۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۵۳۶۵۳
مسئول ساماندهی گروه های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه مطرح کرد؛

از عدم توافق متولیان برای تشکیل کانون عظیم تبلیغی تا لزوم تدریس علوم تبلیغ از بدو طلبگی

از عدم توافق متولیان برای تشکیل کانون عظیم تبلیغی تا لزوم تدریس علوم تبلیغ از بدو طلبگی
حجت الاسلام کلاته بر لزوم در اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه تأکید کرد و گفت: تبلیغ هنوز در اولویت حوزه قرار نگرفته و از آنجا که تبلیغ نیاز به آموزش دارد، تبلیغ باید جزو دروس اصلی حوزه قرار بگیرد.
با گذشت حدود 8 ماه از سخنرانی 21/4/1402 رهبرمعظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلای حوزه علمیه کشور و دستور مستقیم به حوزه علمیه برای در اولویت قرار دادن تبلیغ، شاهد حرکت چشمگیری در این زمینه نبودیم. به همین دلیل سراغ مسئولان تبلیغ حوزه و کارشناسان تبلیغی رفتیم تا زوایای مختلف مسئله تبلیغ را بررسی کنیم.
 
حجت الاسلام علی کلاته در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب پیرامون در اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه از عمل به این راهبرد توسط رهبری در دوران جوانی خبر داد و گفت: آقاجانمان فرمودند تبلیغ باید رسالت اصلی و بذات حوزه و طلاب باشد. خودشان در دوران جوانی بر اساس همین اصل حرکت می کردند و هرجایی که بودند و نیاز بود به تبلیغ می پرداختند و به گونه ای در تبلیغ تبحر داشتند که دانشجویان از شهر های دیگر برای استفاده از  منبر ایشان به محل تبلیغشان می آمدند.
 
وی فاصله نگاه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) به تبلیغ را نسبت به نگاه مسئولان تبلیغی کشور بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: حضرت اما فرمودند طلاب باید در مناسبت های تبلیغی نظیر انتخابات، درس ها را رها کنند و به روشنگری بپردازند. البته بعد از صبحت های رهبری نگاه مسئولان به تبلیغ عوض شد اما با آن چیزی که رهبری مدنظر دارند فاصله دارد.
 
 مدیر اداره ساماندهی گروه های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه اولین گام عملی شدن دستورات رهبر معظم انقلاب را تغییر نگاه به تبلیغ نزدیک تر کردن دیدگاه ها به تفکرات رهبری عنوان کرد و بیان داشت: در حوزه باید یک ساختار تبلیغی کارآمد ایجاد کند؛ ساختار امروز حوزه ما در راستای در اولویت قرار گرفتن تبلیغ نیست. البته مسئولان در حال تلاش هستند و برخی طرح های جدید ایجاد شده نظیر طرح نسیم رحمت و دیگر برنامه ها، اما هنوز با آنچه رهبری خواسته اند بسیار فاصله داریم.
 
حجت الاسلام کلاته یکی از اقدامات خوبی که امسال بعد از سخنرانی رهبری صورت گرفت را تعطیلی یک هفته ای حوزه به مناسبت اعزام مبلغ انقلاب اسلامی در دهه فجر دانست و این اقدام را مبارک و قابل تمجید خواند.
 
وی در ادامه در خصوص در اولویت بودن تبلیغ، خطاب به طلاب گفت: مسئولان باید وظیفه خودشان را در این زمینه انجام دهند؛ اما طلاب هم باید به عنوان اشخاصی که جزئی از حوزه علمیه هستند در این زمینه فعال باشند و نگاه خودشان به تبلیغ به طوری که کاری مستحب و حاشیه ای است عوض شود و به عنوان اصل رسالت به آن بنگرند. طلاب همانطور که به فکر درس و بحث هستند باید به فکر یادگیری تبلیغ نیز باشند و نباید منتظر بمانند همه چیز مهیا شود، باید به نوبه خود وظیفه خودشان را انجام دهند.
 
مدیر موسسه تبلیغی امیربیان یکی از آسیب های تبلیغ امروز را تدافعی و انفعالی بودن عنوان کرد و اظهار داشت: حضرت آقا می فرمایند تبلیغ باید تهاجمی باشد، حضرت امیر در توصیف پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «طبیب دوار بطبه» یعنی پیامبر فعالانه خودش سراغ مردم می رفت و امروز ما هم باید اینگونه باشیم.
 
وی تبلیغ چهره به چهره و شنونده فعال بودن را از جمله اثرگذارترین انواع تبلیغ عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: یکی از انواع تبلیغ که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد، شنونده فعال بودن است. حتما لازم نیست ما صحبت کنیم و منبر برویم. تبلیغ امروز باید گفت و گو محور باشد یعنی نصف زمان را مبلغ حرف بزند و نصف دیگر را مخاطبان  و در آخر جمع بندی کنیم.
 
 مدیر اداره ساماندهی گروه های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه بر لزوم در اصل قرار گرفتن تبلیغ در حوزه تأکید کرد و صراحتا گفت: تبلیغ هنوز در اولویت حوزه قرار نگرفته و از آنجا که تبلیغ نیاز به آموزش دارد، تبلیغ باید جز دروس اصلی حوزه قرار بگیرد و طلبه  از ابتدا در کنار آموختن ادبیات و احکام، کلاس های آموزش تبلیغ را بگذراند.
 
حجت الاسلام کلاته با اشاره به راهبرد رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل کانون عظیم تبلیغی، از عملی نشدن و ایجاد نشدن این کانون ابراز تأسف کرد و گفت: متولیان امر تبلیغ هنوز به جمع بندی مناسبی برای ایجاد این مرکز تبلیغی نرسیده اند. البته عرض شد که حوزه در زمینه در اولویت قرار گرفتن تبلیغ به حرکت در آمده و اقدامات خوبی هم صورت گرفته اما کافی نیست.
 
وی یکی از اقدامات خوب زیرساختی که با اهتمام آیت الله اعرافی شکل گرفت را تشکیل «شورای همت» خواند و توضیح داد: شورای هماهنگی معاونت های تبلیغ ارگان های متولی تبلیغ با اختصار «شورای همت» برای هماهنگی تبلیغی ایجاد شد و در 52 جلسه ای آیین نامه ای تنظیم شد و بر طبق آن در حال حرکت هستیم.
 
مدیر موسسه تبلیغی امیربیان در خصوص انتظار طلاب از مسئولان تبلیغی گفت: طلاب انتظار دارند مسئولان تبلیغی از سال آینده و ماه محرم زیرساخت های حداقلی برای اعزام آماده باشد و نشود یک متولی تبلیغ سه روز مانده به ایام تبلیغی فراخوان اعزام صادر کند.
 
حجت الاسلام کلاته در تبیین راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت حوزه علمیه برای تقویت تبلیغ در حوزه اظهار داشت: راهبرد بلند مدت این است که طلاب از بدو ورود دروس تبلیغ را بگذرانند و در کنار دیگر مبلغان به عنوان کارورزی به تبلیغ اعزام شود.
 
وی افزود: راهبرد دوم و کوتاه مدت برگزاری دوره های کوتاه مدت برای فعال کردن ظرفیت خفته حوزه است، نظیر طلابی که بعضی معمم و تحصیل کرده هستند اما توانایی تبلیغ ندارند. که بنده همینجا قول می دهم برای این موضوع طرحی بنویسم. همانند طرح ولایت که تابستان برای طلاب برگزار می شود، تابستان ها برای آموزش تبلیغ دوره آموزشی برای طلاب کل کشور برگزار شود.
ارسال نظرات