۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۷۳۸۱۴۰
نماینده طلاب مشهد تبیین کرد؛

نقش محققان و پژوهشگران در تقویت تبلیغ در حوزه

نقش محققان و پژوهشگران در تقویت تبلیغ در حوزه
عضو کمیته تحقیقات علمی مجمع نمایندگان طلاب نقش محققان و پژوهشگران در تقویت تبلیغ در حوزه را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد میرزاخان طی گفت و گویی به موضوع تبلیغ که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلا بوده، اشاره کرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر محور پژوهش در زمینه تبلیغ از نکات جدی و مورد توجه است که باید جامعه روحانیت و محققین حوزوی به این نکته توجه نمایند.

وی ادامه داد: روش تبلیغ به شیوه تحقیق و پاسخ گویی به شبهات و افکار انحرافی با تحقیق و پژوهش نوعی از فعالیت تبلیغی است که این امر، جایگاه محققین و پژوهشگران حوزه علمیه را سنگین می‌کند.

نماینده طلاب مشهد، چناران، فریمان و سرخس اظهار داشت: محققین در جایگاه پژوهش باید فعالیت تبلیغی خود را انجام دهند و رهبر انقلاب در این راستا در سخنرانی خود در جمع فضلا، طلاب و روحانیون مبلغ با بیان نحوه تبلیغات علما و فقهای گذشته بیان داشتند: «این کتابهای متعدّد شیخ صدوق (رضوان الله علیه) همه تبلیغات است: أمالی، تبلیغ است، خصال، تبلیغ است، عیون اخبار الرّضا، تبلیغ است؛ همه‌ی اینها تبلیغات است. فقط هم تبلیغِ مذهب نیست؛ تبلیغِ اخلاق است، تبلیغِ دین است، تبلیغِ توحید است؛ همینهایی که ما باید انجام بدهیم. تعدادی از رساله‌های شیخ مفید (رضوان الله علیه) در جواب سؤالات بلاد مختلف تبلیغات است»؛ لذا محققین با توجه به نیاز جامعه و شبهاتی که در جامعه در موضوعات دینی، اعتقادی، فقهی و همچنین در خصوص نظام جمهوری اسلامی و انقلاب مطرح می شود، باید با ریشه یابی و توجه به اصل این فکر که شبهه مطرح شده است، به پاسخ گویی و تحقیق بپردازند.

عضو کمیته تحقیقات علمی مجمع نمایندگان طلاب ادامه داد: نمونه ای که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به آن اشاره کردند، به وضوح اهمیت و توجه فقهای و علمای گذشته را نسبت به این شیوه تبلیغی نشان می‌دهد و ایشان فرمودند: «یک روز در این کشور توده‌ای‌ها فعّالیّت میکردند؛ فعّالیّت تبلیغی و غیره. ظاهر مطلب این بود که این یک جوانِ توده‌ای است، به منِ مثلاً فرض کنید که جوانِ آخوند یا غیر آخوند رسیده و مثلاً میخواهد حرف خودش را بر ذهن من غالب کند؛ این ظاهر قضیّه بود، امّا باطن قضیّه این نبود. باطن قضیّه این بود که حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاه فکری و سیاسیِ گسترده‌ای به نام «شوروی»؛ توده‌ای‌ها اصلاً از آنجا استفاده میکردند، تغذیه میشدند، ارتزاق مادّی و فکری میکردند؛ با منبع مارکسیسم مواجهید. لذا اینجا دانشمندان هوشمند آن روز ما، مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبائی، نرفتند سراغ اینکه جواب اینها را بدهند، جواب مارکسیسم [را دادند]؛ این روش رئالیسم، جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطه‌ی مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند؛ بسیاری از کارهای مرحوم شهید مطهّری از این قبیل است؛ یعنی صحنه را بشناسیم، بدانیم چه کسی با ما طرف است».

حجت الاسلام میرزاخان افزود: محققین و دانشمندان حوزوی باید به این شیوه از تبلیغ توجه داشته باشند و تمام همت خود را در راه تبليغ با این شیوه گذاشته و با توجه به ریشه یابی دقیق و اهداف پشت پرده شبهات، به مبانی فکری انحرافی پاسخ داده و فکر جوانان و عموم مردم را روشن نمایند.

نماینده طلاب مشهد در پایان خاطرنشان ساخت: از دیگر فعالیت های محققین و پژوهشگران در تبلیغ پژوهش محور که باید به آن توجه داشته باشند، تولید محتواهای علمی، بروز، کاربردی و مورد نیاز جامعه با تکیه به قرآن کریم به عنوان میراث مکتوب است که باید با تهیه این نوع مکتوبات، تشنگان فرهنگ اسلام ناب را سیراب نمود و در این راستا مراکز حوزوی و تبلیغی نیز باید این روش از تبليغ را نوعی تبليغ دانسته و با پشتیبانی و حمایت از محققین و پژوهشگران و ایجاد گروه های تبلیغی پژوهش محور، این نیاز جدی را برطرف نمایند.

ارسال نظرات