۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۴۷۵۳۰
آیت الله اراکی در دیدار مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا:

رسانه ها «بلاغ مبین» را سرلوحه کار خود قرار دهند/ شرکت در انتخابات، پاسخ به فراخوان الهی است

رسانه ها «بلاغ مبین» را سرلوحه کار خود قرار دهند/ شرکت در انتخابات، پاسخ به فراخوان الهی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که طبق متون دینی شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، وظیفه همگان و پاسخ به فرمان خدا و رسولان است تأکید کرد: در صورت عدم شرکت و یا عدم انتخاب افراد شایسته، باید در برابر خدا پاسخگو باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل و جمعی از مسئولان خبرگزاری رسا که در دفتر وی برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت های خبری خبرگزاری رسا اظهار داشت: خبرگزاری رسا، خبرگزاری شایسته ای است که جای افتخار دارد؛ چراکه این خبرگزاری، بسیاری از اصول اصلی گزارشگری، خبرنگاری، خبردهی، بلاغ مبین را رعایت کرده و به مسائل آشنا هستند و می تواند الگوی خوبی برای خبرگزاری های دیگر باشد.

وی با اشاره به این که همه اندیشه ما ریشه در قرآن و روایات دارد، به آیه مبارکه 54 سوره نور «قل اطیعوا الله و اطیعوا الرسول فان تولّوا فانّما علیه ما حُمّل و علیکم ما حُمّلتُم و ان تطیعوه تهتدوا و ما علی الرسول الا البلاغ المبین» توجه داد و اظهار کرد: این آیه مهم به پنج رکن اساسی اشاره دارد که رکن نخست، ضرورت اطاعت از فرمانروایی خدا، رسول خدا (ص) و جانشینان ایشان به عنوان مظاهر عدل است، به بیان دیگر می توان گفت نظام سیاسی در نظام فرمان یا همان نظام امر خلاصه می شود که آیه مبارکه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» نیز به همین موضوع اشاره دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیاتی مانند آیه مبارکه 128 سوره توبه با تعابیری مانند «عزیز علیه ما عنتّم» و «حریص علیکم» به ویژگی های اصلی فرمانروای اسلامی اشاره می کند خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که حکومت اسلامی باید در تأمین منافع مردم و دور کردن آنان از مضرّات، جدیت داشته باشد.

رسانه ها «بلاغ مبین» را سرلوحه کار خود قرار دهند / شرکت در انتخابات، پاسخ به فراخوان الهی است

آیت الله اراکی سپس مسئولیت فرمانروایان الهی را به عنوان رکن دیگر اشاره شده در آیه 54 سوره نور یادآور شد و گفت: برخی می گویند حکومت، مسئول بهشت رفتن مردم نیست در حالی که این حرف خلاف متون دینی است و بهشت رفتن مردم به معنای سعادتمندی و خوش عاقبت شدن آن هاست، ضمن آن که پروردگار متعال در آیات پایانی سوره مبارکه مائده نیز به جریان بازخواست از رسولان اشاره می فرماید.

وی با اشاره به تعبیر «و علیکم ما حمّلتم» تصریح کرد: رکن سوم مورد توجه در آیه 54 سوره مبارکه نور، مسئولیت مردم در برابر رسولان و کتب الهی و پاسخ به فراخوان آن هاست، بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسئولیت هایی مانند شرکت در انتخابات، نوعی پاسخ به فراخوانی خدا و رسولان خداست و اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند و این امر سبب انتخاب افراد ناشایست شود، قطعا در برابر خدا و رسولان الهی مسئول خواهند بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تعبیر «و ان تطیعوه تهتدوا» در این آیه به آن معناست که تبعیت از خدا و رسولان الهی، سبب هدایت و سعادتمندی بشر است.

آیت الله اراکی همچنین اضافه کرد: رکن پنجم مورد اشاره در این آیه نیز با تعبیر «و ما علی الرسول الا البلاغ المبین» به این نکته توجه می دهد که رسول الهی با شمشیر، زور یا فریب، انسان ها را مجبور به اطاعت نمی کند، بلکه باید به دنبال تبلیغ مبین باشد تا افراد در مسیر هدایت قرار گیرند، یعنی هم پیام الهی را به مردم برساند تا کسی نگوید نشنیدم و هم این که، این پیام را به روشنی منتقل کند تا کسی نتواند بگوید نفهمیدم.

رسانه ها «بلاغ مبین» را سرلوحه کار خود قرار دهند / شرکت در انتخابات، پاسخ به فراخوان الهی است

وی در ادامه گفت: البته برخی چنین عنوان می دارند که طلاب فقط باید تبلیغ کنند، در حالی که باید از این افراد پرسید طلاب باید چه چیزی را تبلیغ کنند که پاسخ به این پرسش، بر اساس متون دینی روشن و واضح است، یعنی طلاب باید مردم را به اطاعت از خدا و جانشینان خدا فرا خوانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که رسانه های اسلامی و الهی باید «بلاغ مبین» را سرلوحه خود قرار دهند اظهار کرد: البته همه مطالبه گری ها نیز باید مطابق با مسئولیت حاکمان باشد، یعنی وظایف هر کسی باید از همان فرد مطالبه شود، ضمن این که برخی مسئولیت ها مانند نصرت نظام اسلامی و عمل به قانون به عهده مردم است که باید آن را به خوبی انجام دهند.

آیت الله اراکی با یادآوری این که اگر پایبندی به قانون نباشد، فساد، ظلم، تبعیض یا تضاد اجتماعی پیش می آید خاطرنشان کرد: قانونگذاران باید موضوعات را به خوبی بشناسند تا بتوانند قوانین جامع و مُتقنی وضع کنند، ضمن آن که کسی انتظار ندارد همه نمایندگان مردم در همه موارد متخصص باشند، اما نماینده مردم باید حرف کارشناسان را به خوبی بفهمد و در صورت اختلاف نظر بین کارشناسان، نظری را که به منافع مردم نزدیک تر است برگزیند.

وی با تأکید بر این که هم مردم، هم قانونگذاران، هم مجریان قانون و هم ناظران بر اجرای قانون باید مسئولیت خود را به خوبی بشناسند و به آن پایبند باشند، خطاب به طلاب و حوزه های علمیه گفت: کسی از طلاب و حوزویان نمی تواند بگوید من کاری به سیاست ندارم، چراکه مسئول است و بالاخره باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد.

رسانه ها «بلاغ مبین» را سرلوحه کار خود قرار دهند / شرکت در انتخابات، پاسخ به فراخوان الهی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طلاب و حوزویان اعم از استادان و طلاب بدانند که مورد توجه قدرت های جهان و سرویس های امنیتی هستند و حساب ویژه ای روی آن ها باز شده است.

آیت الله اراکی افزود: تردیدی نیست که بی تفاوتی در برابر ظلم ظالمان و استکبار مستکبران، چیزی جز باز کردن راه برای تحقق اهداف آنان نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: بر خلاف مکاتب غربی که آینده جهان را تاریک، مبهم و نگران کننده توصیف می کنند، ادیان الهی به آینده ای روشن نوید و بشارت می دهند که ان شاء الله با همدلی و تعامل همه اهالی جبهه حق، محقق خواهد شد.

ارسال نظرات