۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۴۲۴۶۷
آیت الله علیدوست:

ارزش انگاری علم در دین اسلام قابل مقایسه با سایر ادیان نیست

ارزش انگاری علم در دین اسلام قابل مقایسه با سایر ادیان نیست
مدرس حوزه‌ علمیه گفت: حفظ خانواده در کنار تحصیل و کار اجتماعی حل یک تضادنما است و یک خانم می‌تواند مبلغ بوده و مؤمن و عفیف نیز باشد و به مادری نمونه در جامعه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست مدرس حوزه‌های علمیه در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه خواهران که به‌ صورت مشترک با جامعه الزهرا(س) برگزار شد به اهمیت علم‌آموزی اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش انگاری علم، پژوهش و تحقیق مخصوص اسلام نیست و این پدیده‌ای نیست که اسلام آورده باشد بلکه پدیده‌ای انسانی است و همه انسان‌ها به تحصیل، علم،  تعلیم و تربیت و پژوهش ارزش قائل هستند.

وی ارزش انگاری علم در دین اسلام را نسبت به سایر ادیان موردتوجه قرارداد و افزود: ادیان مختلف برای این موارد ارزش قائل است ولی نوبت به اسلام که می‌رسد وضعیت تغییر کرده و رفتاری که رهبران اسلام از خدا، پیامبر(ص) تا ائمه معصومین(ع) با این پدیده علم و پیراعلم و همچنین پژوهش دارند عجیب و قابل‌تأمل است.

مدرس حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این نگاه فاخر به علم‌آموزی در دین اسلام به‌گونه‌ای است که در روایت آمده است ملائک و اهل دنیا و آخرت به حال وی غبطه می‌خورند و بالاترین مقام بعد از پیامبران و شهدا را علمایی دارند که مبلغ دین هستند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی منظور از غبطه را خوشحالی و شادی انبیا و شهدا می‌داند اما واقعیت است که عالم به معنای واقعی کلمه زمانی که کوشش می‌کند و سرآمد می‌شود و بعد آنچه را آموخته منتقل می‌کند مقام بالایی دارد و نیاز به تعبیر نبوده و مورد غبطه همه است.

آیت‌الله علیدوست تأکید کرد: با همه تفاوتی که بین علما و انبیا وجود دارد در اسلام مقام و منزلت عالم بسیار بالا بوده درصورتی‌که در هیچ دینی این مقام را به عالم داده نشده و درحالی‌که در روایتی دیگر داریم عالم پای خود را بر روی بال ملائک می‌گذارد.

وی آموزش و پژوهش را مهم‌ترین نهاد در اسلام دانست و گفت: نتیجه اهمیت دادن به آموزش و پژوهش ظهور بزرگ‌ترین تمدن تاریخ بوده و باید بدانیم حرکت در آموزش و پژوهش یک امر ضروری است و اهمیت آن با قبل قابل‌مقایسه نیست زیرا امروز هر کس می‌تواند بر جامعه بزرگی اثر بگذارد.

پژوهشگر در شورای مدیریت حوزه علمیه قم تصریح کرد: دنیای امروز مانند بازار مسگران است که برای موفقیت باید طوری کارکرد که بر همه صداها غلبه کنیم تا موفق باشیم و در علم نیز باید صدای ما به جهان برسد و انتظاری که خداوند و اهل‌بیت(ع) از ما دارند تلاش مستمر است.

وی ادامه داد: نباید مشکلات مانع حرکت ما شده و باید از درون همین مشکلات کارکنیم و بدانید ارزش دانش و پژوهش در اسلام انگیزه کار کردن ما است و  باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و اسلام را به معنای درست آن بفهمیم و دین را در یک نظام کامل ببینیم و برای فهم ان زمان بگذاریم.

آیت الله علیدوست تأکید کرد: بعد از فهم دین باید وارد مرحله ارائه شویم زیرا خانم‌ها فرصت خوبی برای تبلیغ دارند و در این حوزه نسبت به مردان برتری دارند زیرا با ارائه دین توسط بانوان یک تضادنما حل خواهند شد و انسان‌های موفق می‌توانند این متضادنماها را مدیریت کنند.

وی در پایان حفظ خانواده در کنار تحصیل و کار اجتماعی را حل یک تضادنما دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ غلط خانم مؤمنه را در خانه تصور می‌کرد اما یک خانم می‌تواند مبلغ و عالم بوده و مؤمن و عفیف نیز باشد و به مادری نمونه در جامعه تبدیل شود.

ارسال نظرات