۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۴۲۰۸۲
نماینده ولی فقیه در کاشان:

امروز دشمن به میدان مقابله با ارزش‌های اسلامی وارد شده است

امروز دشمن به میدان مقابله با ارزش‌های اسلامی وارد شده است
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه دشمن با تمام ابزار خود به میدان جنگ آمده است، گفت: امروز دشمن به میدان مقابله با ارزش‌های اسلامی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی صبح امروز در کارگاه آموزشی تبیینی جنگ شناختی که درسالن غیاث الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، گفت: دشمن با تمام ابزار خود به میدان جنگ آمده است.

وی افزود: امروز دشمن با تمام ابزار خود به میدان مقابله با ارزش‌های اسلامی آمده است و در این میان نقش اساتید دانشگاه‌ها به عنوان افسران جنگ نرم غیر قابل انکار است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: ایجاد فضای نقادی و «جدال احسن» با نسل جوان و دانشجو راهکار مقابله با جنگ تمام قد با دشمنان اسلام و نظام اسلامی ایران است.

محمد جوانی مدرس دانشگاه امام حسین (ع) در ادامه گفت: جنگ شناختی «Cognitive warfare» به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییرهنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها از طریق مدیریتادراک و برداشت است.

به گفته وی این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعه شبکه‌ای «با زیرساخت رسانه‌های نوین» است که با مدیریت ادراک و برداشت انجام می‌شود.

جوانی با اشاره به اینکه در جنگ شناختی مهم‌ترین و دلهره آمیزترین قسمت این جنگ، تلفات انسانی آن است، اظهار داشت: در جنگ سخت زمانی که یک نفر مجروح یا کشته می‌شود یک نفراز جبهه خودی کم خواهد شد، اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به اعتقادات و تفکر خود بدبین می‌شود علاوه بر اینکه یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه دشمن زیاد می‌شود.

مولف کتاب علوم شناختی و جنگ شناختی ادامه داد: هدف اصلی در هر جنگی شکست و از میدان به در کردن رقیب هست، اما در جنگ شناختی هدف شیوه‌های متفاوت‌تری نسبت به همه جنگ‌ها دارد، شیوه‌هایی که در نوع خود نشان از پیچیدگی این نوع جنگ همچون، اعتمادزدایی، اعتبارزدایی، مشروعیت زدایی، قداست زدایی، نا امیدسازی و ناکارآمد نمایی یک کشور و جامعه را به افراد آن جامعه تلقین می‌کند و مردم را که اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند را به راحتی نسبت به جامعه و کشور بدبین می‌کنند و امید به آینده را در آن‌ها از بین می‌برند و مردم نسبت به اعتقادات به چشم خرافات نگاه می‌کنند و حالت رویگردانی اجتماعی به آن‌ها دست می‌دهد.

به گفته وی بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.

لازم یه ذکر است، کارگاه آموزشی تبیینی جنگ شناختی با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های کاشان و آران و بیدگل به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، شهید رجایی، دانشکاه کاشان و حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در تالار غیاث الدین جمشید کاشانی این دانشگاه برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات