روایت دانشآموزانی که شبها خواب برگه امتحان میبینند!
وقتی برای تهیه گزارش از وضعیت امتحانات نهایی به سراغ تعدادی از دانشآموزان رفتیم، آنها میگفتند «ای کاش فقط در پایه دوازدهم امتحانات نهایی داشتیم، برگزاری امتحانات نهایی از پایه دهم تمام زندگی ما را تحت الشعاع استرس قرار میدهد».
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از خرداد امسال برگزار شد و قرار است تا سال 1405 سهم نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاهها به 60 درصد و سهم کنکور به 40 درصد برسد.در حالیکه مصوبه کنکوری به دنبال کاهش قدرت کنکور و استرس دانشآموزان برای ورود به دانشگاهها بود اما شواهد نشان میدهد نه تنها استرس دانشآموزان کمتر نشده است بلکه با اضافه شدن امتحانات نهایی به سه پایه دوره متوسطه دوم، دانشآموزان در حساس ترین بازه سنی یعنی دوران نوجوانی به مدت سه سال درگیر استرس امتحانات نهایی و کنکور میشوند.در این گزارش به سراغ دانشآموزان دبیرستانی رفتیم که از امسال درگیر امتحانات نهایی هستند و از آنها درباره تجربه امتحانات نهایی سؤال کردیم؛ اکثر دانشآموزانی که با آنها صحبت کردیم مخالف برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم هستند و موضوع جالب این است که معلمان نیز در این گزارش با این موضوع مخالف هستند و معتقدند، مسؤولان برای اینکه بتوانند دانشآموزان را برای پذیرش دانشگاهها از یکدیگر تفکیک کنند سطح سؤالات را دشوار طراحی میکنند و همین موضوع باعث تحمیل استرس بسیار به دانشآموزان در بازه زمانی یک ماهه امتحانات نهایی میشود.
هم اکنون پرسش اصلی از طراحان مصوبه کنکوری این است که در طراحی و اجرای این مصوبه موضوع سلامت روان دانشآموزان به عنوان نسل آینده کشور تا چه اندازه مورد توجه بوده است؟امیرتجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره تهدید سلامت روان دانشآموزان با سه ساله شدن امتحانات نهایی میگوید: با اجرایی شدن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش مکلف شد امتحانات پایههای دهم و یازدهم را همانند پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار کند و این موضوع باعث ایجاد اضطراب بین دانشآموزان و اعضای خانواده آنها شد.این در حالی است که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش در دستهبندی عوامل مخاطرهآمیز سلامت روان دانشآموزان، اضطراب رتبه یک را دارد و فقر، طلاق، اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی بهعنوان عوامل مخاطرهآمیز دیگر شناخته میشود.
ای کاش فقط در پایه دوازدهم امتحانات نهایی داشتیم
در ادامه روایت خبرنگار فارس از مراجعه به یکی از حوزههای امتحانات نهایی شهر تهران و گفت و گو با دانشآموزان را میخوانید.ساعت حوالی 9 صبح است و دانشآموزان پس از پایان امتحان در حال خروج از حوزه آزمون هستند.چند دانشآموز دایره وار دور هم ایستاده و در حال تحلیل سؤالات امتحان هستند به جمعشان که میروم، میگویند دانشآموز پایه یازدهم رشته انسانی مدرسه فرزانگان (استعداد درخشان) هستند.درباره وضعیت امتحانات نهایی و میزان رضایت از سؤالات طراحی شده هم میگویند: آسانترین امتحان مربوط به درس دین و زندگی بود اما سؤالات درس علوم و فنون ادبی بسیار دشوارتر از سطح کتاب درسی بود، سؤالات سایر امتحانات هم خوب بود.همگی به استرس بسیار امتحانات نهایی اشاره میکنند و میگویند ای کاش فقط در پایه دوازدهم امتحانات نهایی داشتیم، برگزاری امتحانات نهایی از پایه دهم تمام زندگی ما را تحت الشعاع استرس قرار میدهد حتی دانشآموزان باید از پایه نهم به فکر امتحانات نهایی باشند.وقتی از نظم و امکانات حوزه امتحانی از دانشآموزان سوال میکنم، میگویند: نظم حوزه و امکانات و فضای آن بسیار خوب است.
دانشآموزی دیگر از پایه یازدهم رشته تجربی مدرسهای غیردولتی با گلایه از دشواری بالای سؤالات امتحانات نهایی میگوید: سطح سؤالات طراحی شده برای برخی دروس تخصصی بالاتر از کتاب درسی است و دشوارترین امتحان هم مربوط به درس فیزیک بود. بعد از امتحانات دشوار دروس تخصصی وقتی به خانه میآیم، بسیار گریه میکنم و تمام ذهنم درگیر امتحانی است که خراب کردم و دیگر نمیتوانم برای درس بعدی تمرکز کنم، متاسفانه این وضعیت باعث شده تا والدینم درگیر استرس شوند به عنوان مثال پدرم بعد از امتحان فیزیک با مشاهده اشکهایم گفت؛ دیگر درس خواندن و کسب نمره خوب برایمان مهم نیست! انقدر درگیر استرس نباش.وی ادامه میدهد: چرا باید سه سال دوره متوسطه امتحانات نهایی داشته باشد حالا که این کار را انجام دادند حداقل با طراحی سؤالات دشوار و تحلیلی، استرس مضاعف به دانشآموزان و والدین تحمیل نکنند. استرس امتحانات نهایی از یک طرف و استرس مدرسه که تهدید کرده است اگر نمرات امتحانات نهایی پایین باشد ثبتنام را لغو میکند و باید به دنبال مدرسه جدید باشم، از طرف دیگر، آرامش روانم را به هم ریخته است.
شبها خواب برگه امتحان را میبینم!
دانشآموزی دیگر که در مقابل حوزه امتحان نهایی به همراه دوستش در حال گفتوگو بود، میگوید: پایه یازدهم رشته علوم انسانی از مدرسه دولتی عادی هستم. سطح سؤالات درس علوم و فنون ادبی بسیار دشوار بود یعنی حجم سؤالات بسیار زیاد و زمان اندک بود البته برای سایر امتحانات سؤالات خوب و در سطح متوسط بود. ای کاش امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم باشد و از پایه دهم تحت فشار روانی و استرس امتحانات نهایی نبودیم. بعد از اینکه امتحان علوم و فنون را خراب کردم تا به امروز ذهنم درگیر و حالم بد است و تمرکزم برای مطالعه دروس دیگر کاهش یافته است حتی شبها خواب برگه امتحان را میبینم!خانم باقری معلم دوره متوسطه دوم که به عنوان مراقب در حوزههای امتحانات نهایی حضور دارد، درباره وضعیت برگزاری امتحانات میگوید: امتحانات قدری با تأخیر آغاز میشود، در حالیکه امتحانات باید رأس ساعت 7.30 آغاز شود با تأخیر 10 دقیقهای همراه است چون کد مربوط به سؤالات ساعت 7.28 برای رئیس حوزه ارسال میشود و تا سؤالات تکثیر شود، قدری زمان میبرد.وی درباره سطح سؤالات امتحانات نهایی میگوید: «وقتی از دانشآموزان سؤال میپرسم برخی راضی و برخی ناراضی هستند اما برای درس شیمی و علوم و فنون ادبی بیشتر دانشآموزان میگفتند که سؤالات دشوار بود؛ یکی دیگر از مشکلات هم تعداد بالای برگه سؤالات است، چون سؤالات تک برگ چاپ میشود شاهد بودم در امتحان شیمی 5 برگه سؤال و سه برگه پاسخنامه (8 برگه) و در امتحان علوم و فنون ادبی، 7 برگه سؤال و 3 برگه پاسخنامه (10 برگه) دست دانشآموزان بود که جا به جایی همین برگهها برایشان دشوار است.
به عنوان مراقب شبها تا صبح نگران هستم که مبادا خواب بمانم
تأمین کاغذ امتحانات نهایی هم بر عهده مدیران مدارس قرار گرفته است و ادارات آموزش و پرورش، برگههای امتحانات نهایی را تأمین نمیکنند؛ از سوی دیگر حوزههای آزمون دهم و یازدهم یکجا است و هنگامی که آزمون پایه یازدهم به اتمام میرسد باید برگهها سریع توسط مراقبان جمعآوری و بسته شود و تا این فرآیند به اتمام نرسد نمیتوان امتحان بعدی را آغاز کرد، همین موضوع منجر به استرس مراقبان و مدیران حوزههای آزمون میشود».این معلم درباره اینکه آیا تأخیر در برگزاری امتحانات باعث تقلب نمیشود، عنوان میکند: دانشآموزان هنگام ورود به حوزههای امتحان با دستگاه سیگنال یاب بررسی میشوند و امکان تقلب دشوار است، اگر هم تصاویری از سؤالات در فضای مجازی منتشر میشود، دانشآموزان دیگر دسترسی ندارند.وی درباره استرس بالای دانشآموزان به دلیل برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم میگوید: دانشآموزان به شدت درگیر استرس هستند همچنین دغدغه زود رسیدن به حوزه آزمون را دارند چون تأکید میشود که دانشآموزان باید ساعت 6.30 در حوزه امتحان حضور یابند؛ بنده به عنوان مراقب شبها تا صبح نگران هستم که مبادا خواب بمانم حالا تصور کنید دانشآموزان چقدر استرس دارند.
در یکی از حوزههای آزمون استان تهران، دانشآموز با اندکی تأخیر رسیده بود که اجازه ورود ندادند و با 110 تماس گرفتد که برای صورت جلسه بیاید، تصور کنید حتی اگر بعد از آن اجازه ورود به حوزه را به دانشآموز بدهند با این همه استرس چگونه میتواند امتحان بدهد.با این وجود محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد که طراحی سؤالات امتحانات نهایی بر اساس کتابهای درسی است و معلمانی مانند معلم خود دانشآموزان، سؤالات را براساس خزانه سوالاتی که موجود است، طراحی میکنند.وی میگوید: قرار نیست سختگیری بی مورد برای دانشآموزان انجام دهیم و در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است، از او آزمون خواهیم گرفت و دانشآموزانی که به خوبی مطالعه کرده و دروس را یاد گرفتهاند، موفق می شوند بنابراین نباید مطالعه برای امتحانات نهایی را به شب امتحان موکول کنند.
منبع: فارس
ارسال نظرات