۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۵۰۴۸۷
به همت مرکز تحقیقات حکومت اسلامی؛

کرسی ترویجی مجلس خبرگان رهبری در منظومه فکری امامین انقلاب برگزار شد

کرسی ترویجی مجلس خبرگان رهبری در منظومه فکری امامین انقلاب برگزار شد
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با همکاری پژوهشگاه فقه نظام کرسی ترویجی با موضوع "مجلس خبرگان رهبری در منظومه فکری امامین انقلاب" را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با همکاری پژوهشگاه فقه نظام کرسی ترویجی با موضوع "مجلس خبرگان رهبری در منظومه فکری امامین انقلاب" را برگزار نمود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه، معاون گفتمان سازی و پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام در بخش نخست سخنان خود ابراز داشت: این تحقیق برایند قریب به هفتاد سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری و پیام های امامین انقلاب به این مجلس است. با توجه به دریافت خاصی که امامین انقلاب نسبت به رسالت هویت و ویژگی های مجلس خبرگان دارد ضرورت این مباحث بهتر روشن می شود.

وی ادامه داد: حرکت اسلامی از لحاظ جهان‌بینی به تفکیک‌ناپذیری دین و دنیا قائل بود و در این رویکرد در مقابل جهان سکولار، عرفی و منهای دین قرار می‌گرفت. از لحاظ نگرش به انسان، به شکوفایی تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی و دنیوی و اخروی او باور داشت و از این جهت در مقابل اومانیسم و انسان‌گرایی قرار می‌گرفت که معطوف به زندگی دنیوی بود و در شناخت راه صحیح زندگی، به مردم‌سالاری دینی باور داشت و از این جهت در مقابل دموکراسی جدید قرار می‌گرفت که مدعی است مشروعیت خود را تنها از آراء عمومی کسب می‌کند.

کرسی ترویجی

ارائه دهنده کرسی در ادامه یادآور شد: در تفکر اسلامی، جایی که خدا کسی را به عنوان حاکم نصب نکرده یا به نصبی که خداوند انجام داده، عمل نشده است، این مردم هستند که باید در چارچوب شرع، در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و شخصی را که دارای صفات و شرایط معین است، برای رهبری انتخاب کنند. شناخت کسی که  هم دارای صفات و شرایط رهبری باشد و هم مقبول مردم باشد، تنها توسط خبرگان دینی ممکن است که در میان مردم معتبر و مقبول باشند. 

وی تشکیل مجلس خبرگان را به منظور این دانست که مردم به واسطه آن، بتوانند با تشخیص حاکمی که واجد شرایط رهبری است، رسالت خود را برای برپایی حکومت دینی انجام دهند و گفت: در گذشته این کار توسط بزرگان و اهل حل و عقد، که در میان مردم دارای مقبولیت و اعتبار بودند، انجام می‌شد؛ ولی امروزه با گسترش ارتباطات، امکان رأی گیری از مردم برای اثبات مقبولیت این شخصیت‌ها، فراهم شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه به بیان برخی عبارات در معرفی مجلس خبرگان رهبری در کلام امامین انقلاب پرداخت و اظهار داشت: در کلام امام و رهبری مجلس خبرگان با عناوینی چون "مسئولیتی در رأس مسئولیت‌ها"،  "مرکز با عظمت"، "حساس و عظیم الشأن"،  "اشرف مجامع، سازمان‌ها و تشکیلات نظام جمهوری اسلامی ایران" و مجلس استثنایی و بی‌نظیر از لحاظ ترکیب، وظایف و کارکرد، توصیف شده است که بدون آن، اکثر اقدامات حکومت، نامشروع خواهد بود. 

کرسی ترویجی

وی ادامه داد: در دیگر بیانات امامین انقلاب این مجلس مایه اطمینان و آرامش الهی برای مردم در خصوص پایداری نظام بر اهداف خود،  گهبان دقیق، با نگهبانی همه‌جانبه، از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت‌کننده دستگاه‌های درهم تنیده این نظام به سمت اهداف والا و عالیقدر آن و دارای شأن علمایی یاد شده است.

ارائه دهنده در  ادامه به بیان ویژگی های نمایندگان مجلس خبرگان پرداخت و اظهار داشت: شجاعت و بصیرت، صراحت در وقت لازم و نهراسیدن از سرزنش دیگران، اعتماد به نفس درونی و مراقبت از انهزام و شکست روحی،  دلبستگی به انقلاب، دلباختگی نسبت به ملت، ملا و باسوادبودن، شناخت دقیق از جبهه دشمن و آگاهی از توطئه‌ها و پایداری در مقابل آنها از جمله شایستگی های لازم برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است. 

وی در تبیین ویژگی های مجلس خبرگان از دیدگاه رهبر انقلاب عنوان داشت: برخورداری از وزانت و موقعیت لازم از لحاظ علمی، سیاسی، وجهه اجتماعی و از لحاظ دیانت، استقلال فکری در مقابل کلیشه‌های تحمیلی و چارچوب مفهومی نظام سلطه، استقلال عملی، پویایی دائم و حرکت در مسیر اهداف انقلاب، دوری از اختلافات خطی و جناحی،پاسخگو بودن حتی در قبال سکوت‌ها، حفاظت از ویژگی اطمینان‌آوری و اعتمادآوری خود برای مردم، رعایت زی طلبگی و پرهیز از حب دنیا و مردمی‌بودن و در میان مردم‌بودن از مهم ترین ویژگی های مجلس خبرگان به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه در تبیین رسالت های مجلس در رابطه با خود اظهار داشت: مهمترین این رسالت ها تشخیص وجود و بقای صلاحیت هایی که در قانون اساسی برای نمایندگان خبرگان برشمرده شده و  تبیین منطقی، مستدل مستمر جایگاه مجلس خبرگان برای افکار عمومی، به خصوص برای نسل جوان است. 

کرسی ترویجی

وی در ادامه رسالت های این مجلس در رابطه با رهبری را برشمرد و گفت: انتخاب رهبر و نظارت بر استمرار صفات لازم برای رهبری، مراقبت از «حفظ شرایط رهبری و انجام وظایف مندرج در قانون اساسی و دیگر وظایف قطعی رهبری»،مباحثات علمی برای روشن کردن جزئیات مسئله ولایت فقیه و کمک به رهبری از این دست وظایف به شمار می آیند.

ارائه دهنده کرسی، معرفی معارف اسلام به ویژه معارف معنوی و عرفانی، تهذیب جامعه از مسیر تهذیب خود، معرفی اسلام ناب به جامعه را از رسالت های مجلس خبرگان دررابطه با اسلام خواند.

وی رسالت های مجلس خبرگان در رابطه با انقلاب اسلامی را : 1.مطالعات راهبردی انقلاب اسلامی و تشکیل هیئت های اندیشه ورزی برای ارزیابی عملکرد انقلاب اسلامی در زمینه استقلال کشور، اقتدار کشور از جمله در عرصه های اقتصادی، عدالت به معنی کم کردن فاصله طبقاتی میان فقیر و غنی، تدین مردم و شناخت کاستی ها و تنظیم مطالبات بر آن اساس 2. حمایت از نیرو های انقلابی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه رسالت های مجلس خبرگان در رابطه با کشور را نیز 1. موضع گیری صحیح و جامع در مسائل کشور و حل اختلافات با رجوع به مبانی، اصول و محکمات نظام اسلامی شامل: تحقق احکام اسلامی و لو به صورت تدریجی، مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن، مردم گرایی و اعتماد به مردم، عدالت طلبی و ایستادگی در برابر ظلم و فساد ، اعتماد به نفس ملی و عزت ملی، 2. احساس سیادت فرهنگی و ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه، خودداری از گرایش به اشرافی گری، دلسوزی برای طبقات ضعیف، 3. نوآوری و اجتهاد در مسائلی دینی کشور،4. نگاه مبتکرانه و اساسی به چگونگی نقش آفرینی جمهوری اسلامی در مسائل مهم جهانی در اوضاع پیچیده کنونی و خودنگری و بازیابی وظیفه در قبال این وضعیت، 5. تلاش برای ایجاد احساس مسئولیت و دغدغه مجاهدت دائمی در مسئولان 6. مطالبه عناصر اقتدار ملی شامل: علم و فناوری، فکر و اندیشه ورزی، امنیت و قدرت دفاعی، اقتصاد و رفاه عمومی، سیاست و قدرت چانه زنی سیاسی و دیپلماسی، فرهنگ و سبک زندگی، منطق جذاب جمهوری اسلامی، اتحاد، اعتماد به نفس و امید ملی، استحکام ایمان ملی، مسئله معیشت عمومی یا مسئله روان بودن فرایندهای پاسخگویی به نیاز ها و 7. حمایت از مسئولان و صیانت از ارتباط میان مردم و مسئولان خواند.

وی در تبیین رسالت های مجلس خبرگان در رابطه با مردم اظهار داشت: دعوت صمیمانه مردم به اتحاد و یکپارچگی و استحکام بخشیدن به وحدت با محبت و جذب قلوب، انتقال شیوه حقیقی و درست برخورد با دوگانه ها در حوادث و رویداد ها و توجه به معیشت مردم  در مواردی مانند مبارزه با فساد، توجه به قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی، توجه به رونق تولید و مدیریت واردات و... دانست.

ارائه دهنده کرسی در پایان رسالت های مجلس خبرگان در مقابل دشمن را  بیمناک نشدن از دشمنی دشمنان با تکیه بر خدا،  مرزبندی با آنان و تبدیل این مرزبندی به گفتمان، بسیج حداکثری نیروها در مقابل بسیج حداکثری نیروهای دشمن،  حفظ وحدت و انسجام ملی در مقابل جنگ نرم دشمنان و جهاد تبیین دانست.

کرسی ترویجی

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی به عنوان ناقد نشست خاطرنشان کرد: این پژوهش تحقیق جامعی بوده است و تا آخرین دیدار مقام معظم رهبری با اعضای مجلس خبرگان در آن لحاظ شده است.

وی ذکر مبانی به عنوان فصل نخست اثر را اقدام مناسبی خواند و گفت: تلاش شده است مبانی الهیاتی و سیاسی مباحث در گفتار اول بیان شود که البته بهتر بود از بیانات مقام معظم رهبری در این بخش استفاده بیشتری شود.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای، برخی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به ویژه در ایام انتخابات را ناظر به تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات دانست و ادامه داد: بعضی از بیانات مقام معظم رهبری در جلسات دیدار با مجلس خبرگان به صورت عمومی منتشر نشده است اما نویسنده با مراجعه به بخش خبرهای سایت رهبری توانسته اند نکات خوبی را پیرامون ان دیدارها نیز استخراج نمایند و به شکلی این محدودیت را مرتفع نمایند.

وی با ذکر این سوال که آیا می توان از بیانات دوران ریاست جمهوری اسلامی رهبر انقلاب بدون مراجعه و عرضه به بیانات اخیر معظم له استفاده نمود؟ یادآور شد: در دهه نخست انقلاب برخی بیانات مقام معظم رهبری از باب احترام، به نظرات علمای آن زمان ارجاع شده است و به نظر می رسد باید مویدات بیانات سابق را بر اساس فرمایشات جدید بدست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی در پایان نکاتی پیرامون اولویت بندی مباحث، تفکیک ویژگی ها و رسالت های نمایندگان خبرگان و تمایز میان مسائل مرتبط با کلیت نظام و مسئولیت های ذاتی نمایندگان خبرگان رهبری را بیان نمود.

این کرسی ترویجی با بیان نظرات برخی از حضار و جمع بندی توسط ارائه دهنده به پایان رسید.

ارسال نظرات