۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۴۴۰۹۶
حجت الاسلام قائمی خبر داد؛

ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش سیره شناسی علامه مصباح یزدی

ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش سیره شناسی علامه مصباح یزدی
مازندران - حجت الاسلام قائمی از برگزاری بیش از ۱۰ نشست و پیش نشست علمی و همچنین بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش سیره شناسی علامه مصباح یزدی (ره) خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام محمد جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران امروز در همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی که در شهرستان فریدونکنار برگزار شد، گفت: بررسی تاریخ زیست اجتماعی در میان جوامع انسانی در قالب تمدن‌های مختلف دور و نزدیک گویای یک اصل لایتغیر و حتمی تحت عنوان «تلاش در مسیر هویت سازی» برای برقراری اتحاد میان نسلی است تا بتوانند از طریق ارائه یک هویت جمعی در قالب سبک زیستی، بقاء مادی و معنوی خود را در لابلای پیچ‌های سخت تمدنی حفظ و بدان مصونیت ببخشند.

وی افزود: مهم ترین شاخصه در این میدان، ارائه الگوهای متناسب با مبانی معرفتی هر جامعه بوده و در این میان بارزترین نماد این تلاش، جریان نامگذاری اشخاص، اماکن، شهر ها و حتی کشورها براساس یک مفهوم و یا شخصیت بوده است تا جایی که این تلاش را می‌توان به عنوان یک قاعده مسلم برای مانایی در میان جوامع مختلف مشاهده کرد.

حجت الاسلام قائمی خاطرنشان کرد: این تلاشِ جریان‌ساز از سوی ملت‌ها و دولت‌ها در عصر مدرن و زیست دیجیتال ظهور و بحران های مختلف و از جمله بحران هویت در زیستگاه وبِ سه، به اوج خود رسیده است و به یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های حاکمیتی بخصوص نهادهای فرهنگی و آموزشی در راستای مبارزه با بزرگ‌ترین بحران زیست پسا مدرنی، یعنی بحران هویت تبدیل شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: از این رو نهادهای فرهنگی و آموزشی در سطوح ملی و بین المللی همه تلاش خود را مصروف تعیین افرادی با قابلیت مدل شدن براساس هنجارهای پذیرفته جامعه خود داشته تا از طریق برگزاری همایش‌ها و گرامی‌داشت‌ها به ارائه یک الگو میان نسلی در طریق بقاء تمدنی و فرهنگی خود گام بردارند.

وی افزود: در میان افراد و شخصیت‌های مختلف علمی و فرهنگی سرزمین‌مان از عصر گذار، از دوران عقب داشت پهلوی به عصر انقلاب اسلامی و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرانن مرحوم حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدی(ره) بجهت ویژگی‌های منحصر به فرد علمی اخلاقی از جایگاه خاصی برخوردار است که این برداشت را می‌توان در بیانات و پیام مقام معظم رهبری نسبت به شخصیت ایشان در دوران حیات و پس از ارتحال ایشان به وضوح مشاهده کرد.

حجت الاسلام قائمی با بیان این که علامه مصباح یزدی شخصیتی بودند که در اوج عقل‌گرایی و مباحث فلسفی توانستند برهان را در کنار قرآن و عرفان جمع کنند، ادامه داد: ایشان در اوج اخلاق‌گرایی در عملکرد خود، از حوزه سیاست و سیاست مداری غفلت نورزید و در عین اینکه متاثر از مجاهدت‌های علمی و اخلاقی به یک ثروت اجتماعی تبدیل شده بود، هرگز از هزینه کرد آن در مسیر شکوفایی انقلاب، نظام و رهبری، ممانعت و دریغ نورزید و این همان پرده‌ آخری بود که بدخواهان این انقلاب و نظام را بر آن داشته تا در طول حیات و پس از آن، او را بی نصیب از توهین و افتراء خود ندانند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: چون این نوع سنتِ فکری و رفتاری می‌توانست در دریای پرتلاطم گذار از سنت به مدرن بدون گرفتار شدن به طوفان وادادگی به غرب، همچون کشتی نجات، ناجی جویندگان سعادت اجتماعی در بستر نظام دینی و مدل ولایت فقیه باشد. چیزی که می‌توان تجلی آن را در تاسیس مؤسسه آموزش عالی امام برای تربیت کادر نظام و طرح ولایت برای پشتیبانی فکری از آرمان‌های انقلاب از ایشان به یادگار مانده است.

حجت الاسلام قائمی در ادامه سخنان خود به ضرورت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه در سطح کلان و حوزه علمیه خواهران و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان با همکاری و مساعدت مدارس علمیه خواهران، برادران و جمعی از نهادهای مختلف علمی فرهنگی که خود موظف به فهم و شناخت الگوهای اخلاقی سیاسی و تلاش در معرفی آنان به جامعه مخاطب در سنگر جهاد تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی می‌دانند، بر آن شدند تا در راستای انجام وظایف اجتماعی و فرهنگی خود پس از ارتحال حضرت علامه مصباح و ضرورت ترویج نقش و اندیشه این عمار انقلاب در پیچ‌های مهم گذر تاریخی، در قالب یک همایش بین المللی به ترویج سیره رفتاری آن فقید عالم عامل بپردازند.

وی در ادامه سخنان خود، پاسداشت و نکوهداشت مجاهدت‌های علمی انقلابی حضرت علامه، توجه دادن نسل جدید به سلوک علمی و رفتاری حضرت علامه بعنوان یک عالم در تراز انقلاب اسلامی برای رسیدن به قله های تمدنی، بیان چگونگی کنشگری تاریخی در میدان نقش آفرینی اجتماعی براساس سیره سیاسی-اجتماعی حضرت علامه بعنوان یک ثروت اجتماعی و تلاش در مسیر شناخت و معرفی سرمایه های اجتماعی به جامعه ایرانی اسلامی را از جمله مهم ترین اهداف برگزاری  این همایش علمی عنوان کرد.

حجت الاسلام قائمی از برگزاری بیش از ده نشست و پیش نشست علمی در سطح مدارس و مراکز علمی آموزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 200 مقاله از سوی نویسندگان و پژوهشگران حوزه های مختلف در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی ارسال شده است./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات