۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۵۶۸۰۵

حضور انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران با ۲۰۷ عنوان کتاب از رهبر انقلاب

حضور انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران با ۲۰۷ عنوان کتاب از رهبر انقلاب
انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با ۲۰۷ عنوان کتاب شامل ۴۰ اثر جدید و ۷۴ اثر تجدید چاپ شده در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با ۲۰۷ عنوان کتاب شامل ۴۰ اثر جدید و ۷۴ اثر تجدید چاپ شده در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

 از این تعداد، ۴۰ عنوان از کتاب‌هایی است که از اردیبهشت ۱۴۰۲ به بعد چاپ شده‌اند و ۱۴ عنوان برای نخستین‌بار در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

علی‌رغم همه‌ تلاش‌هایی که دشمنان حضرت علی‌(ع) برای جلوگیری از انتقال معارف علوی انجام دادند، باز هم بخشی از آن دریای عظیم معرفت، به ادوار بعدی تاریخ منتقل گردید. یکی از مهم‌ترین و بهترین منابع در این زمینه، کتاب شریف نهج‌البلاغه است که توسط سیدرضی، فقیه و ادیب بزرگ قرن پنجم، جمع‌آوری شده و از دیرزمان تاکنون، علما و متفکران شیعه و سنی، با درک عظمت این کتاب، به شرح و توضیح آن پرداخته‌اند. در عصر حاضر نیز با افزایش نیاز به معارف اجتماعی و سیاسی اسلام، اقبال دانشمندان و اساتید و جوانان به نهج‌البلاغه افزایش یافته و شروح متعددی نیز در قرن حاضر بر این کتاب نگاشته شده است. خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به نهج‌البلاغه افزایش یافت و مؤسسات مختلفی در محافل علمی حوزه و دانشگاه تشکیل و رشته‌ تحصیلی تخصصی نهج‌البلاغه در این دو حوزه علمی ایجاد شد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که از دوران جوانی با این کتاب ارزشمند انس داشته است، از دیرباز به شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های آن در محافل مختلف پرداخته‌اند که سلسله درس‌های نهج‌البلاغه در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ و 1359 و همچنین شرح فقراتی از نهج‌البلاغه در دیدارهای پس از آغاز دوران رهبری ایشان با هیأت دولت در ماه مبارک رمضان از این دست جلسات است. ایشان همواره بر اهمیت انس با کتاب شریف نهج‌البلاغه و تعمیق و گسترش معارف آن در جامعه تأکید کرده‌اند تا آن‌جا که در خلال یکی از جلسات شرح نهج‌البلاغه این گوهر ارزنده را به‌عنوان آیین‌نامه انقلاب اسلامی معرفی کرده‌اند. 

کتاب «گنجینه‌ بی‌پایان» مجلد جدیدی از مجموعه‌ چهار جلدی «شرح نهج‌البلاغه» است که در قالب 128 صفحه و در قطع رقعی، دربرگیرنده‌ 6 گفتار از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه در محافل مختلف است که طی آن‌ها به‌طور مختص به مسأله‌ شناخت و بررسی جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های نهج‌البلاغه می‌پردازد. سه عنوان دیگر این مجموعه، «منشور حکومت علوی»، «راه روشن مدیران» و «نبوت‌ها» را شامل می‌شود که پیش از این منتشر شده بودند و در حال حاضر با ویرایش، صفحه‌آرایی و طرح جلد جدید ارائه شده‌اند.

مقام معظم رهبری در کتاب «نبوت‌ها» به شرح خطبه اول نهج‌البلاغه در موضوع نبوت (سال 1359) در کتاب «منشور حکومت علوی» به شرح هفت خطبه نهج‌البلاغه (مشهد سال‌های 1352 - 1353) و در کتاب «راه روشن مدیران» به شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای ماه رمضان با هیأت دولت (سال‌های 1372 تا 1395) پرداخته است. جالب است بدانید که نوع مخاطب و زمانه تشکیل این جلسات باعث شده است که معظم‌له گزینش‌های خاصی از کتاب نهج‌البلاغه انجام دهند و از این حیث این مجموعه می‌تواند نصیحت‌نامه‌ای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام اسلامی باشد.

در ادامه کتاب «حدیث زندگی» از دیگر مجلداتی است که انتشارات انقلاب اسلامی در دست انتشار دارد. این مجموعه 6 جلدی که قرار است در نهایت در هفت جلد تکمیل شود، ارائه‌دهنده تمام احادیثی است که رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسات درس خارج فقه از سال ۶۹ تا ۹۵ تشریح کردند و قرار است برای نخستین‌بار مجموعه این احادیث منتشر ‌شود. همچنین سه جلد گزیده‌ احادیث «مکارم‌الاخلاق»، «النوادر» و «امالی الصدوق» به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای عناوین دیگر کتاب‌ است که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

از دیگر آثار انتشارات انقلاب اسلامی که برای نخستین‌بار در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1403 تهران عرضه می‌شود و به‌طور غیرمستقیم به بیانات و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارد، می‌توان به کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» اشاره کرد. این کتاب توسط حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی در ۸۳۲ صفحه و ۱۱ فصل در قطعی وزیری به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این اثر سعی کرده به واکاوی نظریه مقام معظم رهبری در موضوع علوم انسانی-اسلامی بپردازد.

ارسال نظرات