۰۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۶۱۷۶
تازه ای دیگر در بازار نشر؛

بصیرت از بطن دین تا باطن دنیا

خبرگزاری رسا ـ کتاب بصیرت از بطن دین تا باطن دنیا به همت دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ کتاب بصیرت از بطن دین تا باطن دنیا در صدد بررسی مفهوم بصیرت است. امروز در تب و تاب تحولات اجتماعی ـ سیاسی در انقلاب اسلامی کلمه بصیرت با بار معنایی مضاعفی وارد حوزه ادبیات سیاسی ما شده است که بیش از آنکه برون‌داد یک واقیعت اجتماعی باشد یک مفهوم دینی و درون متنی است که گزاره‌ها و پدیده های تاریخی متعددی نیز در دل خود نهان کرده است.

«مفهوم بصیرت» درنگاهی سطحی صرفا به باریک بینی، دقت اندیشی و ظریف خیالی اطلاق می شود اما وقتی در پس مفهوم ریشه های قرآنی و روایی آن بررسی می شود، مشاهده می کنیم که این مفهوم خاص حوزه سیاسی اندیشه شیعی ـ اسلامی است چون وقتی تحولات سیاسی صدر اسلام و سده آغازین را بررسی می کنیم، می بینیم پاشنه آشیل تمام تحولات و هزیمت جنبش‌های اجتماعی همین مفهوم به ظاهر ساده بوده است.

از همین رو در این کتاب به مباحثی چون تبار شناسی تاریخی بصیرت، ضرورت و اهمیت بصیرت، معنای اصطلاحی و واژه شناسی قرآنی این کلمه، مفهوم کاوی بصیرت در وحی و راه های کسب بصیرت،‌ ره آورد بصیرت و دشمن شناسی و نفاق شناسی پرداخته شده است.

در گزیده‌ای از عنوان «دشمن شناسی و نفاق شناسی» می خوانیم: «لازم است تمامی کسانی که به این انقلاب و ارزش‌های والای آن معتقدند، میزان آگاهی خود را از مسائل و مشکلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان در سطح مطلوبی بالا برند و از سوی دیگر توجه خاصی به مبحث دشمن شناسی داشته باشند، که دچار غفلت و بی بصیرتی نشوند؛ چرا که دشمنان این انقلاب و این آب و خاک، با تمام هوشیاری ودقت مسائل ایران و انقلاب را زیر نظر دارند و دائما به صورت علمی و هدفمند، توطئه ها و خدعه های فراوانی را بر ضد انقلاب طراحی کرده و به اجرا در می آوردند.»

دشمن شناسی در قرآن و روایات، ویژگی های جبهه نفاق، عوامل بصیرت زدا، بصیرت در عاشورا، بصیرت یاران امام عصر، وظایف اهل بصیرت، ضرورت بصیرت در برخورد با فتنه ها و بصیرت از نگاه بزرگان از دیگر موضوعات به چاپ رسیده در این کتاب است.

در بخشی از عنوان « بصیرت یاران امام عصر(عج)» آمده است: «جریان انتظار و مهدویت، حرکت در جهت هدایت و تکامل بشر، در سایه عبودیت حق تعالی است که، با آگاهی بخشیدن و بصیرت دادن به انسان، زمینه خروج از بن بست ها و بحران هایی را که بشر بدست خود آفریده را هموار می کند.»

موضوعات دیگری همچون بصیرت مقام معظم رهبری از نگاه امام، جنگ نرم و ضرورت بصیرت، بصیرت از دیدگاه شهید مطهری، تعریف جنگ نرم و جنگ رسانه ای در این نوشتار گنجانده شده است.

کتاب بصیرت از بطن دین تا باطن دنیا کاری در 246 صفحه در سال جاری از سوی دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شده است. /916/ن601/ع

ارسال نظرات