۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۶۰۲۹۸
اخبار انتخابات (۲۰)؛

دعوت مراجع تقلید و علما از مردم، برای حضور پرشور در انتخابات/ بازگشت پزشکیان به روحانی

دعوت مراجع تقلید و علما از مردم، برای حضور پرشور در انتخابات/ بازگشت پزشکیان به روحانی
حضور فعال عناصر وابسته به دولت تدبیر و امید در ستادهای پزشکیان و هم‌افزایی آن‌ها با رادیکال‌های جناح چپ حکایت از آن داشت که این بار پزشکیان رحم اجاره‌ای روحانی در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در حالی که فرصت تبلیغاتی نامزد‌ها ساعت ۸ صبح فردا ، یعنی ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای‌گیری به پایان می‌رسد، نامزدهای انتخاباتی با حضور میان هواداران خود در شهرهای مختلف به ارائه برنامه های انتخاباتی و نقد جریان رقیب پرداختند و از سوی دیگر گمانه زنی ها و فرضیه های جدی بر اجماع نامزدهای جبهه انقلاب در رسانه ها مطرح شده است.

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار نامزدهای انتخاباتی و تحلیلی بر نظرات جریان های سیاسی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید؛

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

دعوت آیات نوری همدانی، جوادی آملی، جنتی و موحد کرمانی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

حضرات آیات حسین نوری همدانی، جوادی آملی و همچنین آیت الله احمد جنتی و آیت الله موحد کرمانی در پیام ها و سخنان جداگانه ای بر اهمیت حضور پرشور و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رأی و انتخاب نامزد اصلح در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کردند.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

وزیر کشور گفت: تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری به مانند انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ۶۱ میلیون نفر است که امکان دارد چند ده هزار نفر به آن‌ها اضافه شود.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

انصراف جلیلی نزدیک‌‌ترین حالت به پیروزی را رقم می‌زند

روزنامه وطن امروز نوشت: مطابق بررسی‌های دقیق انجام‌شده در نظرسنجی‌های مختلف میان جلیلی و قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رای به سبد پزشکیان را دارد و در صورت انصراف قالیباف، ۴ برابر میزان انتقال رای جلیلی، رای به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود!

بر همین اساس در جلسات تعیین تکلیف برای ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب، نظر کارشناسی این است که انصراف آقای جلیلی کم‌ریسک‌ترین و نزدیک‌ترین حالت به پیروزی را رقم می‌زند.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

 رئیس ستاد انتخابات قاضی‌زاده هاشمی:

 ادامه مسیر پیشرفت کشور با اجماع بر یک گزینه محقق می‌شود

رئیس ستاد انتخابات قاضی‌زاده هاشمی در توییتی نوشت: هدف ما از حضور در عرصه انتخابات تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است.

این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد. در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

مرد آن است که از حرفش برگردد

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب یک ضرورت اسلامی و انقلابی است و نادیده گرفتن آن از سوی هرکه باشد، بی‌توجهی آشکار به این مبانی و اصول تلقی می‌شود. از این روی چنانچه برخی از نامزدها در جریان مناظره‌ها از باقی ماندن خود در عرصه خبر داده‌اند، نباید - خدای نخواسته- کناره‌گیری به نفع دیگری را بی‌توجهی به قول پیشین خود تلقی کنند چرا که انسان‌های متعهد تغییر نظر برای تامین نتیجه شایسته را اقدامی خداپسندانه و بایسته می‌دانند.

از حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه پرسیده بودند «‌آقا! این چه جمله‌ای است که می‌گویند، مرد آن است که از حرفش بر نگردد‌»؟! و امام راحل در جواب فرموده بودند؛ «‌اتفاقاً بر عکس است. مرد آن است که از حرفش برگردد. اگر مطلبی را که بیان کرده مطلب خلافی بوده یا مطلب درستی نبوده است، اگر از حرف خود برگردد، این مرد است‌».

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

یک برنامه تبلیغاتی جدید برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی

قرار است صداوسیما ۶ فرصت ۱۵ دقیقه‌ای در اختیار نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار دهد.

آخرین گفت‌وگوی نامزدها با مردم امروز از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ از شبکه یک پخش می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به عدم تحویل به‌موقع برنامه «با مردم» از طرف ستادهای نامزدهای انتخابات، امکان پخش این برنامه که قرار بود ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ امروز از شبکه یک پخش شود، فراهم نیست.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

مخالفت دولت عربستان با رای دادن حجاج ایرانی 

بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرد: علی‌رغم پیگیری مسئولان ایرانی برای رای دادن حجاج در شهرهای مکه و مدینه، دولت میزبان با برگزاری انتخابات ۸ تیر موافقت نکرد.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

حمایت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از نامزدی حجت الاسلام  پورمحمدی  

مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبریبا صدوری بیانیه ای حجت الاسلام پورمحمدی را به عنوان نامزد اصلح چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری معرفی و تصریح کرد:

ضمن احترام نسبت به همه کسانی که صادقانه برای افزایش مشارکت و آگاهی بخشیدن به جامعه اسلامی قدم در این عرصه خطیر نهادند و با حضور در مناظرات و بحث‌های ارائه شده به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک کردند، مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در خصوص معرفی کاندیدای اصلح، پس از برگزاری چندین جلسه بحث و گفتگو پیرامون نامزدهای محترم تایید شده از سوی شورای محترم نگهبان قانون اساسی، در جمع بندی نهایی با اکثریت قاطع آرا حضرت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی را به عنوان کانديدای اصلح در این دوره از انتخابات برگزید.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

چرا شیخ پرده‌نشین با پزشکیان عکس یادگاری گرفت؟

نزدیک به سه روز پس‌ازآنکه نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات در تلویزیون اعلام کرد که دولت سوم روحانی نبوده و می‌خواهد کابینه خودش را تشکیل بدهد، پزشکیان کنار حسن روحانی نشسته و با او اعلام بیعت کرد. البته بسیاری از ناظران سیاسی پیش‌ازاین گفته بودند که پزشکیان در آینده دولتی تشکیل خواهد داد که صحنه‌گردان اصلی آن اعضای دولت روحانی خواهند بود.

حضور فعال عناصر وابسته به دولت تدبیر و امید در ستادهای پزشکیان و هم‌افزایی آن‌ها با رادیکال‌های جناح چپ حکایت از آن داشت که این بار پزشکیان رحم اجاره‌ای روحانی در انتخابات است چیزی متفاوت از سال ۹۲ که آن زمان اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که دولت روحانی را در دست خواهند گرفت.

این در حالی است که حسن روحانی به تائید نظرسنجی‌ها «نامحبوب‌ترین» دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران نام‌گرفته است، روحانی در هنگام خداحافظی از پاستور درصد محبوبیتش زیر ۷ درصد بوده و اصلاح‌طلبان در وصفش نوشته بودند که چوب خشک از او بیشتر کارایی دارد.

پزشکیان نیز در ابتدا تلاش کرد خودش را از روحانی جدا کند جایی گفته بود که من دولت سوم روحانی نیستم و ربطی هم به دولت روحانی ندارم، اما همین جملات کافی بود تا روحانی از پشت پرده بیرون آمده تا نشان دهد بازی‌ساز در ستادهای پزشکیان نه خاتمی بلکه روحانی است.

از آخرین روز تبلیغات انتخابات تا عکس یادگاری پزشکیان با روحانی!

معنای خاص از فعال شدن دوباره روحانی

کنش‌های حسن روحانی و اعتدالیون نشان می‌دهد که روحانی و برخی مدیرانش معنا دهی به فضای سیاسی کشور را با طرح برخی مطالب از سویی و تعامل با افکار عمومی و بازخورد گیری آن را از جانب دیگر در دستور کار خود داشته‌اند. این گام‌ها را روحانی از اغتشاشات پاییزی سال ۱۴۰۱ برداشت.

روحانی در بحبوحه آشوب‌های آن سال و در نقطه‌ای میان سید محمد خاتمی (که اصلاحات درون قانون اساسی را پیشنهاد کرده بود) و میرحسین موسوی (که خواهان تأسیس مجلس مؤسسان تغییر قانون اساسی شده بود) بر ضرورت «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» تأکید کرده بود تا در فضای رادیکال اعتراضات سیگنال‌هایی دال بر لزوم برخی تغییرات در سیاست‌ها و راهبردهای نظام را بفرستد، آن سیگنال‌ها حالا در قالب انتخابات همگون‌شده است.

تعریف «اعتدال» به‌عنوان یک گفتمان موردپسند اکثریت جامعه، تلاش برای تعریف تبار برای گفتمان اعتدال و نیز تعریف گفتمان اعتدال به‌عنوان ناجی کشور در قالب ستادهای پزشکیان بخش مهمی از تلاش‌های روحانی برای بازگشت به صحنه به‌عنوان نیروی محرکه و تأثیرگذار است.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات