۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۶۴۱۴۵

درد دل هایی از جنس دارو

درد دل هایی از جنس دارو
از تامین داروی زائران مشهد تا بدهی یک همتی بیمه ها به داروخانه ها، از مشکل تهیه و تامین دارو تا چک های برگشتی تا دخالت ارگان های خارج از نظام سلامت در امر دارو، درد دل های رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بود که به مناسبت روز داروساز مطرح شد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، علی جعفری‌نژاد، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی به مناسبت روز داروسازی بیان داشت: مشکل همیشگی و پایدار ما در خصوص سازمان‌های بیمه‌گر و عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها است که مدت زمان زیادی از آن گذشته و به تعهدات خود عمل نکردند.

وی افزود: بعد از اجرا شدن طرح دارویار تعداد زیادی از اقلام دارویی و افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، همین‌طور سقف تعهدات بیمه نیز بالا رفت به طوری که اگر در گذشته بیماری ۳۰ درصد مبلغ نسخه و ۷۰ درصد را سازمان بیمه پرداخت می‌کرد، این به ۱۰ و ۹۰ درصد تبدیل شد.

جعفری‌نژاد ادامه داد: با توجه به این اتفاق میزان مطالبات داروخانه‌ها از سازمان بیمه افزایش پیدا کرد و در حال حاضر داروخانه‌های استان بالغ ‌بر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات معوق دارند که پرداخت نشده است.

 وی افزود: از بعد اجرایی شدن طرح دارویار، پرداخت‌های بیمه‌ها به دو شکل صورت می‌گرفت، ابتدا یک مبلغی را سازمان بیمه به‌عنوان سهم سازمان پرداخت می‌کند و الباقی تحت عنوان سهم ارز به داروخانه پرداخت می‌شود که سازمان‌های بیمه‌گر عدد را بر عهده سازمان برنامه و ‌بودجه یا هدفمندی یارانه قرار دادند در حالی که داروخانه‌ها هیچ تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه یا هدفمندی یارانه‌ها ندارند.

وی گفت: طرف حساب داروخانه سازمان بیمه‌گر هستند، اما از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و آن را برعهده سازمان قرار می‌دهند و سازمان هیچ پاسخگویی ندارد چون هیچگونه قراردادی نداریم.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان داشت: این دوگانگی به‌وجود آمده باعث شده است که هیچ‌کس پاسخگو نباشد و شرایط به گونه‌ای شده که متاسفانه سهم ارزی که باید سازمان هدفمندی پرداخت کند، از ابتدای سال ۱۴۰۳ پرداخت نشده و عدد سنگینی است که داروخانه‌ها را دچار مشکل جدی کرده است.

وی افزود: داروخانه یک موسسه خدماتی است که باید اقتصاد آن بچرخد تا بتواند به بیمه‌شده خدمات دهد، هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند به این صورت سرپا بماند که دارو بگیرد و بعد ۴ الی ۵ ماه پول از بیمه پرداخت شود.

مشکل داروخانه‌ها در تهیه و تأمین دارو

جعفری‌نژاد گفت: داروخانه‌ها اکنون در تهیه و تأمین دارو مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند، در آینده این مشکلات به بیمه‌شده‌ها و مردم منتقل می‌شود.

 وی افزود: مطالبه ما از دولت این است که متولی پرداخت سازمان بیمه‌گر مشخص شود و این سازمان‌ها تصدی‌گری را برعهده گیرند، پرداخت از سوی سازمان بیمه‌گر به داروخانه‌ها انجام شود.

 جعفری‌نژاد گفت: اعداد پرداخت شده به داروخانه با اعداد مورد مطالبه همخوانی ندارد. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی به ازای هر یک روز تأخیر در اعلام لیست بیمه پرسنل، هزینه دریافت می‌کند ولی از طرف دیگر که باید پاسخگو باشد، نه تنها تأخیر بلکه اصل مبلغ هم با تأخیر زیاد پرداخت می‌کند.

وی افزود: ما اعلام کردیم اگر موضوع حل نشود، ناچاریم نسخ بیمه‌شدگان را به صورت آزاد پذیرش کنیم به این طریق که  مبلغ کل دارو را  از بیمه‌شده بگیریم و فرد را به سازمان بیمه ارجاع می‌دهیم که  امیدواریم مجبور نشویم به این سمت‌وسو برویم.

جعفری‌نژاد گفت: سال گذشته همین اتفاق درخصوص شیرخشک افتاد و متاسفأنه عمل نشد، خواسته ما از مسئولان ارشد نظام سلامت این بود که یارانه شیرخشک مستقیم به حساب سرپرست خانوار پرداخت شود. این اتفاق رخ نداد و بر دوش داروخانه قرار دادند که داروخانه شیرخشک را با قیمت قبلی ارائه دهد و مابه‌التفاوت را از طریق سازمان بیمه سلامت به داروخانه پرداخت کنند که متاسفانه این اتفاق نیز رخ نداد.

مطالبه سرمایه یا خدمات

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان داشت: داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک دچار مشکل هستند و نمی‌توانند تامین کنند، متضرر این امر مردم و مراجعه‌کنندگان هستند. داروخانه‌ها اکنون از جیب خود برای رفع مشکلات مردم هزینه می‌کنند.‌ مطالبات پرستاران بابت خدماتی است که ارائه داده‌اند ولی مطالباتی که ما داریم نه تنها بابت خدماتی است که ارائه دادیم، بلکه برای هزینه و سرمایه‌گذاری هم که انجام دادیم هست. به این معنا که همکار داروساز ما با هزینه خود دارویی تهیه کرده و در اختیار بیمه‌شده قرار داده است و اکنون برای دریافت مبلغ باید دنبال سازمان بیمه‌گر باشد که آیا جواب بدهند یا خیر!

وی تأکید کرد: ما نه تنها مطالبه خدمات، بلکه مطالبه سرمایه خود را داریم. خدمات به مردم ارائه می‌دهیم و پاسخی از مسئولین و دولت دریافت نمی‌کنیم. در آینده اگر چاره‌اندیشی نشود، متاسفانه به سمت نسخه آزاد پیچیدن پیش می‌رویم.

 انتظارات از دولت جدید

جعفری‌نژاد با ابراز گلایه از دخالت ارگان‌های مختلف در حوزه داروسازی و داروخانه‌ها گفت: از دیگر مشکلات ما دخالت ارگان‌هایی است که مسئولیتی در نظام سلامت ندارند. در دولت گذشته متأسفانه وزارت صمت، ارتباطات و برخی ارگان‌ها مانند شورای رقابت در بحث داروخانه‌ها ورود کردند و نظام سلامت را مورد هجمه قرار دادند، برای اینکه پلتفرم‌ها را وارد بازار دارویی کشور کنند.

وی ادامه داد: آن زمان ما اعتراض خود را بیان کردیم و از دولت جدید انتظار داریم تا جلوی دخالت را بگیرد، موضوعات سلامت به متولی آن سپرده و درخواست شود هر برنامه‌ای که قرار است اجرا شود، از طریق وزارت بهداشت برنامه‌ریزی صورت گیرد.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی ضمن گلایه از شهرداری مشهد گفت: طبق قانون داروخانه موسسه پزشکی است و مانند مطب نیاز به تجاری بودن ندارد، اما شهرداری مشهد اعلام کرده است که داروخانه باید حق تجاری پرداخت کند. شهرداری مشهد معتقد است داروخانه جزو هرم پزشکی نیست و به تعداد زیادی از داروخانه‌ها اخطاریه پلمب داده است. در شرایطی که ما خدمات ارائه می‌دهیم، بیمه پول پرداخت نمی‌کند و برای تأمین دارو دردسر داریم، اما ارگان دیگری اخطار پلمب بدهد.

خودتحریمی

جعفری‌نژاد با اشاره به قانون تعزیرات حکومتی جهت مجوز ارائه محصولات بهداشتی گفت: ماده ۲۱ و ۲۲ قانون تعزیرات حکومتی، به داروخانه اجازه داده است محصولات آرایشی بهداشتی و مکملات دارویی را ارائه دهد.

وی افزود: یک چرخه‌ اقتصادی وجود دارد. دولت پول بیمه نمی‌دهد، بیمه پول داروخانه نمی‌دهد و داروخانه به شرکت پخش بدهی معوق دارد، شرکت‌ پخش باید به تأمین‌کننده هزینه دهد تا دارو تامین شود و ما دچار خودتحریمی هستیم. ما به تعداد کافی و بیشتر از نیاز داروخانه داریم، دسترسی مردم به داروخانه راحت شده است، این موضوع که دارو نیست ربط به داروخانه ندارد.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان داشت: همه‌ ارگان‌ها در حال دخالت در حوزه ما هستند. ۸۰ تا ۹۰ درصد داروسازها جذب داروخانه می‌شوند. در عرض ۲الی ۳ سال گذشته کلی داروخانه تاسیس شده که نیاز به دارو دارد. سازمان‌های وزارت بهداشت برای این امر کفایت می‌کند.

 جعفری‌نژاد گفت: ۱۵ داروخانه خاص در مشهد هست که نسخه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دارد ولی ۲۰ الی ۵۰ هزارتومان از بیمار می‌گیرند. ما کار بیمه‌شده را راه می‌اندازیم. در بحث شیرخشک با دولت مشکل داریم، برای اینکه  شیرخشک را برای مردم گران نکند، از داروخانه هزینه گرفت و پول داروخانه را پرداخت نکرد. اجازه تجمع نداریم، داروساز و داروخانه چک‌هایشان برگشت می‌خورد. بانک رفاه برای تامین اجتماعی هست ولی وام نمی‌دهد، حداقل سپرده ما را به عنوان ضمانت قبول کند. ما از دولت طلبکار هستیم، به ما بگویید چه کنیم؟

وی افزود: هنگامی‌که تخصیص بی‌رویه شود، مدیریت داروخانه را از مسئولیت فنی داروخانه جدا کنیم و غیر داروساز، اقدام به تأسیس داروخانه می‌کند، در نهایت چون اقتصاد حرف اول را می‌زند، داروخانه به سمت القای مصرف با فروش مکمل و... می‌رود.

جعفری‌نژاد ادامه داد: از سال ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۰ در  آیین‌نامه تاسیس داروخانه، جداول امتیازبندی و سطح‌بندی خدمات را داشتیم. در سال ۱۴۰۰ با توجه به دخالت‌هایی از سمت شورای رقابت و برخی کمیسیون‌ها مانند اصل ۹۰ مجلس، جدول از آیین‌نامه تأسیس حذف شد، وقتی جدول حذف شد گفتند غیر داروساز می‌تواند داروخانه تاسیس کند و القای مصرف رخ داد.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی پیرامون شیر خشک بیان داشت: کماکان شیرخشک نسبت به کشورهای اطراف ما دچار ارزانی است، تا هنگامی که اختلاف وجود دارد کاری نمی‌شود کرد در حالی که دولت آمار زنان باردار و افرادی که زایمان کرده را دارد. در ماه تعداد مشخص شیرخشک به خانواده دهیم ولی با قیمت آزاد حساب کنیم.

وی گفت: در سال ۳۵ میلیون زائر داریم که از سهمیه مجاورین استفاده می‌کنند، در حالی که سهمیه استان خراسان تغییری نکرده است. ما به عنوان مجاور و کسی که در استان زندگی می‌کنیم، دولت باید برای زوار خارجی سهمیه جداگانه قرار دهد. ما حاشیه مرزیم و زائر داریم، با وسعت و جمعیت زیاد روبه‌رو هستیم و این باعث شده برخی داروها فقط در استان خراسان رضوی کمبود پیدا کند.

چک‌های برگشتی  داروخانه‌ها

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان داشت: قراردادی با سازمان برنامه و بودجه جهت مطالبات وجود ندارد. مبلغ نسخ بیمه به‌عنوان سهم ارز سازمان برنامه و بودجه پرداخت و مبلغ اندک را بیمه به‌عنوان سهم سازمان پرداخت می‌کند؛ آنچه در قالب سهم ارز است از ابتدای سال ۱۴۰۳ پرداخت نشده است.

جوی افزود: دارو مورد رقابتی نیست و ربطی به شورای رقابت ندارد. ضوابط قیمت گذاری توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود. بیمه موظف است به محض اینکه تغییر قیمت در سایت غذا و دارو ایجاد شود آن را اعمال کند. لذا ممکن است جعبه‌ای از یک محصول از قبل باشد و قیمت قبل را داشته باشد.

وی گفت: دیجی‌کالا دارویی که حق فروش ندارد را با قیمت‌های اختیاری می‌فروشد. داروهایی که در بازار آزاد فروخته می‌شود مورد اعتراض ما است. نظارت‌هایی که در داروخانه است بر روی هیچ صنفی نیست چون داروی تولیدی از مبدأ تولید، توزیع، عرضه و مصرف از زمان تولید تا وقتی به مصرف‌کننده می‌رسد، خط آن مشخص است.

 جعفری‌نژاد گفت: دارویی که غیر این مسیر را طی کند، قاچاق است و باید پیگیری شود، ولی نه از سمت شورای رقابت و صمت بلکه متولی برخورد مانند نیروی انتظامی و مبارزه با کالاهای قاچاق باید با آن برخورد کنند، نه اینکه دستگاه دیگر قوانین وضع کند، اگر مسیر کنترل را تقویت کنیم، سلامت مردم تامین می‌شود بنابراین مسیر کنترلی و نظارت باید تقویت شود.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر داروخانه های ما قادر نیستند که بتوانند خدمات درستی به بیمه‌شده ارائه دهد، با توجه به بدعهدی سازمان بیمه‌گر  خدماتی که در گذشته داشتیم را نمی‌توانیم ادامه دهیم و مسئولین باید فکر جدی کنند.

وی افزود: دولت به تازگی نشسته و باید به وزیر جدید فرصت  بدهیم که برای این مشکل چاره‌اندیشی انجام دهند و ممکن است از دست ما به عنوان انجمن داروسازان خارج شود. باید یارانه به حساب سپرده خانوار واریز می‌شد ولی متاسفانه راه جور دیگر پیش رفت.

جعفری‌نژاد پیرامون عدم قرارداد داروخانه با شرکت‌های بیمه‌گر گفت: اگر داروخانه قرار داد نبندد و شیرخشک نگیرد حتما با آن برخورد می‌شود و توقیف می‌شود. در صورتی که قانون در مجلس داریم، تناقضاتی برای ما به وجود آمده است.

وی افزود: شرکت‌های دولتی تا ۲ سال پول داروخانه را نمی‌دهد. اگر اولین چک داروخانه خصوصی برگشت خورد، شرکت به آن دارو نمی‌دهد. دولت در مشهد بابت داروخانه‌ها خلاف می‌کند. از دست داروخانه دولتی به امان رسیدیم. مسیر عرضه داروهای خاص در سازمان غذا دارو، در داروخانه‌های خصوصی شفاف و در داروخانه‌های دولتی غیرشفاف است. چک‌های برگشتی چهارماه اول سال جاری  داروخانه‌های کشور دو برابر کل چک‌های برگشتی سال ۱۴۰۲ بوده است/933/

جواد رستمی
ارسال نظرات