۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۴۷۵۹۶
آیت الله اعرافی:

مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزه، تولید علوم اسلامی ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ حق است

مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزه، تولید علوم اسلامی ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ حق است
مدیر حوزه‌های علمیه مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزوی در عصر حاضر را تولید علوم اسلامی ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ی حق و فراهم‌سازی نرم‌افزار‌های علمی لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی با زدودن موانع فرارو می‌باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، متن پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران به این شرح است:

بسم رب فاطمه

«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» مجادله/۱۱

«العلم سلطان»، علم قدرت است. نخبگان می‌توانند علم کشوررا پیشرفت بدهند وکشوررا به موضع اقتدار وعزّتی برسانند که آسیب پذیری‌هایش کاهش پیدا کند.» (مقام معظم رهبری دردیدار با نخبگان و استعداد‌های برتر علمی ۲۵/۷/۹۷)

فاطمه علیهاالسلام، تجلّی صبرِسپهرگون نبوی بود که در هیأتی عالمانه و عفیفانه، درگوش زمان، خداگرایی و بازگشت برمدار ولایت را به کائنات یادآورشد. این روز‌ها که عزای زهرای اطهر است، صاحب عزای فاطمهعلیهاالسلام را می‌جوییم وبا خود نجوا می‌کنیم که مولای ما! پاییز هم فصلِ مهرورزی است؛ چقدر مهرش به مهربانی تو می‌آید و بارانش به اشک‌هایِ فراق منتظرانت! بیایید برای نجات بخشی و مهرافشانی به سرزمینی که اندوه و بی‌تابی، به جای لبخند و شادی، همراه همیشگی کودکانش شده و اشک وآه سرمایه‌ی زنانش.

روز‌های پایانی آذر، پگاهِ پاسداشت هفته‌ی پژوهش؛ فصل رویش نهال دانش و عطرافشانی گل‌های باغِ پژوهش بر بوستان قویم دانایی است. پژوهش و تحول عامل اقتدار دینی و علمی جامعه‌ی اسلامی و رکود و رخوت سرنوشت محتوم دوری از علم و پژوهش است. هفته‌ی پژوهش، فرصت مناسبی است تا با بررسی دستاورد‌ها و بازخوانی چالش‌های فراروی حوزه‌ی پژوهش، یک بار دیگر مسیرگذشته را مرور نموده و موفقیت‌های به دست آمده را بازشناسیم، از آفرینندگان این کامیابی‌ها تقدیر نموده و همزمان برای مسیر پیش‌رو طرح و برنامه‌ای نو درافکنیم.

در همین راستا این جانب ضمن تمجید از گذشته‌ی موفق و آینده‌ی رو به پیشرفت مقوله‌ی پژوهش در حوزه‌های علمیه، با گرامی‌داشت هفته پژوهش، توفیقات و تأییدات روزافزون الهی را برای همه شما نیک‌اندیشان مسألت نموده و ضمن ارج نهادن به مساعی و مجاهدت‌هایتان در بازتولید علوم دینی؛ چند نکته‌ی حائز اهمیت درخصوص شعار محوری پژوهش در سال جاری را یادآور می‌شوم:

در سایه سارِ تلاش همکاران، اسناد راهبردی و بلند مدت و برنامه‌ی پنج ساله حوزه‌های علمیه با بیش از هزار شاخص تنظیم و برش‌هایی از آن ناظر به ویژگی‌های مراکز، مدارس و حوزه‌های استانی ترسیم گردیده و هم اینک با توصیه مقام عظمای ولایت به شاهراه جهاد فکری و پشتیبانی تبلیغ رسیده‌ایم و هر سال نیز به تناسب برنامه‌ها، محور‌هایی جهت فعالیت‌های سالانه در راستای برنامه‌های پژوهش مشخص می‌گردد. براین منوال و در پاسخ به منویات مقام منیع ولایت، امسال نیز با محوریت «پژوهش؛ جهاد تبیین و تبلیغ تهاجمی» نیم‌نگاهی به «پژوهش؛ پایگاه فکری و پاسخ‌گویی به نیازها» و «پژوهشگران، کارآمدی و روزآمدی» و سایر موارد در نام‌گذاری روز‌ها داشته و انتظار دارد با همت بلند پژوهشگران ارجمند، معاونان و همکاران پژوهشی در مراکز پژوهشی و مدارس و مدیران استانی و مدیران کارآمد مدارس، اساتید معزز، طلاب گران‌قدر، این مقاصد متعالی اجرایی گردیده و پیشران تلاش و تکاپوی پژوهشی برای ایجاد یک خیزش فراگیر به سمت تولید علوم اسلامی و توسعه‌ی تحقیقات دینی باشد، ضمن اینکه درخصوص مباحث «تبلیغ تهاجمی، تدافعی و تبیینی» نیز شاهد نِمود قابل توجه باشیم.

مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزوی در عصر حاضر، تولید علوم اسلامی ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ی حق و فراهم‌سازی نرم‌افزار‌های علمی لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی با زدودن موانع فرارو می‌باشد. حوزه‌های علمیه مبتنی بر چشم‌انداز و اسناد بالادستی و نظامات جامع و نقشه‌ی راه ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبریدام ظله العالی ـ به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب‌ـ و رهنمود‌های دیگر مراجع عالیقدردامت‌برکاتهم در «ایفای نقش و اثربخش و مورد انتظار در چشم‌انداز تمدنی» را فراهم آورده و بحمدلله در سال گذشته حضوری ملموس و تأثیرگذار در مجامع علمی در عرصه‌های ملی و فراملی داشته است.

اهتمام به برنامه‌ریزی جامع پژوهشی، گسترش سواد پژوهشی طلاب عزیز در تمامی سطوح، ایجاد نظام آموزش و تبلیغ پژوهش محور، تشکیل کارگروه یا دفتر رصد و شناسایی مسائل و شبهات روزآمد، شناسایی و تربیت استعداد‌های برتر حوزه، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با سایر مراکز تصمیم‌ساز در جامعه، ایجاد روحیه‌ی تحقیق و پرسشگری و آزاداندیشی در اساتید و فراگیران از ضرورت‌هایی است که باید وجهه‌ی همت برنامه‌ریزان، مدیران و کارشناسان محترم پژوهش قرار گیرد.

در پایان، یک‌بار دیگر، ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش، از تمامی مدیران، معاونان، اساتید و طلاب و محققانی که در ساحت تحقیق و تتبع تلاش و فعالیت می‌کنند و در جهت تولید علوم دینی و اعتلای عظمت اسلام می‌کوشند، به سهم خود تقدیر و تشکر نموده و امید می‌برم با استعانت از خداوند متعال و با راهنمایی هوشمندانه‌ی مقام معظم رهبری مدظله العالی و مراجع عظام تقلیدمدظلهم زمینه‌ی حضور فعال و اثرگذار حوزه‌های علمیه در عرصه‌ی ملی و فراملی بیش از پیش مهیا شده و شاهد شکوفایی و بالندگی حوزه‌های علمیه در عرصه‌ی تحقیق و پژوهش باشیم. إن شاء الله.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه

ارسال نظرات