۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۶۵۲۴۶
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد؛

شایسته گزینی، لازمه وفاق ملی است/ نهی امیرالمومنین از استخدام افراد ناشایست در امور مملکتی

شایسته گزینی، لازمه وفاق ملی است/ نهی امیرالمومنین از استخدام افراد ناشایست در امور مملکتی
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با تاکید بر لزوم پرهیز دولت از حکمرانی محفلی و رفاقتی، گفت: باید از متخصصان و کارشناسان پاکدست استفاده و از شکل گیری کانون‌های چرکین فساد در مدیریت‌های کلان، میانی و خرد کشور جلوگیری کرد.

اشاره: از چندماه گذشته تاکنون، شعار «وفاق ملی» تبدیل به پرتکرارترین کلیدواژه ادبیات سیاسی کشور و دولتمردان شده است؛ واژه‌ای که در ایام انتخابات اصلی‌ترین شعار دکتر پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم بود و پس از آن نیز  رئیس‌جمهور نشان داد که به این موضوع صرفا به چشم یک شعار نمی‌نگرد.

رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف رسما دولت خود را «وفاق ملی» نامگذاری کرد. تحقق وفاق ملی مستلزم پذیرفتن اختلافات و تفاوت نگاه‌ها در جامعه است؛ پس از اینکه این تفاوت‌ها از سمت دولت پذیرفته شد، آنگاه باید از تمام متخصصین و نخبگان دعوت کند تا برای حل مشکلات مردم و کشور وارد میدان شوند و مسئولیتی را بر عهده گیرند. بدون اینکه به قومیت، جنسیت، مذهب و گرایش سیاسی‌ افراد توجه شود. در دولت وفاق ملی، مهمترین عامل برای هر انتصابی، دارا بودن تخصص و همکاری با دولت منتخب عنوان شده است.

رهبر معظم انقلاب در توصیه های خود به رئیس جمهور و هیأت دولت چهاردهم فرمودند: درباره استفاده از کارشناسان عقیده راسخ دارم؛ چرا که این کار ضمن پیشبرد کشور و رضایت مردم، حکمرانی را خردمندانه و اندیشه‌ورزانه می‌کند و از دایره کار محفلی، رفاقتی و توصیه‌ای نجات می‌دهد.    

در همین راستا خبرنگار  سرویس سیاسی خبرگزاری رسادر راستای تبیین شعار وفاق ملی و شرایط حکمرانی خردمندانه و اندیشه‌ورزانه با حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 رسا - دولت چهاردهم چگونه می تواند شرایط حکمرانی خردمندانه و اندیشه‌ورزانه را تحقق بخشد؟

بهترین دلیل و چراغ راه، همان بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در روز اول دیدار دولت چهاردهم با ایشان، بیان فرمودند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار موارد 13 گانه ای را بیان کردند که اگر به همه این موارد عمل شود، دولت موفقی را بعد از دوره 4 ساله با کارنامه ای درخشان و موفق شاهد خواهیم بود که قابل ارائه و پاسخگوی ملت بزرگ ایران اسلامی نیز خواهد بود.

رهبر انقلاب در این دیدار 13 توصیه برای دولت چهاردهم برای نقشه راه دولت بیان کردند که عبارتند از: شکر الهی برای نعمت خدمت به مردم، شناسایی ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور؛ شرط کارآمدی کارگزاران، انتخاب همکاران جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه، خردمندانه شدن حکمرانی در صورت رجوع به کارشناس، حضور در بین مردم و رفتن به سفر استانی، تهیه پیوست عدالت برای هر قانون و تصمیم مهم دولت، رعایت اولویت‌ها در کارهای زیرساختی از جمله انرژی هسته‌ای و کارهای فوری از جمله گرانی و تورم، حکمرانی قانون‌مند در فضای مجازی؛ دستیابی به فناوری و لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی، جدی گرفتن تولید ملی به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی، علاج پیری زودهنگام جمعیت کشور، نهراسیدن از مانع در کارها، امید نبستن به دشمن و منتظر موافقت دشمنان نماندن برای برنامه‌ها و رسیدگی هر چه بیشتر به معنویت خود در دوران مسئولیت.

13 توصیه رهبر انقلاب برای دولت چهاردهم نقشه راه دولت است

رهبر معظم انقلاب بر هوش مصنوعی تاکید کردند؛ چراکه هوش مصنوعی پدیده نو ظهوری است که بعد از فضای مجازی، ظهور و بروز شگرفی کرده است و ما نیز باید به سمت شناخت این صنعت و فناوری رفته و از قافله پیشرفت و توسعه در جهان عقب نمانیم که اگر در این عرصه عقب بمانیم، در آینده آسیب های مختلفی را بر کشور متحمل خواهد کرد. البته این کار، کار دولت است که باید بعد از قانون گذاری توسط مجلس شورای اسلامی، اجرای قوانین در این عرصه را با جدیت دنبال کند.

همچنین عرصه جوانی جمعیت نیز بر عهده دولت است و متاسفانه امروز، کشور ما با پیری جمعیت مواجه هست که باید دولت اسلامی برای حل مشکل جمعیتی تلاش های گسترده ای کرده و در این زمینه، موانع موجود را از میان بردارد.

باید برنامه های دولت، به صورت برنامه حلّی برای حلّ مسائل گوناگون کشور ارائه شدود و برنامه های ارائه داده شده را دنبال کند. باید این را بدانیم که بیگانگان برای ما دلسوزی نخواهند کرد و تنها چاره حل مشکلات کشور به دست خود ایران اسلامی و اراده و خواست مردم آن است و نباید منتظر موافقت یا مخالفت دشمنان خود باشیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که همه باید از بن دندان کمک کار دولت باشند و راهبردی که فراروی همه ما قرار داده شده، همان راهبردی دست گیری از دولت است تا کمک کار او باشیم؛ اما دولت نیز باید خردمندانه و هوشمندانه از همه ظرفیت های داخلی برای موفقیت ها در تمامی امور کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کند تا با اتکا به خِرد جمعیِ متکی به عقلانیت، بتواند برای تحقق شعار وفاق ملی دولت چهاردهم گام های موثری در عرصه توسعه و پیشرفت کشور بردارد.

 رسا - آسیب های حکمرانی رفاقتی، توصیه‌ای و محفلی برای کشور چیست؟

آسیب های حکمرانی رفاقتی، توصیه‌ای و محفلی می تواند به صورت غیرکارشناسی و غیر متعهدانه و غیر مسئولانه باشد؛ اگر چه ممکن است کارشناسانه نیز باشد؛ اما اگر متکی بر خِرد و به صورت عاقلانه نباشد، انحرافاتی را در این زمینه رقم خواهد زد که موانعی در مقابل پیشرفت و توسعه ایران اسلامی ایجاد می کند و تالی های فاسدی را به همراه خواهد داشت که چه بسا دیگر جبران پذیر نباشند.

یکی از تالی های فاسدی که در این صورت می توان شاهد آن بود، گزینش مسئولان معتقد به بهره برداری از ظرفیت های بیرونی و عدم توجه به ظرفیت های درونی است. گزینش این افراد می تواند بسته های توصیه شده دشمنان را در کشور اجرایی کرده و ما را از بهره گیری از ظرفیت های درونی جامعه دور سازد و حتی می تواند نگاه مثبت دولت و رئیس جمهور محترم برای استفاده از ظرفیت های درونی کشور را تغییر دهد که خروجی آن به ضرر ایران اسلامی و ملت ایران خواهد بود.

همچنین یکی دیگر از آسیب های آن، اعتماد به نسخه های بیگانگان همچون نگاه برخی از افراد درگذشته است که یکی از آن نگاه های غلط در مسئله جمعیتی ایران اسلامی شکل گرفته و رخ داد. در این قضیه با وجود اینکه ایران اسلامی در بحث جوانی جمعیت، مورد غبطه بسیاری از کشورها بود؛ اما ناگهان سیاست و نگاه غلط «فرزند کمتر، زندگی بهتر» وارد جامعه ایرانی شد و تاجایی پیشروی کرد که امروز با مشکل پیری جمعیت و بحران جمعیتی مواجه شده ایم.

همچنین اجرای برنامه بیگانگان همچون سند 2030 سازمان ملل و اف ای تی اف می تواند مضرات فراوانی برای جامعه ایران اسلامی داشته باشد. نباید حکومت ایران و دولتمردان آن به این برنامه ها توجه کرده و گرفتار اجرای برنامه های بیگانگان در کشور شوند. باید با عدم اعتماد به نسخه های بیگانگان از رسیدن آسیب های مختلف به پیکره انقلاب اسلامی و متضرر شدن ملت ایران جلوگیری کنند.

باید خطوط فاصلی با دشمنان قسم خورده خود ایجاد کنیم

یکی دیگر از آسیب های حکمرانی بدون عقل گرایی و متکی به آن که می تواند آسیب به دنبال داشته باشد، غفلت از دشمنان و اعتماد به آنان است. باید خطوط فاصلی با دشمنان قسم خورده خود ایجاد کنیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر خطوط فاصلی با دشمنان نداشته و دشمنان را دوست فرض کنیم، آسیب های فراوانی خواهیم خورد.

دوری از دنیازدگی و اشرافیگری یکی دیگر از آسیب های حکمرانی بدون عقل گرایی و متکی به عقل است و به فرموده امام علی(ع) حاکم، نباید حکومت را وسیله ای برای کسب درآمد و اندوختن ثروت قرار دهد؛ بلکه باید به آن بعنوان مسئولیت، نگاه کند؛ چراکه اگر این گونه باشد، انگیزه و اجرای عدالت از بین خواهد رفت و اگر مسئولان در کنار قدرت مسئولیت، خودسری و زراندوزی داشته باشند، فرسنگ ها از حکمرانی خردمندانه دور خواهند شد.

قدرت بدون انگیزه و اشباع شده منجر به کندی کار نظام شده و تحقق دولت اسلامی و تمدن جهانی اسلام با آسیب مواجه خواهد شد. آن چه لازم است کار و  تلاش شبانه روزی، عاشقانه و مخلصانه برای مردم است و مدیریت فعال و پرتحرک لازم است تا کارها با موفقیت و باسرعت به پیش روند.

شهید آیت الله رئیسی مدل موفق کار جهادی و مخلصانه است

مدل موفق آن، مدیریت شهید آیت الله رئیسی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از ایشان به عنوان امیرکبیر نام بردند که در طول سه سال حکومت خود، موفقیت های بسیاری داشت و فعالیت های مخلصانه ای از سوی دولت ایشان رخ داد.

رسا - با توجه به شعار آقای پزشکیان مبنی بر استفاده از کارشناسان برای پیشبرد امور کشور، ویژگی های کارشناس از منظر روایات به ویژه کلام امیرالمومنین چیست؟

اگر حکمرانی به صورت محفلی و رفاقتی شد، فسادانگیز خواهد بود و مبارزه جدی با فساد را دچار اختلال خواهد کرد؛ درحالی که تحقق وفاق ملی برای دلگرمی مردم، مبارزه با فساد است که قوای مجریه و قضاییه آن را بر عهده دارند.

دولت باید از متخصصان و کارشناسان پاکدست استفاده کند

باید دولت، از متخصصان و کارشناسان پاکدست استفاده کرده و از شکل گیری کانون های چرکین فساد در مدیریت های کلان، میانی و خرد، جلوگیری کند.

علائم ویرانی و متلاشی شدن دولت ها در کلام امیرالمومنین

امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه، علائم ویرانی و متلاشی شدن حکمرانی و دولت ها را دو چیز می داند که اولین آن این است که دولتمردان و حاکمان به امورات جزئی مشغول شده و از امورات کلان غفلت کنند. گاهی از مواقع دیده می شود که برخی از افراد از همان ابتدای دولت، شروع به فضاسازی های محفلی، انتقام گیری، تسویه حساب ها، میل به خالص سازی، هتک و تخریب خدمات گذشتگان و برجسته سازی خدمات کاذب و توخالی همچون برجام، کرده اند.

پرهیز از سپردن کارها به کسانی که متهم و بدنام هستند

عامل دوم ویرانی و متلاشی شدن حکمرانی و دولت ها از دیگاه امام علی(ع) برای استخدام و برگزیدن ناشایستگان در امور مملکتی است.

به صحنه آوردن و سپردن کارها به کسانی که متهم و بدنام بوده و چه بسا محکومیت های قضایی و قانونی دارند آنهم با عناوین زیبایی مثل متخصص و کارشناس - امری ناشایست است؛ کسانی که نه تنها موفقیت هایی نداشته اند؛ بلکه در راستای آسیب زدن به نظام اسلامی نیز تلاش و کوشش قابل توجهی از خود نشان دادند.

روی کار آوردن این گونه افراد می تواند آسیب ها و موانع بسیاری را برای دولت به به وجود آورد؛ دولتی که مدعی عمل به شعار وفاق ملی است و باید در عمل به این شعار، عمل کرده و به مسئله شایسته گزینی اهمیت بسیاری دهد.

باید انتخاب مدیران اعم از استانداران و فرمانداران کشور و مدیران در همه سطوح مدیریتی، به معنای واقعی کلمه، به صورت شایسته سالاری باشد؛ نه اصلاح طلبی و اصولگرایی و حزبی. باید همه برای وفاق ملی متعهد و مورد توافق باشیم.

مورد وفاق همان ارزش های اسلامی و منویات امامین انقلاب اسلامی است و کسی که متعهد به این امور باشد، باید به او بها داده شود. اگر بدون توجه به این امور، افرادی غیر متعهد و غیر متخصص را بر روی کار بگماریم، اگر تعمدی در کار باشد، خیانت بزرگ به نظام اسلامی و ملت ایران است.

ارسال نظرات