۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۷۵۲۱۴۶
آیت‌الله فقیهی مطرح کرد؛

لزوم شرکت در انتخابات بر اساس حکم فقهی و عقلی

لزوم شرکت در انتخابات بر اساس حکم فقهی و عقلی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت در انتخابات را بر اساس حکم عقلی و فقهی لازم دانست و از آن دسته افراد و جریان هایی که مدام در حال یاس آفرینی در جامعه هستند، انتقاد کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی در مراسمی به مناسبت جشن های نیمه شعبان و در آستانه فرا رسیدن انتخابات، بر لزوم مشارکت همگان در انتخابات یازدهم اسفندماه تاکید کرد و گفت: با توجه به قاعده‌ای که در فقه داریم و در قاعده‌ی عقلائیه هم هست و تمام عقلای عالم هم قبول دارند، باید در این انتخابات شرکت کنیم و امیدوار باشید که اوضاع خوب می‌شود. ممکن است برخی سوء ظن داشته باشند که عده‌ای بدتر هستند که قانون دفع افسد به فاسد حاکم است. کسانی که به هر دلیلی اشکالاتی دارند، باید به این صورت بگویند که ما بد و بدتر داریم و در نتیجه ما آن بد را انتخاب می‌کنیم، بدتر را انتخاب نمی‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) گفت: یکی از مباحثی که در رابطه با آقا امام زمان(عج) مطرح است روایات زیادی است که در رابطه با انتظارفرج ذکر شده است. در یک روایت دارد که «أفضل جهاد أمتی انتظار الفرج». جنگ، جبهه و شهادت این همه مقام دارد، اما بالاتر از آن مقام‌ها مقام انتظار فرج است. معنای این چیست؟ چگونه می‌شود که شهادت در راه خدا و جهاد فی سبیل الله و این همه بحثی که درباره‌ی جهاد شده است، اما انتظار فرج از آن بالاتر است.

وی گفت: در معنای انتظار فرج باید بیشتر دقت و توجه کنیم که چیست. انسان منتظر احساس می‌کند که باید یک مسائلی به وجود آید. این وضع موجود، وضع کاملی نیست و نقایصی دارد. این نارضایتی از وضع موجود اهمیت دارد. ممکن است ما نسبت به خیلی جاها بهترین باشیم، اما کامل نیستیم، چون منتظر هستیم. معنای منتظر این است که می‌خواهیم کامل‌تر و بهتر شویم، وضع موجودمان یک مقدار نقایص و مشکلاتی دارد و باید این مشکلات حل شود. لذا اولین نکته این است که ما به وضع موجودمان قانع نباشیم.همیشه در تلاش باشیم که فردا از امروزمان بهتر باشد. این یکی از خصایص کسی است که منتظر است.

آیت‌الله فقیهی خاطرنشان کرد: کسی که می‌گوید اوضاع خیلی عالی است و ما هیچ مشکلی نداریم، معنای آن این است که او دیگر انتظاری ندارد و به هدف رسیده است. درحالی که آدم منتظر کسی است که این احساس را ندارد و می‌گوید ما قابل تکامل هستیم. حتی تکامل برای خود پیامبر(ص) قابل تصویر است. چرا پیامبر(ص) ذکر می‌گوید، دعا می‌خواند و کار خیر انجام می‌دهد؟ چون کمال، بی‌نهایت است. همه باید به دنبال کمال باشیم و به هیچ کمالی اکتفا نکنیم این یکی از جهاتی است که در انتظار فرج مطرح است.

استاد عالی حوزه علمیه قم به دومین نکته درباره انتظار فرج پرداخت و گفت: باید امیدوار باشیم و مأیوس نباشیم. معنای انتظارفرج این است که ناامید نیستیم، امیدواریم، قدم برمی‌داریم، تلاش می‌کنیم. حالا این‌که چه مقدار به مقصد نزدیک شویم، آن به اندازه‌ی تلاش و توان و خواست خدا است، همه‌ی این‌ها باید به هم ضمیمه شود که بتوانیم قدم‌هایی را برداریم. پس افرادی که ناامید هستند، این‌ها منتظران نیستند.

آیت‌الله فقیهی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در سخنرانی‌ها و حرف‌هایشان از یأس صحبت می‌کنند و مردم را مأیوس می‌کنند. منتظران واقعی کسانی هستند که هیچ‌گاه مأیوس نمی‌شوند. اگر وزیر یا نماینده بد است، ولی خوب می‌شود. باید بهتر از آن‌ها را پیدا کنیم، باید حرکتی کنیم که ان‌شاءالله بهترین پیدا شود. چرا نمی‌گردید؟ برای دوره‌ی آینده‌تان بگردید و نماینده خوب پیدا کنید و به او بگویید کاندید شود و بتواند به این مملکت خدمت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سومین ویژگی منتظر واقعی را بیان کرد و گفت: نکته‌ی سوم برای کسی که منتظر است تلاش از وضع موجود به وضع مطلوب است. شما مطلوب دارید، باید تلاش کنید که این وضع موجود را به وضع مطلوب برسانید. محال است؟ نه. هیچ محال نیست. اگر ما آدم‌های خوبی شویم، مسئولین مملکت آدم‌های خوبی شوند، اوضاع خوب می‌شود. اگر مسئولین روز به روز بدتر شوند اوضاع هم بدتر می‌شود. این خود ما هستیم. انسان منتظر باید امیدوار باشد و انتظار منتظر باید تلاش کند که وضع موجود را به وضع مطلوب برساند.

حسین عجمی
ارسال نظرات