۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
کد خبر: ۷۴۹۳۳۴
مدیر پژوهش و اسناد کنگره بین المللی حضرت علی بن محمدباقر:

علی ابن باقر، عالم، مجتهد و فقیه احکام اسلامی است

علی ابن باقر، عالم، مجتهد و فقیه احکام اسلامی است
اصفهان- زجاجی گفت: علی ابن باقر(ع) عالم، مجتهد و فقیه احکام اسلامی است و عملکرد ایشان طی مدت سه سال حضوردر کاشان بیانگر آشنایی ایشان با مبانی اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مجید زجاجی عصر دوشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی علی ابن باقر(ع) گفت: اگر رهبر معظم انقلاب برای منطقه کاشان نماینده مستقل خود را تعیین می‌کند برای این است که علی ابن باقر (ع) در کاشان نخستین نماز جمعه را برگزار کرده است.

وی حضور حضرت علی ابن باقر (ع) در کاشان را بیانگر ریشه تشیع در این منطقه دانست و گفت: مردم منطقه کاشان پیرو اهل بیت (ع) بودند و امام باقر (ع) در خواب می‌بینند، پیامبر (ص) به ایشان می‌فرمایند مردم منطقه کاشان شیعیان ما هستند.

استاد حوزه و دانشگاه علی ابن باقر (ع) را نایب خاص امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و سفیر امام باقر (ع) دانست و اظهار داشت: علی ابن باقر (ع) عالم، مجتهد و فقیه احکام اسلامی است و عملکرد ایشان طی مدت سه سال حضوردر کاشان بیانگر آشنایی ایشان با مبانی اسلام است.

به گفته وی در کتاب‌های رجالی و تاریخی علی ابن باقر (ع) به عنوان صحابه خاص دو امام پدر بزرگوارش امام باقر (ع) و و برادر بزرگوارش امام صادق (ع) نماینده امام در منطقه کاشان و رهبر سیاسی، ذاجتماعی، ذاعتقادی و فرهنگی مردم کاشان بودند.

زجاجی با بیان اینکه علی ابن باقر (ع) طی مدت سه سال در ارتباط با مردم و در این مدت با زبان فارسی آشنا شد، گفت علی ابن باقر (ع) با زبان فارسی آشنا بود چرا که امام جمعه و امام جماعت مردم بود و با آحاد مردم ارتباط داشت.

لازم به ذکر است، آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی حضرت علی بن محمدباقر (ع) روز چهارشنبه ۲۰ دی در مشهد اردهال آستان مقدس حضرت علی بن محمدباقر (ع) برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این کنگره نیز اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا مانند جدش در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید، اما به دلیل همزمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خور شیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات