۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۶۳۸۵۸
مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان:  

احیای فرهنگ مسجد محوری رویکرد کانون مساجد است  

احیای فرهنگ مسجد محوری رویکرد کانون مساجد است

 
چگنی نژاد با بیان اینکه احیای فرهنگ مسجد محوری و رونق مساجد مهم ترین رویکرد فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد است، گفت: فعالیت کانون ها با هدف تحقق مسجد طراز اسلامی و احیاء جایگاه حقیقی مساجد اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، محمد چگنی نژاد، ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با گرامیداشت 31 مرداد روز جهانی مساجد، گفت: مسجد محل تربیت، پرورش و رویش جوانان است و می تواند نقش خود را در جامعه اسلامی نشان دهد.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در احیای جایگاه و کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد نقش مهمی دارند، افزود: فعالیت های کانون های مساجد با هدف تحقق مسجد طراز اسلامی و احیاء جایگاه حقیقی مساجد اجرایی می شود.

وی به گستردگی کانون های فرهنگی هنری در مناطق شهری، روستایی و عشایری اشاره و عنوان کرد: تلاش می شود با بهره‌گیری از ظرفیت و توان شبکه کانون های مساجد برای ارائه خدمات فرهنگی هنری و اجتماعی به اقشار مختلف برنامه ریزی شود.

چگنی نژاد به فعالیت 500 کانون فرهنگی هنری مسجد و 37 کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان اشاره کرد و گفت: برنامه های قرآنی و دینی در صدر فعالیت کانون های مساجد قرار دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 110 کتابخانه مخزن دار و 59 کتابخانه باز به همت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در مساجد لرستان راه اندازی شده است، عنوان کرد: برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان از فعالیت های شاخص مساجد است.

چگنی نژاد با بیان اینکه در طول سال برنامه های مختلف آموزشی، روخوانی، روانخوانی در مساجد برگزار می شود، افزود: جشنواره قرآنی مدهامتان از برنامه های شاخص کانون های مساجد در حوزه قرآنی است که هر ساله در سه بخش شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود.

مدیر ستاد کانون های مساجد استان لرستان اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت را از دیگر برنامه های محوری کانون های فرهنگی هنری مساجد خواند و بیان کرد: هر سال با آغاز فصل اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، طرح غنی سازی اوقات فراغت با محوریت کانون های فرهنگی هنری در مساجد اجرایی می شود.

چگنی نژاد بیان کرد: کلاس‌های آموزشی، مهارتی، اعتقادی، برنامه‌های تفریحی، مسابقه و فعالیت‌های اجتماعی در قالب طرح اوقات فراغت کانون‌های مسجد کشور برگزار می‌شود.

وی اجرای طرح مواسات و همدلی را از دیگر برنامه های محوری کانون های مساجد خواند و بیان کرد: جهت اجرای طرح مواسات و همدلی به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد بانک اطلاعاتی از نیازمندان مناطق محروم و محلات مختلف شهری و روستایی تدوین شده است.

چگنی نژاد ادامه داد: در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی با همکاری مردم و خیرین از نیازمندان حمایت می شود.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان افزود: همچنین با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) قم و برنامه تلویزیونی سمت خدا در مناسبت های مختلف گوشت گرم بین نیازمندان توزیع می شود.

وی بیان کرد: امسال در قالب طرح قربانی بالغ بر 2 و نیم تن گوشت گرم با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان بین نیازمندان توزیع شده است.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان با اشاره اجرای طرح کادر سازی، اظهار کرد: در این راستا کادرسازی تشکیلاتی نوجوانان در مساجد آغاز شده است.

 چگنی نژاد افزود: در این طرح اعضای نوجوانان در کانون‌های فرهنگی و هنری علاوه بر فراگیری موضوعات اخلاقی و اعتقادی در امر نقش‌آفرینی اجتماعی نیز فعال می‌شوند که این برنامه متناسب با هر کانون متفاوت است.

وی ادامه داد: طرح کادر نوجوان با هدف تمرکز ویژه مجموعه کانون‌ها بر جوان سازی فعالیت‌ها اجرایی شده است.

چگنی نژاد تمرکز برتربیت محوری را برنامه شاخص کانون های مساجد استان لرستان خواند و ادامه داد: این رویکرد مهم با هدف تأثیرگذاری در فضای فرهنگی کشورپی گیری می شود.

 وی با اشاره به اهمیت تربیت عناصر ایمانی و متعهد برای آینده انقلاب و نظام مقدس اسلامی، خاطرنشان کرد: در این راستا بخش مهم از فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد بر تربیت محوری متمرکز شده است.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان اظهار کرد: در این راستا 37 کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران با هدف تقویت فعالیت های تربیت محور مساجد در استان لرستان راه اندازی شده است.

چگنی نژاد طرح تجهیز کانونهای مساجد را از دیگر برنامه های محوری ستاد کانون های مساجد خواند و ادامه داد: هر ساله بخشی از کانون های فرهنگی هنری مساجد و کتابخانه های مساجد تجهیز می شوند.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات