۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۴۸۳۱۲
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات خبر داد؛

دریافت دو هزار و ۸۸۹ کتاب توسط دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه جلال

دریافت دو هزار و ۸۸۹ کتاب توسط دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه جلال
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات گفت:برای تامین جایزه رویداد جلال هیچ مشکلی نداریم. در دوره گذشته برگزیده این جایزه ۲۵۰ میلیون دریافت می‌کرد که امسال این مبلغ به ۴۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری شانزدهمین جایزه جلال آل احمد صبح امروز یکشنبه سوم دی‌ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. این نشست با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل احمد و حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری شانزدهمین دوره جایزه جلال گفت: آنچه که در این رویداد مورد نظر ما بوده رونق ادبیات داستانی در کشور است. این رویداد در کنار آموزش و کمک به تولید می‌تواند باعث این اتفاق بیفتد. امسال توجه بیشتری به ظرفیت‌های استانی شد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در آئینه آمار در کشور، ادبیات پر عنوان‌ترین و پر شمارترین، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین رده‌ها در مجموعه رده‌های موضوعی منتشر شده در کشور در دو حوزه تألیف و ترجمه است. امسال این رویداد برابر شد با یکصدمین سالگرد تولد جلال آل احمد که برنامه‌های ویژه‌ای هم برای این همزمانی داشته و داریم. ما در روز ۱۱ آذر در زادگاه جلال آل احمد در طالقان نشستی داشتیم که در نوع خود جالب توجه بود. رویدادهای دیگری هفتم برگزار می‌شود، مثل اجتماع برگزیدگان، سال گذشته ۷۰ امین سال انتشار اثر «غربزدگی» بود و امسال هم این دبیرخانه این رویداد تصمیم گرفت به کتاب دیگری از جلال توجه بیشتری کند.

وی ادامه داد: کتاب «سفر به ولایت عزراییل» که درخصوص سفر جلال به اسرائیل است که ۱۵ سال پس از شکل گیری مفهوم جعلی رژیم صهیونیستی بوده است. چرا جلال آل احمد به اسرائیل سفر کرد؟ او به دعوت اسرائیلی‌ها به آنجا رفت. او بحثی در این کتاب دارد که در همان سال اول به آپارتایدی که در آنجا رخ داده اعتراض می‌کند. او در مساله فلسطین و اسرائیل برای امروز ما هم حرف دارد، حتی در دوره‌ای که شرایط با امروز متفاوت بود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: اگر سیر دوره‌های مختلف جایزه جلال آل احمد را ببینید متوجه تلاش و تغییر ما در برگزاری این رویداد می‌شوید برای مثال امسال ستاد خبری جایزه تلاش کرده است با فارسی زبانان غیر ایرانی درباره جایزه جلال مصاحبه کند و خب می‌توانید آنها از سایت خانه کتاب و ادبیات دنبال کنید.

رمضانی افزود: ما برای تأمین جایزه این رویدادها هیچ مشکلی نداشته و نداریم در دوره گذشته برگزیده جایزه جلال ۲۵۰ میلیون دریافت می‌کرد که امسال این مبلغ به ۴۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است همچنین شایستگان تقدیر این رویداد نیز در سال‌های گذشته مبلغ ۵۰ میلیون را به عنوان جایزه دریافت می‌کردند که در این دوره این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تغییر کرده است.

دریافت دو هزار و ۸۸۹ کتاب توسط دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه جلال

حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه این نشست با اعلام آمار آثار رسیده به دبیرخانه در هر یک از بخش‌های شانزدهمین جایزه جلال آل احمد گفت: در بخش مستندنگاری ۴۴۳، داستان کوتاه ۴۴۹، رمان هزار و ۴۷۰ و نقد ادبی ۸۳ اثر به دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد رسیده است و در مجموع دو هزار و ۸۸۹ کتاب به این رویداد رسیده.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار عنوان کتاب در طی شانزده دوره برگزاری جایزه جلال به دبیرخانه این رویداد رسیده است گفت: آقایان گودینی و محمدرضا توکلی دوباره جایزه جلال را دریافت کردند. همچنین تعداد برندگان در این ۱۵ دوره ۱۱۳ نفر بودند و جناب بهبودی با سه جایزه بیشترین جوایز را داشتند. در این ۱۵ دوره ۵۵ ناشر جایزه حلال را به دست آوردند. در این دوره سه ناشری که نامزد دریافت جایزه شدند از ناشران شهرستانی هستند و دو نویسنده غیرتهرانی هستند. بازه سنی ۲۸ سال تا ۶۲ سال را نامزدها دارند و سه نامزد با اولین کتابشان نامزد دریافت این جایزه شدند.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه در این دوره ۴ استاد دانشگاه نامزد شدند و ۵ نفر از داوران این دوره از نویسندگان و منتقدان غیرتهرانی هستند، گفت: دبیرخانه دو رویکرد داشته، یکی اینکه در یازده استان ۳۳ کارگاه برگزار کرده و ۲۲۰ نفر در این کارگاه‌ها اموزش دیدند. نکته دیگر اینکه افرادی که در دوره مقدماتی ثبت نام کردند این دوره را در استان‌ها گذراندند و برگزیدگان دوره‌های استانی در این دوره ملی حضور دارند. حدود ۲۵۰ نفر در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند که حدوداً ۱۰۰ نفر دعوت می‌شوند. افتتاحیه این رویداد با اختتامیه جایزه جلال همزمان است و این افراد در طی سه روز کارگاه‌های خود را سپری می‌کنند.

وی افزود: در بخش داستان بلند در دوره شانزدهم هزار و ۴۷۰ اثر به دبیرخانه این رویداد رسیده است که ۳۸ عنوان نسبت به سال گذشته کمتر است همچنین در بخش مستند نگاری نیز سال گذشته ۶۹۰ اثر داشتیم و امسال ۸۹۳ اثر که ۲۳۰ اثر نسبت به سال گذشته شاهد افزایش بوده ایم، در بخش نقد ادبی نیز ۶ عنوان بیش از سال گذشته به دبیرخانه این رویداد رسیده است.

تلاش کردیم حق کسی ضایع نشود

گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد در ادامه این نشست گفت: وقتی پیشنهاد این جایگاه به من ارائه شد، ابتدا راغب نبودم چون می‌دانستم کار سختی است و حق الناس بر گردن انسان است. تمام آثار ارسالی متعلق به افرادی هستند که باید برای همه آن‌ها حقی در نظر گرفت. ضمن اینکه روند جایزه جلال را می‌دانید که دبیر علمی فقط یک رأی در انتخاب داوران دارد و این کار را سخت‌تر می‌کند. در این دوره همه داوران خوب و معتقد و به دنبال حفظ حق‌الناس بودند.

وی افزود: بار اصلی بر دوش دبیرخانه بود که نزدیک به ۳ هزار اثر را دسته بندی کردیم. ما از ۱۶ آبان کار را با آثار حوزه نقد ادبی شروع کردیم. در سه چهار جلسه تمام شد. پر زحمت‌ترین بخش‌ها هم داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری بودند که ساعت‌های زیادی برای هر اثر وقت گذاشتند. در بخش رمان از ۱۴۰۰ به ۵۰ رمان، بعد به ۲۰ رمان، بعد ۵ رمان و در نهایت به نامزدهای نهایی رسیدیم. تمام هم و غم ما این بود که در آذر ماه که تولد جلال در آن ماه است این رویداد به سرانجام برسد که متأسفانه باتوجه به حجم آثار این اتفاق میسر نبود.

بابایی گفت: در برخی رشته‌ها رقابت خیلی نزدیک بود و تصمیم‌گیری واقعاً مشکل بود. ما تلاش کردیم حق کسی ضایع نشود و امیدوارم آنچه که حاصل شد مقبول درگاه حق باشد و حق به حق‌دار برسد.

دبیر علمی شانزدهمین جایز جلال آل احمد در پاسخ به سوالی مبنی بر اضافه شدن بخش‌های ویژه به این رویداد افزود: در بخش ویژه این رویداد با توجه به اتفاقات رخ داده شده در منطقه بخش آرمان فلسطین با رویکرد به موضوع فلسطین شکل گرفت و امروز جلسه داوری این آثار است همچنین بخش جنبی ویراستاری نیز به عنوان یکی از اهداف جلال که احترام به زبان فارسی بوده به این رویداد اضافه شده است.

بابایی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت و کمیت آثار شانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد گفت: به لحاظ کمی آثار قابل توجهی را داشتیم و به لحاظ کیفی نیز به هر حال ما در بخش رمان با نقص روبه رو هستیم و به هر حال ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما همه داوران با دقت آثار را بررسی کردند و ما اثر برگزیده نیز خواهیم داشت.

ارسال نظرات