۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۶۵۰۸۴

سفر ارزان به کربلا مگر داریم؟

سفر ارزان به کربلا مگر داریم؟
با افزایش هزینه اعزام کاروان‌ها به عتبات، می‌توان با ارائه راهکارهایی سفر به کربلا را ارزان‌ کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «۲ سال قبل با ۱۰ میلیون تومان هوایی به کربلا رفتم. حالا باید با‌ این مبلغ زمینی بروم.» این را زائر کربلا سیما رستمی می‌گوید.

معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی با اشاره به اینکه گرانی دلار باعث افزایش قیمت شده است، می‌گوید که «هزینه‌های اضافه را به حداقل رسانده‌ایم.» این در حالی است که قیمت سفر زمینی عتبات با برخی از کاروان‌های غیرمجاز که حداقل ۱۵ درصد از اعزام‌ها سود می‌بَرَند، حدود ۸.۵ میلیون تومان است.

سال گذشته دولت ارز با نرخ ثابت به سفر عتبات اختصاص داد. با این وجود، هزینه سفر عتبات با افزایش نرخ دلار در یک سال تا ۵۰ درصد گران شد؛ تا جایی که قیمت کاروان زمینی که اوایل سال حدود ۶ میلیون تومان بود، در اسفند به ۹ میلیون تومان رسید.

امسال با بالا رفتن نرخ دلار گمرک از ۳۸ به ۴۶ هزار تومان (حدود ۲۰ درصد)، قیمت سفر عتبات هم دوباره بیشتر شد. مدیر دفتر زیارتی جلال بابایی می‌گوید که «از اواسط پاییز هزینه سفر عتبات بیشتر می‌شود.»

گرانی سفر عتبات نه تنها برای ایرانیان بلکه برای سایر کشورها هم است؛ به طوری که از سال گذشته با افزایش تعداد زائران حوزه خلیج فارس، عراقی‌ها هم برخی از خدمات را گران کردند. هزینه اعزام زائران پاکستانی و هندی نیز امسال بیشتر شده است.

مدیر دفتر زیارتی علی نقلی می‌گوید که «در ماه‌های اخیر هزینه اسکان هم بالا رفته و عراقی‌ها تخت ۸ دلاری را ۱۲ دلار کرده‌اند.»

در مقابل مدیر کاروان عتبات مهدی ایزدی می‌گوید که در عراق تنوع اسکان وجود دارد و «می‌توان با اجاره سوئیت یا حسینیه‌های استاندارد هزینه را حدود ۵۰ درصد کاهش داد.»

کارشناسان معتقدند که سازمان حج باید همچون کاروان‌های غیرمجاز «بسته‌های متنوع با اسکان مختلف» تدارک ببیند تا افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند به زیارت بروند. «ایجاد بسته زیارتی کوتاه‌مدت با هزینه کم‌تر» نیز می‌تواند زیارت آسان و ارزان را محقق کند.

ارسال نظرات