر این رشته تصویب شده و در سال آینده در مقطع ارشد پذیرای دانشجوهای علاقمند و با انگیزه در این عرصه باشیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات