۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۶۴۷۲۸

آخرین اثر سلمان رشدی نامزد جایزه‌ای ادبی با حامی رژیم صهیونیستی شد

آخرین اثر سلمان رشدی نامزد جایزه‌ای ادبی با حامی رژیم صهیونیستی شد
کتاب «چاقو» خاطرات سلمان رشدی که درباره زنده ماندنش بعد حمله هادی مَطر در سال ۲۰۲۲ است به عنوان یکی از نامزد‌های غیرداستانی جایزه ۵۰ هزار پوندی بیلی گیفورد ۲۰۲۴ معرفی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب رشدی با عنوان چاقو اتفاقاتی را که روی صحنه موسسه Chautauqua در ایالت نیویورک رخ داد و همچنین بهبودی سلمان رشدی را بازگو می‌کند.

به اساس این گزارش سلمان شدی سال گذشته توسط هادی مطر جوان اهل ایالت نیوجرسی هنگام سخنرانی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت که از آن پس به علت شدت جراحات، یک چشم خود و کنترل یک دستش را از دست داد.

امام خمینی (ره) به دلیل توهین به مقدسات اسلامی و پیامبر اسلام در کتاب «آیات شیطانی» فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد. در کنار رشدی در فهرست طولانی امسال این جایزه، ریچارد فلانگان، برنده بوکر، با جدیدترین اثرش با عنوان «پرسش ۷» قرار دارد. البته هیچ نویسنده‌ای تا به امروز برنده جایزه بوکر و بیلی گیفورد نشده است. برنده جایزه، که بهترین داستان غیرداستانی معرفی می‌شود، ۵۰ هزار پوند دریافت خواهد کرد و سایر نویسندگانی که در فهرست نهایی قرار خواهند گرفت، هر کدام ۵ هزار پوند دریافت خواهند کرد.

شرکت مدیریت سرمایه گذاری Baillie Gifford از سال ۲۰۱۶ حامی این جایزه بوده است. در سال گذشته، این شرکت به دلیل ارتباط با اسرائیل و شرکت‌های سوخت فسیلی توسط گروه کمپین Fossil Free Books مورد انتقاد قرار گرفت، که منجر به لغو حضور تعدادی از نویسندگان در جشنواره‌های ادبی شد. در آغاز ژوئن سال جاری، هر ۹ حمایت بین شرکت و جشنواره‌های ادبی لغو شده بود، اگرچه حمایت مالی جایزه بیلی گیفورد همچنان پابرجا بود. در آن زمان، سخنگوی جایزه بیلی گیفورد گفت که این جایزه همیشه شرکت را «در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود مشارکتی، سخاوتمندانه و شفاف نشان می‌دهد».

آن‌ها افزودند: «با بیلی گیفورد برای حمایت از جایزه تا پایان سال ۲۰۲۵ قرارداد داریم و ما کاملاً به این رابطه متعهد هستیم». سازمان‌دهندگان جایزه به گاردین گفتند که دو نویسنده درخواست کرده‌اند که کتاب خود را از بررسی جایزه امسال پس بگیرند و یکی به صراحت حمایت بیلی گیفورد را دلیل آن عنوان کرده است.

از برندگان قبلی این جایزه می‌توان به آنتونی بیور، جاناتان کو و هالی روبنهولد اشاره کرد. سال گذشته، جان ویلانت برنده جایزه Fire Weather شد که داستان آتش‌سوزی‌های جنگلی در فورت مک موری در آلبرتا، کانادا در سال ۲۰۱۶ را روایت می‌کند. 

ارسال نظرات