استانداردسازی در زمینه محتوا از طریق مکانیسمهای قانونی و اصلاح آئیننامهها و رویههای قبلی، رشد و جهش اقتصاد سینما آن هم پس از رکود و ورشکستگی سینماها در دورانکرونا، احیای ظرفیتهای تازه سینمایی در استانهای کشور، مسئلهمندسازی و ارتقای تراز جایگاه سینما و سینماگران در سپهر تحولات اجتماعی، ترمیم حقوق پایه هنرمندان در تعاریف سازمان تامین اجتماعی، تحولات و دستاوردهای ملموس در زمینه تکنولوژی پخش و اکران سینما مانند ایجاد سامانه شناسا و بهرهوری از سرور ملی و دهها دستاورد دیگر، دوره 1000 روزه سازمان سینمایی دولت سیزدهم را به یک دوره به یادماندنی تبدیل کردهاست.
در این میان اما، یکی از مهمترین و برجستهترین دستاوردهای سینمایی، ثبت رشد شاخص در حوزه توسعه زیرساخت سینمایی در سطح کشور بوده است. آمارهای توسعه در این بخش، رشد جهشی و عملکرد موفق مدیریت سینمایی در حوزه زیرساخت را نشان می دهد.
این ضریب پیشرفت و رشد از چند عامل اساسی ناشی شده است:
حرکت بر مدار عدالت فرهنگی که دغدغه کلان دولت سیزدهم بوده، در عرصه سینما بیش از سایر حوزههای فرهنگی به طور محسوس، به چشم آمده است.
روحیه و رویه جهادی رئیس سازمان سینمایی و حضور مستمر میدانی و سفرهای استانی از یکسو و درک درست از نیازهای ملموس جامعه در نقاط مختلف کشور و آگاهی به جایگاه تاثیرگذار سینما در جهان مدرن، توامان، باعث شد تا همت سازمان سینمایی و اهتمام مدیریت کلان سینما بیش از همه دولتها به طور خاص در زمینه « توسعه زیرساخت سینما و نهضت سالن سازی» متمرکز شود.
نکته مهم دیگر، رویکرد عدالتمحور سازمان سینمایی در این حوزه، کمک کرد تا کمیسیون های تخصصی سازمان و بازوی اجرایی رئیس سازمان سینمایی یعنی موسسه سینماشهر نیز، نقطهزنی و هدفگذاری دقیقی را به لحاظ جانمایی سینماها در شهرهای مختلف به نمایش بگذارد.
نگاهی به چشمانداز شهرها و مناطقی که طی این مدت صاحب سالن سینما شدهاند موید آن است که سازمان سینمایی در این دوره، ضمن جلب مشارکت بخشهای خصوصی و ارگانی و تهییج و تشویق دستگاههای اجرایی کشور، مهندسی مشخصی را از جهات «توزیع جغرافیایی در مناطق محروم و کم برخوردار» ذیل رویکرد عدالت فرهنگی محقق ساخته است.
شهرهای خلخال و گرمی در استان اردبیل، شهرهای سمیرم، فریدن، مبارکه، نجف آباد در استان اصفهان، شهر کرج در البرز، شهرهای بناب، تبریز، چارویماق و عجبشیر در آذربایجان شرقی، شهرهای ارومیه، بوکان در آذربایجان غربی، شهرهای رباط کریم و قرچک و محلات فاقد سینما در تهران، شهرهای مشهد، نیشابور، تربت جام و کاشمر در خراسان رضوی، شهر گرمه در خراسان شمالی، شهرهای آبادان، دزفول و مسجدسلیمان در استان خوزستان، شهرهای زابل و سراوان در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای آباده، زرقان، شیراز، لار و فسا در استان فارس، شهر قم در استان قم، شهر قروه در کردستان، شهرهای انار، بم و زرند در استان کرمان ، شهر کرمانشاه، شهرهای لیکک، سی سخت و بهمئی در کهکیلویه و بویراحمد، شهر خرم اباد در استان لرستان، شهر نوشهر در استان مازندران، شهر اراک در استان مرکزی، شهر یزد در استان یزد و شهرهای بندرعباس، میناب و جزیره کیش در استان هرمزگان، از جمله شهرهای است که در دولت سیزدهم یا برای نخستین بار صاحب سینما شدند یا به ظرفیت سالن هایی سینمایی آنها اضافه شده است.
این در حالی است که سینماهای بسیاری در ادامه نهضت سینماسازی و جریان توسعه سینما علاوه بر سینماهای افتتاح شده، در مسیر احداث و بازسازی قرار دارند که در آینده دور و نزدیک به چرخه سینماهای کشور افزوده می شوند.
مصوبه مهم «شورای عالی سینما» در زمینه توسعه زیرساخت یک راهبرد ماندگاری رقم خواهد زد تا همواره، شاهد توسعه پایدار صنعت سینماسازی در کشور باشیم؛ البته، این منوط به پایبندی دولتهای آینده به این نیاز ملی خواهد بود.
بر اساس مصوبه شورای عالی سینما، از محل منابع بودجه عمرانی سفرهای استانی رئیس جمهور شهرهای بالای50 هزار نفر جمعیت صاحب سالن سینما میشوند و از رهآورد سفرهای رئیسجمهور شهید، این مصوبه در چند استان از جمله فارس، کردستان، مازندران و … اجرایی شده است.
سینما فرهنگ شهر خلخال با 300 صندلی، سینما حافظ شهر گرمی در استان اردبیل با 256 صندلی، سینما سوره اصفهان با 250 صندلی، سینما فرهنگ شهر سمیرم با 134 صندلی، سینما فرهنگ فریدن با 300 صندلی، سینما فرهنگ مبارکه با 153 صندلی، سینما خارون شهر نجفآباد با 3 سالن و 256 صندلی، سینما لاله نجفآباد با 316 صندلی، سینما مهر گلدشت با 3 سالن و 232 صندلی، پردیس سینمایی الهیه البرز با 3 سالن و 167 صندلی، سینما فرهنگ بناب با 315 صندلی، پردیسمهر 29 بهمن تبریز با 10 سالن و 842 صندلی، سینما فرهنگ شهر عجبشیر با 260 صندلی، سینما سیمرغ بوکان با 499 صندلی، سینما آرین با 72 صندلی، پردیس سینمایی بام نیایش با با 5 سالن و 787 صندلی، پردیس سینمایی پرده طلایی با 9 سالن و 910 صندلی، پردیس سینمایی مرداس با 4 سالن و 297 صندلی، پردیس سینمایی زیما مال با 4 سالن و 338 صندلی، سینما اطلس مال با 12 سالن و 1056 صندلی، سینما آتامان با 193 صندلی، سینما بهاران با 400 صندلی، سینما جم سنتر با 85 صندلی، سینما رزمال با 7 سالن و 818 صندلی، سینما کوثر با 3 سالن و 282 صندلی، سینما یاس شرق با 160 صندلی، سینما فرهنگسرای انقلاب با 202 صندلی، سینما پرندمال با 4 سالن و 345 صندلی در رباط کریم، سینما شهر قرچک با 3 سالن و 324 صندلی، پردیس سینمایی پارک بازار مشهد با 8 سالن و 817 صندلی، پردیس مهر کوهسنگی با 9 سالن و 796 صندلی، سینما برفی مشهد با 6 سالن و 368 صندلی، سینما قدس در شهر تایباد با 200 صندلی، پردیس سینمایی مهدوی نیشابور با 4 سالن و 380 صندلی، سینما اندیشه گرمه با 163 صندلی، پردیس سینمایی کیهان شهر آبادان با 3 سالن و 468 صندلی، سینما مهر مادر دزفول با 5 سالن و 480 صندلی، سینما هلال مسجد سلیمان با 384 صندلی، سینما هامون زابل با 268 صندلی، سینما شستون سراوان با 270 صندلی، سینما مهر آباده با 450 صندلی، پردیس سینمایی زرقان با 2 سالن و 206 صندلی، پردیس سینمایی شیراز مال با 4 سالن و 237 صندلی، پردیس سینمایی یاس فسا با 328 صندلی، پردیس سینمایی نخل لارستان با 3 سالن و 223 صندلی، سینما هنر لارستان با 415 صندلی، پردیس سینمایی بازار شهر قم با 4 سالن و 527 صندلی، سینما کانون قم با 208 صندلی، سینما محراب قم با 180 صندلی، سینما فردوسی قروه در استان کردستان با 200 صندلی، سینما امین انار با 135 صندلی، سینما اطلس شهر بم با 416 صندلی، سینما ریحانشهر زرند با 223 صندلی، سینما پاز کرمانشاه با 45 صندلی، سینما امید شهر لیکک در استان کهکیلویه و بویر احمد با 184 صندلی، سینما کیور خرم آباد با 286 صندلی، پردیس سینمایی مهر نوشهر با 4 سالن و 170 صندلی، سینما ستارگان اراک با 826 صندلی، پردیس سینمایی بندرعباس مال با 3 سالن و 538 صندلی، پردیس سینمایی میکا در جزیره کیش با 3 سالن و 341 صندلی، سینما فرهنگ شهر میناب با 167 صندلی و پردیس سینمایی خلیج فارش یزد با 4 سالن و 475 صندلی.
امروز، میزان فروش سینماهایی که در دولت سیزدهم به چرخه اکران اضافه شدهاند از میزان کل فروش سینماها در بسیاری از سالهای دور و نزدیک بیشتر است، اضافه شدن بیش از 35 هزار صندلی به ناوگان نمایش کشور بویژه، در مناطق محروم و کمبرخوردار، لذت عدالت فرهنگی را قابل لمس کرده است و در گسترهای بحث میکنیم که دیگر، واژه، برنامه روی کاغذ و شعار صرف نیست و مردم در شهرهای که نام برده شده، ماهها است که به سینما میروند و همپای پایتختنشینان از محصولات روز سینمای کشور بهرهمند هستند. این مهم محقق نمیشد جز با نگاه درست در مدیریت کلان سینمایی و همت فعالان در موسسه سینماشهر.