۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۶۴۱۸۴
قائم پناه:

سخنگوی دولت بزودی انتخاب می‌شود/ نشست خبری؛ شاید هفته آینده

سخنگوی دولت بزودی انتخاب می‌شود/ نشست خبری؛ شاید هفته آینده
معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: فکر می‌کنم ان‌شاءالله در اولین جلسه هیئت دولت که روز چهارشنبه است سخنگوی توانمندی را هیئت دولت به تصویب برساند و معرفی خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگویی درخصوص برنامه‌های دولت چهاردهم عنوان کرد: از مجلس شورای اسلامی برای حمایت تمام قد از اعضای کابینه که قدم مثبتی در جهت وفاق ملی بود قدردانی می‌کنیم. دولت چهاردهم دولت وفاق ملی نام گرفته، در واقع وفاق و توافق که در مقابلش تعارض و عدم سازش و اختلاف است.

وی افزود: همان‌طور که آقای پزشکیان بار‌ها در مناظرات و در سخنرانی‌های مختلف تأکید داشتند که یک‌گروه و یک‌دسته نمی‌تواند کشور را اداره کند و با دعوا نمی‌شود مملکت را اداره کرد، وفاق بر این مبنا بود که باهم سازگار باشیم و وقتی در جایی منازعه و دعوا هست، توافق می‌کنیم. این توافق به این معناست که همه بر سر اصولی مشترک و اصولی سازگار با اهداف خودمان توافق می‌کنیم که کشور را چگونه اداره کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چهل و پنج سال است که از انقلاب می‌گذرد، ما معتقدیم جایگاه ایران، جایگاهی باید بالاتر و والاتر از این جایی که هست باید باشد. جایگاه ایران عزیز ما باید بیش از اینها باشد و مردم ما باید بهتر از این زندگی کنند. برای رسیدن به این هدف باید حول یک محور و هدفی ما سازش کنیم، توافق کنیم با هم‌دیگر، چه سازشی بهتر و والاتر از چشم‌ اندازی که مقام معظم رهبری در 20 سال پیش ترسیم کردند.

قائم‌پناه اظهار داشت: وقتی که در چشم‌انداز ما ایران را کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل می‌دانیم، چه ارزشی بالاتر از این که کشورمان را در جایگاه خودش قرار دهیم؟ مردم ایران حق‌شان بیش از این است، با ثروت و موقعیت خاص ژئوپلتیک، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی که ما داریم می‌توانیم محل تبادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه باشیم؛ پس چرا در زندگی مردم‌مان سختی باشد؟

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بر مشکلات فائق بیاییم و به آن چشم‌انداز و نگاهی که مقام معظم رهبری داشته و می‌خواهند ایران را با عظمت کند، ایران را بر اساس هویت تاریخی و دینی‌مان بسازیم، لازمه‌اش این است که برای این به توافق برسیم، به توافق بر این مبنا، برای ساخت ایرانی پیشرفته آزاد و مردمی که دغدغه‌ای نداشته باشند و با رفاه زندگی کنند، توافق ما بر سر این است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره اعضای دولت چهاردهم عنوان کرد: طیف‌های مختلفی در کابینه حضور دارند؛ حتی فردی که در دور اول به دکتر پزشکیان رأی نداده، در کابینه حضور دارد. ما کابینه را بر مبنای این انتخاب کردیم که از همه جریان‌ها و نحله‌های فکری که در کشور وجود دارد بتوانیم بر اساس قوانین و شرایط موجود کشور انتخاب کنیم. این طیف مختلف در کابینه ما مظهر وفاق بود. بالاتر از آن؛ در مجلس بر اساس وفاق و هماهنگی و تعامل سازنده، کابینه رأی آورد، در حالی که و خوشبختانه مجلس هم پاسخ مثبتی داد. چراکه خیلی در دوره‌های گذشته، کابینه را در دور اول کافی نمی‌دیدیم، ولی این دور کامل شد.

قائم‌پناه اضافه کرد: علیرغم اینکه طیف‌های مختلفی وجود داشت ولی در کل برآیندش، برآیند توافق‌سازی بود؛ یعنی ما بر این باوریم یک‌گروه و یک‌دسته نمی‌تواند مملکت را اداره کند؛ بنابراین بر همین مبنا کابینه را شکل دادیم و از زنان و از گروه‌های مختلف استفاده کردیم. حتی دکتر پزشکیان از رقبای خود درخواست کرد اگر پیشنهادی دارند، پیشنهاد دهند؛ لذا دست برادری، همراهی، توافق و توافق‌سازی برای همه دراز شد و به این کابینه رسیدیم.

وی گفت: در انتخاب مدیران میانی و در سطح استانداران هم تلاش باید کنیم بر اساس شاخص‌های همان طور دکتر پزشکیان بار‌ها گفتند؛ شاخص تعیین کنیم که چه کسی توانایی دارد، کارآمد است، شایستگی دارد، دانش دارد، تجربه دارد؛ بر سر کار بیاوریم. فارغ از جنسیت، قومیت، سن و موقعیت فکری‌اش، بنابراین باید مردم منتظر این باشند، کسی فکر نکند که باید حتماً از جناح در دولت دکتر پزشکیان فقط یک جناح حضور داشته باشد. توقع این باشد، کسانی که می‌خواهند برای ایران کاری کند، در چارچوب برنامه، سیاست‌های کلی، برنامه هفتم و با نگاه و موافقت با رویکرد آقای پزشکیان، در کابینه جای خواهد داشت.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: وزرا در انتخاب مدیران خود که با هماهنگی و رویکردی که دکتر پزشکیان گفتند حتماً از افراد جوان‌تر و زنان استفاده شود و بنده به‌عنوان معاون اجرایی پیگیر این دستور ریاست محترم جمهور هستم.

قائم‌پناه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در تغییرات و در انتخاب مدیران، ضرب‌الاجل زمانی قائل هستید؟، خاطر نشان کرد: نخیر، اتفاقاً خبری هم از من نقل کردند که استانداران تا آخر شهریورماه منصوب می‌شوند که تکذیب می‌شود. نمی‌دانم این خبر از کجا ساخته و پرداخته می‌شود؛ بیشتر گمانه‌زنی است. آقای مؤمنی باید معاونانش را انتخاب کند، با هماهنگی هیأت دولت حتماً استانداران شایسته، کارآمد و توانمند را ان‌شاءالله به هیأت دولت با صبوری و با دقت ان‌شاءالله انتخاب می‌کنند که بتوانیم به برنامه‌های آقای پزشکیان جامه عمل بپوشانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام انتخاب شورای‌اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت بیان کرد: فکر می‌کنم ان‌شاالله در اولین جلسه هیئت دولت که روز چهارشنبه است سخنگوی توانمندی را هیئت دولت به تصویب برساند و معرفی خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درخصوص زمان احتمالی نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌ها نیز عنوان کرد: ایشان بیشتر درگیر تشکیل کابینه بودند و احتمالاً در هفته آینده، شاید یک نشست خبری شکل بگیرد که البته تصمیم با خودشان است، زمانش هر موقعی است که صلاح بدانند.

قائم‌پناه درخصوص نحوه ارزیابی عملکرد مدیران و اعضای دولت خاطرنشان کرد: ما کارکنان دولت از وزیر تا آخرین رده‌ای که با مردم در ارتباط هستند اول باید باور داشته باشند که مردم ارباب ما هستند. از همه کارکنان دولت می‌خواهم این رویکرد را در جامعه به منصه ظهور برسانند که مردم ارباب ما هستند و در مقابل مردم تکریم و احترام کنیم. حتی اگر درخواست غیرقانونی دارند به مردم بگوییم که عذر می‌خواهم نمی‌توانم کمکتان کنم.

وی درباره برنامه‌ریزی دولت برای انجام سفرهای استانی گفت: در این‌باره فعلاً به جمع‌بندی نرسیدیم؛ برنامه‌ی دولت، برنامه هفتم توسعه است و مشخص است که چه پروژه‌هایی برای استان‌ها مشخص شده. اینکه هیئت دولت را به استان‌ها ببریم یا نه، هنوز به این جمع‌بندی نرسیدیم؛ شاید رویکرد جدیدی را برای پیگیری داشته باشیم. دنیای امروز دنیای دیجیتالی است؛ دنیایی است که می‌شود از راه دور کنترل کرد ولی حتماً ریاست محترم جمهور با مردم صحبت خواهند کرد و به دیدار مردم خواهند رفت؛ اما شاید شیوه‌ای که در گذشته بوده آن‌طور نباشد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در کشور هزاران پروژه ناتمام داریم و از طرف دیگر هم محدودیت منابع داریم؛ اگر قرار باشد پروژه‌های جدید، مصوبه جدید در استان‌ها داشته باشند، شاید پروژه‌های قبلی اجرا نشود. باید اول پروژه‌های نیمه‌کاره را به سرانجام برسانیم و بعد سراغ پروژه‌های جدید برویم.

قائم‌پناه گفت: مصوبات دولت‌های قبلی تا جایی که امکان باشد و از نظر اقتصادی و برنامه‌ریزی توجیه داشته باشد، بلاشک تعهدات دولت را اجرا می‌کنیم. این حق مردم است، حق مردم بر گردن دولت است که تعهدات دولت قبل را تمام و کمال انجام بدهیم. باید برای فائق آمدن بر مشکلات کشور ثروتمند شویم؛ باید تولید ثروت شود توسط مردم، تا کی می‌خواهیم مردم را با یارانه، با کمک‌هایی که از کمیته امداد و سازمان بهزیستی جلو ببریم؟ مردم باید با عزت خودشان سیاست‌های دولت بر اساس چشم انداز، بر اساس سیاست‌های کلی و برنامه هفتم باید خودشان آن قدر توانایی داشته باشند که تولید ثروت کنند و نیازی به کمک دولت نداشته باشند که با عزت زندگی کنند. مردم نباید دنبال این باشند که یارانه‌ای از دولت بگیرند که البته یارانه حتماً هم ادامه پیدا خواهد داشت.شأن ملت ایران بالاتر از اینها است، همه جوانان، زنان و مردان این سرزمین باید با حرّیت و آزادگی زندگی کنند و دست نیاز برای هیچ‌کس دراز نکنند.

وی افزود: دولت باید بتواند به سه وظیفه اصلی خود برسد، وظیفه دولت ایجاد امنیت، آموزش و سلامت مردم است اینها وظیفه حاکمیت است. همه‌ی همّ و غم دولت باید این سه اصل باشد وظیفه حاکمان این است که این سه اصل امنیت، آموزش و سلامت را به ارمغان بیاورند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور درخصوص تعیین تکلیف مردودین در گزینش آموزش و پرورش اظهار داشت: بعد از این که موضوع گزینش از سوی رئیس‌جمهور به بنده محول شد، صد‌ها پیام از طریق شبکه‌های مجازی برایم آمده که ما مشمول کد 19 یا 5 شدیم. در ابلاغی که ریاست محترم جمهور به بنده صادر کردند بند 3 سیاست‌های کلی نظام اداری مورخ 14 فروردین 1389 توسط مقام معظم رهبری در بند 3 این فراز وجود دارد، بهبود معیار‌ها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای این تاکید ریاست محترم جمهور در ابلاغ صادره از سوی ایشان برای بنده است. این سیاست کلی ابلاغی است یعنی ما باید شایستگان این کشور را استخدام کنیم یعنی باید گزینش خودمان را روزآمد کنیم همه کسانی که در این سرزمین هستند حق دارند، عدالت حکم می‌کند همه عزیزانی که تحصیل کردند، در آموزش و پرورش استخدام شوند؛ رد کردن یا عدم گزینش افراد باید بر منطق حق و عدالت باشد.

قائم‌پناه گفت: از عزیزانی که کد 19 و کد 5 را دریافت کردند، می‌خواهم حتماً اعتراض کتبی خودشان را اعلام کنند. هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش رسیدگی می‌کند. از همه هسته‌های گزینش تا ابلاغ شیوه‌نامه جدید با جوانان کشور مهربانانه‌تر برخورد کنند، ما باید همه را جذب کنیم و اگر احیاناً مشکلی وجود دارد با مهربانی برخورد کنیم. ایران برای همه است لذا گزینش ما هم با این نگاه این رویکرد باشد.

وی در ادامه درباره لزوم انجام کار و فعالیت از سوی دولتمردان عنوان کرد: آقای دکتر پزشکیان کار شبانه‌روزی می‌خواهد، خودش هم انسان توانمند و مطالبه‌گر است و وزرا باید کمر همت را ببندند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور درخصوص شیوه‌ی ارتباطات مردمی دولت نیز گفت: درصدد برنامه‌ریزی هستیم با سامانه‌ای بتوانیم از دانش و فناوری روز استفاده کنیم و درخواست‌های مردم را به شیوه علمی و به روز دریافت، جمع‌بندی و به استحضار رئیس‌جمهور برسانیم.

قائم‌پناه درپایان اظهار داشت: در 40 سال گذشته اقدامات و تلاش‌های زیادی صورت گرفته ولی جایگاه ایران این نیست، افتخارات تاریخی ما، گذشته‌های دور ما مملو از افتخارات بزرگ ایران است امیدوارم در آینده بتوانیم ایران را سرافراز و سربلند کنیم.

ارسال نظرات