۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۷۶۴۶۵۲
حجت الاسلام والمسلمین مومنی:

بی بصیرتی خواص امام حسن را مجبور به صلح کرد

بی بصیرتی خواص امام حسن را مجبور به صلح کرد
استاد حوزه علمیه گفت: از ابتدای تاریخ تا به امروز هر چه دنیای اسلام می کشد از خواص بی بصیرت مصلحت اندیش می باشد که مظلومیت و غربت را می بینند اما سکوت می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی صبح امروز در مراسم عزاداری دهه آخر صفر در دفتر مقام معظم رهبری قم گفت: وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام در جامعه ای مبعوث به رسالت شدند که از ارزش های انسانی بهره نبردند و اگر شما مطلبی را به عنوان یک ارزش در آن جامعه می بینید نه از جهت معتقد به ارزش بودن آن امر باشند بلکه از جهت تعصب به قوم و عشیره و قبیله است.

وی با اشاره به مولفه های فرهنگ جاهلی ابراز کرد: نبی مکرم اسلام فرمودند من مبعوث به رسالت شدم تا مکارم اخلاق را تکمیل نمایم و این حدیث فرهنگ جاهلی را بازگو می کند و مولفه های فرهنگ جاهلی از ارزش های انسانی بهره نبرده بودند و اما با شعار « لا اله الا الله تفلحوا» حضرت ارزش های حقیقی را در جامعه تشریح کردند.

سخنران مراسم با اشاره به اینکه پیامبر در مسیر حاکم کردن ارزش ها متحمل مصیبت های فوق العاده شدند، اظهار داشت: یکبار پیامبر در حق امت نفرین نکرد و چیزی در جامعه به عنوان دین قرار داد و در مسیر محقق شدن این دین متحمل سختی های فوق العاده شدند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مرارت های پیامبر گاهی در جنگ و گاهی در صلح با کفار اتفاق افتاده است البته صلح بدون عقب نشینی از اصول و خاکریز بود، پیامبر برای حفظ دستاوردهای اسلام در مواقعی صلح کردند. دستاورد این حرکت توسط پیامبر خدا تحقق ارزش های حقیقی در جامعه به نام دین است.

وی با تاکید بر اینکه پس از پیامبر ماموریت ائمه حفظ دین به هر قیمتی است، تصریح کرد: صبر علی بن ابیطالب (ع) در حالی که استخوان در گلو است و صبر حضرت فاطمه زهرا(س)، صلح امام حسن مجتبی (ع) و قیام اباعبدالله الحسین (ع) در یک راستا برای تحقق حفظ دستاورد عظیم به نام دین است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: صلح امام حسن مجتبی و امام حسین علیهما السلام یک شمشیر دو طرفه هستند که یک طرف تیزی آن قیام امام حسین (ع) و طرف دیگر آن صلح امام حسن مجتبی(ع) است.

سخنران مراسم دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امیرالمومنین از سوی پیامبر خدا مامور به صبر شده بودند، خاطرنشان کرد: در روزهای آخر پیامبر خدا (ص) حوادث و مصیبت های بعد خود را برای امام علی (ع) بیان فرمودند و حضرت را مامور به صبر کردند.

وی با اشاره به فلسفه صلح امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: امام حسن (ع) زیر بار صلح نرفت بلکه یاران و فرماندهان امام روبروی حضرت ایستادند و مجبور به صلح کردند. اصحاب خاص امام حسن وفادار به امام نبودند و از ابتدای تاریخ تا به امروز هر چه دنیای اسلام می کشد از خواص بی بصیرت مصلحت اندیش می باشد که مظلومیت و غربت را می بینند اما سکوت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) برای حفظ دین خدا هم جان و هم آبرو دادند، گفت: خواص باید به موقع به میدان بیایند، جهاد تبیین برای خواص است، خواص جامعه ما در بزنگاه ها کجا هستند چرا به کف میدان نمی آیند، چرا برای ایجاد وفاق از آبروی خود مایه نمی گذارند.

وی افزود: نتیجه نزاع و اختلاف سود و بهره بری منافقین و مخالفین است در همین روزها دو جریان اوس و خزرج با ایجاد اختلاف و درگیری موجب ایجاد سقیفه بنی ساعده و نتیجه بهره منافقین از آن جریان شد. چرا برخی خواص بگونه ای سخن می گویند که منافقین و مخالفین بهره برداری کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان مفاد صلحنامه امام حسن مجتبی(ع) یادآور شد: امام مجتبی با کنار هم چیدن پیمان صلحنامه راه را بر معاویه بسته اند و این دقیقاً مبارزه است نه عقب نشینی از مبارزه و جهاد.

ارسال نظرات